دلار  نرخ 40 هزار تومانی را خواهد دید؟

لست سکند

یک استاد اقتصاد دانشگاه در پیش بینی نگران کننده خود گفت: در صورتی که ترامپ باز هم در انتخابات آمریکا رای بیاورد، دلار به کانال 30 هزارتومانی می رود و حتی نرخ 40 هزار تومان نیز در دسترس این ارز خواهد بود.

به گزارش کاماپرس، در حالیکه قیمت دلار هر روز قله‌های جدیدی را فتح می‌کند و رکورد قبلی خود را می‌شکند، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی پیشبینی کرده که ممکن است ایرانیان حتی شاهد فتح قله 40 هزار تومانی هم  باشند.

وحید شقاقی شهری، گفت: متاسفانه به دلیل مشکل تحریم‌ها و آسیب‌پذیری‌های ساختاری در اقتصاد ایران، در حال حاضر شاهد آن هستیم که بازار دارایی با افزایش قیمت قابل توجهی همراه است. این امر از دلار و طلا شروع می‌شود و به تبع آن خودرو و مسکن نیز متحمل نوسان می‌شوند؛ به علاوه بازار سرمایه هم که طی ماه‌های گذشته رشد شتابان داشت، در یک ماه اخیر تنزل پیدا کرد.

این اقتصاددان اضافه کرد: در مجموع بازار مذکور (دارایی‌ها) نوسانات بسیاری به خود دیده است؛ به‌طوری‌که دلار از رقم ۲۰ هزارتومان در یکی دو ماه گذشته به نرخ ۲۵ هزار تومان رسید. بازارهای طلا، خودرو و مسکن نیز متاثر از همین مساله شاهد افزایش قیمت‌ها بودند.

وی افزود: گفتنی است دومین بازار یعنی کالا و خدمات که سفره عموم مردم است، تحت تاثیر عوامل مذکور و نوسان دارایی‌ها دستخوش دگرگونی شده است.

راز آسمان پایتخت

شقاقی مهر در گزارش منتشر شده در شهر خبر به نقل از کارگر آنلاین با بیان اینکه دلایل دیگری که بازار دارایی‌ها را با روند نامناسب، بی‌ثباتی و افزایش قیمت قابل توجه مواجه ساخته است، گفت: جدا از بحث تحریم‌ها نبود یک افق روشن در اقتصاد، عدم اصلاحات ساختاری و آسیب‌پذیری‌های مختلف است. لازم به ذکر است بر اساس آمار منتشر شده حدود ۷۰ درصد هزینه‌های تولید در اقتصاد ایران، وابسته به دلار است؛ بر همین اساس زمانیکه قیمت آن از ۱۵ هزار تومان در اوایل سال جاری به ۲۵ هزار تومان می‌رسد به طبع هزینه‌ها تولید هم افزایش پیدا می‌کند و آثار این مهم را می‌توان در بازار کالا و خدمات دید.

دو سناریو برای دلار

ما دو سناریو خوشبینانه و بدبینانه داریم. قسمت خوب ماجرا آن است که اگر بایدن پیروز انتخابات آمریکا شود و در کنار آن بتوانیم بیماری کرونا را مهار کنیم و صادرات غیرنفتی ما با همسایگان به روال سابق بازگردد، از سوی دیگر شاهد گشایش اقتصادی در روابط بین‌الملل باشیم و واردات را ساماندهی کنیم، از اتلاف منابع ارزی برای واردات کالاهای لوکس جلوگیری و چالش‌های فعلی برطرف شود، به علاوه صادرات نفت هم تا حدودی از وضعیت بغرنج کنونی خارج شود و سر و سامان بگیرد، می‌توان انتظار داشت شرایط بهتر شود. به طوریکه در صورت ایجاد چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت قیمت دلار حداقل به کانال ۲۰ هزار تومان بازگردد.

اما از سوی دیگر سناریو بدبینانه آن است که مجدد ترامپ پیروز انتخابات شود و نتوان اصلاحات ساختاری انجام داد؛ یعنی به تبع آن کسری بودجه جبران نشود، رشد نقدینگی شتاب بیشتری بگیرد، واردات ساماندهی نشود و مشکلات فعلی (صادرات غیرنفتی و نفتی) هم همچنان پابرجا بماند که در این صورت پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار به کانال ۳۰ هزارتومان خواهد رسید. (زمانیکه ما از کانال ۳۰ هزارتومان صحبت می‌کنیم، به این معنی است که ممکن است از ۳۱هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان هم افزایش یابد). به طور کلی وضعیت پیش‌رو به مسائل داخلی و بین‌المللی در روزهای آینده بستگی دارد.

اخبار مهم روز را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

26 دیدگاه برای “دلار  نرخ 40 هزار تومانی را خواهد دید؟

  1. بنده خدا گفته:

    واقعا طرف استاد دانشگاه بوده!!!؟؟؟ التماس تفکر!
    چه ترامپ چه بایدن فرقی نمیکنه چرا که همه میدونن اینها تصمیم گیرنده اصلی نیستن (مثل کشور خودمون) و بالا و پایین رفتن قیمت دلار و طلا و بورس سیاست داخلی بوده ،هست و خواهد بود(برای پر کردن ترکهایی که بر اثر دزدی دولتمردان محترم ایجاد شده)
    این وسط شاید ۱۰ درصد به تحریم ها مربوط بشه
    منتظر نقشه های جدید برای زدن جیب ملت باشید

  2. ابی گفته:

    فقط یک راه داریم اونم اینه که واحد پول ایران بشه دلار اونوقت دیگه دقدقه گرونی دلارو نخواهیم داشت فقط در شرایط فعلی چاره همینه وبس

  3. رضا گفته:

    زمانی روی بدنه یک پرایدنوشته شده بود …..دست نزن شانزده میلیون پولشه……خوب زمانی دلار 4200 تومن بود………همین رویه رو بگیر و برو ببین به کجا میرسی ….بدان که به دلارصدهزارتومنی خواهی رسید…….

  4. محمد صادق گفته:

    حالا اون بنده خدا یه پیش‌بینی کرده یا اصلا از یه جای خط گرفته
    سایت شما چرا داره زمینه سازیش رو میکنه

  5. نادرکمالی گفته:

    سلام طرف مواجب بگیر روحانی هست -اینکه شاهد بالا رفتن دلارهستیم طبیعی هست -استادرائفی -عباسی -پورمسعود وخیلی از فرهیختگان ازچندماه قبل هشداردادن و اعلام کردند دولت ما تا ابان ماه قصد داره مردم رو شرطی کنه-قیمتها رو بالا ببره تا انتخابات امریکا برگزاربشه وبخاطر اینکه ایران رو ببره زیر بلیط امریکا و شرفمون رو بباد بده وذلت وننگ رو برامون به ارمغان بیاره میخواد معیشت مردم واقتصاد وگشایش رو گره بزنه به مذاکره -نه اون مذاکره قبلی بلکه برجام موشکی -برجام منطقه ای ودرنهایت ساخت ایرات مخروبه و ذلیل و بیچاره فقط یک راه برای اتمام یکه تازی و زدن پوز دولت نا کارامد داریم -بخدا فقط یک راه –اونم غیرت داشته باشیم مردانه 3ماه تحت هرشرایطی ازخرید دلار-ماشین-سکه خود داری کنیم-نه اینکه وقتی ماشینهای بی کیفیت اشغال 15 تومانی رو باید 70 تومان ثبت نام کنی و 100 هزارماشین دارن 5میلیون ثبت نام میکنند -بخدا ماخودمون بدیم -خودمون باعث اینهمه بدبختی هستیم

  6. بابک گفته:

    الان ایران یه مشکل ساده دارد پول نفت ندارد تا الکی از زمین بیرون بکشه بفروشه و دلار بگیره و مخارج دولت و کارمندان رو بدهد . خب چیکار باید بکنه ؟ به بانک مرکزی میگه پول چاپ کن . ماه بعد ، باز میگه پول چاپ کن خب اینجوری پول ایران بی ارزش و بی ارزش و بی ارزشتر میشه . اگر ترامپ بشه اروپایی ها و بقیه دنیا مطیع امریکا می شوند حتی امارات هم دیگه حواله درهم نمی دهد . اونوقت دولت یا باید همه کارمندان رو اخراج کنه و یارانه هم نده و صرفه جویی کنه و یا باز هی پول بی ارزش چاپ کنه و اونوقت دیگر دلار ۴۰ تومن هم خیلی ارزان و رویایی خواهد بود در مقابل سیل ریالی که هی دولت چاپ میکنه .

  7. Javad گفته:

    اینایی که مثلا استادن وپیش بینی میکنن که قیمت دلار 40 تومن میشه وقیمت الکی بالا میدن هیجان میدن به بازارباعث گرونی میشن.

  8. سیروس گفته:

    به نظرم تراپ رای بیاره خیلی بهتر از اون یکی هس …بایدن رای بیاره یه جنگ تمام عیار با ایران شروع خواهد کرد بورس ایران نابود میشه دلار بالای هفتاد هزار تومان .. ..من از آینده خبر دارم مثلاً طی این روزا زمین لرزه میاد بخشی از ….

  9. اقا حميد گفته:

    مردم اكر ميخواهيد وضعتان درس شود فقط يك مورد است : خريد وفروش ارز-طلا-خودرو حرام است فقط ٣ ماه اين فتوا را اجرا كنيد ونتيجه را ببينيد بزاريد دزدهاى دولتى با هم معامله كنند شما تماشا كنيد

  10. بابک گفته:

    نه اینکه بگیم دلار میشه ده هزارتومان و نه بگیم میشه صدهزار ، اسمش جو دادن و تلاش به نفع دشمن نیست ،چون قیمت دلار رو عرضه و تقاضا تعیین میکنه نه پیش بینی ها. تا حالا هم اگر زیاد بالا نرفته ، بخاطر اینه که تتمه صندوق ذخیره ارزی سالها پیش را داریم خرج میکنیم و وقتی اون هم تموم بشه،قیمت دلار سر به فلک میزنه چون دیگه اسکناسی نیست که بفروشیم و ما هم نمی‌تونیم مثل ریال ، دلار چاپ کنیم و بریزیم تو بازار .نفت هم بفروشیم بما روپیه و ین یا یوان میدن که خریدار نداره. ای کاش میشد مثل مردم کویت و ارمنستان و آذربایجان و قزاقستان زندگی
    میکردیم و سرمون تو کار خودمون بود و کسی هم تحریممون نمی‌کرد.

  11. بیدار گفته:

    دلار ۴۰ میشه هر کی میخاد ریس جمهور بشه موضوع ایده لوژی حاکمان مت است که نابودی اسراییل را میخاد یهود حاکم کل دنیاست ریس جمهور امریکا خر کی است

  12. یزدان گفته:

    خدا به داد کسانی مثل من برسه که با 36سال سن نه کاری دارم نه حقوقی نه ازدواج کردم هیچ پوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز