درآمد مالیات کشور ماهانه چقدر است؟

به گفته ریس سازمان امور مالیاتی  ۳۵ درصد کل بودجه عمومی کشور از مالیات تأمین می‌شود در حالی که این رقم در کشورهای دیگر حدود ۸۵ درصد است.

به گزارش کاماپرس؛ «به طور میانگین حدود ۸ درصد کل درآمدهای مردم کشور، مالیات است؛ ضمن اینکه حدود ۴۵ هزارمیلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.» این خبری است که امیدعلی پارسا، ریس کل سازمان امور مالیاتی کشور داده است. این در حالی است که سالهاست برخی از فعالان اقتصادی، خواهان کاهش تمرکز دولت بر کسب درآمد از طریق فروش نفت و اصلاح ساختارهای اخذ مالیات بر درآمد از دهکهای بالا هستند.

امیدعلی پارسا با حضور در برنامه «نگاه یک» گفته است: اکنون در کشورمان ماهانه حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان، کل مالیات‌هایی است که به روش‌های گوناگون، وصول می‌کنیم در حالی که فقط حقوق پرداختی همه کارکنان کشوری، لشکری و مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی، حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان است بنابراین نظام مالیاتی کنونی باید به طور اساسی، تغییر کند تا درآمدهای مالیاتی کشور، جهش اتفاق بیفتد.

وی افزود: یکی از اصول مالیاتی، تمرکز بر طبقات و دهک‌های بالاست و در همه دنیا هم این گونه است و طبقات بالاتر مالیات بیشتری را می‌پردازند.

افزایش مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی

راز آسمان پایتخت

پارسا با اشاره به اینکه به علت شیوع کرونا تصمیم گرفته شد تکالیف مالیاتی، چند ماه عقب بیفتد، افزود: مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی مشاغل از خرداد به پایان مرداد و اشخاص حقوقی و شرکت‌ها از تیر به پایان شهریور، موکول شد.

او تاکید کرد: ارسال این اظهارنامه‌ها، تکلیف قانونی مودیان است و اگر در مهلت مقرر، انجام نشود مشمول ۳۰ درصد جریمه غیر قابل بخشش می‌شود.

سود 10 هزار میلیارد تومانی بخشودگی جرائم مالیاتی

پارسا درباره بخشودگی جرایم مالیاتی هم گفت: پارسال این تصمیم بزرگ و جدی گرفته شد که یکی از اهداف مشخص آن، در آمدن همه مودیان به ویژه تولیدکنندگان از زیر بار فشار بدهی‌های مالیاتی بوده است و این فرصت فراهم شدن با بخشودگی کل جرایم و پرداخت اصل بدهی‌ها، از زیر بار فشار سنگین این بدهی‌ها خارج شوند.

وی افزود: پارسال از این محل حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه کشور تأمین منابع مالی شد.

پارسا اضافه کرد: امسال نیز کسانی که اصل بدهی‌های مالیاتی خود را تا پایان دی پارسال تا ۳۱ خرداد امسال پرداخت کنند، ۹۰ درصد در بخش تولید و ۸۰ درصد در بخش خدمات از بخشودگی جرایم قابل بخشش برخوردار می‌شوند و این ادامه سیاست پارسال است.

۴۵ هزار میلیاردتومان فرار مالیاتی

به گفته ریس سازمان امور مالیاتی بر اساس برآوردها، حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با این اقدامات مبتنی بر اطلاعات، آن را وصول کنیم.

پارسا گفت: دستگاه‌های اجرایی که هنوز آن گونه که شایسته اداره کشور است، اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی نداده‌اند، بودجه آن دستگاه‌های اجرایی را معلق یا متوقف می‌کنیم تا زمانی که این کار را انجام دهند.

او گفت: سازمان امور مالیاتی تا پارسال، راهبرد تعامل داشت، اما اکنون بر طبق مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی عمل می‌کنیم و باید همه اطلاعات ریز اقتصادی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

 انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز