حمایت نفت بهران از سینماماشین

نفت بهران
لست سکند

سینماماشین فعالیت خود را از امشب در پارکینگ شماره 3 برج میلاد با حمایت شرکت نفت بهران آغاز می‌کند.

به گزارش کاماپرس، پس از تعطیل شدن سینماها و مراکز هنری و ورزشی برای جلوگیری از شیوع کرونا، ایده اکران فیلم در محوطه باز برای سرنشینان خودروها جدی‌تر شد. این ایده پس از طرح در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و کسب مجوز از این ستاد، امشب با اکران فیلم خروج، آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا عملیاتی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فیلم خروج، اولین شب سینماماشین دو سانس خواهد داشت که بلیت‌های هر دو سانس به صورت اینترنتی از طریق سینماتیکت به فروش رسیده و ظرفیت تکمیل شده است. سانس اول ساعت 21:30 و سانس دوم ساعت 23:30 خواهد بود.

علاقمندان به حضور در سینماماشین باید به نکات زیر توجه کنند.

* هر جایگاه سینما فقط به یک خودرو اختصاص داده می‌شود.
* هر خودرو باید یک بلیت به قیمت ۴۰ هزار تومان تهیه کند.
* فقط سرنشینان امکان مشاهده فیلم را دارند و سرنشینان صندلی عقب امکان تماشای مناسب فیلم را ندارند.
* اگر بارندگی شدید اتفاق بیافتد، اکران فیلم لغو می‌شود و بلیت شب دیگری در اختیار قرار خواهد گرفت.
* ماشین‌های شاسی‌بلند باید در جایگاه‌های عقب‌تر قرار بگیرند.
* امکان ورود موتورسیکلت، ون، وانت و مینی‌بوس به سینماماشین وجود ندارد.
* محوطه نمایش فیلم 30 دقیقه قبل از شروع سانس بازگشایی می‌شود.
* خودروها باید رادیو داشته باشند تا بتوانند صدای فیلم را به این وسیله دریافت کنند.

راز آسمان پایتخت

شرکت نفت بهران که از این حرکت فرهنگی حمایت کرده، تولیدکننده قدیمی روانكارهای خودرو، روغن های صنعتی، گریس، ضدیخ، مکمل‌های سوخت، محصولات تکمیلی، روغن های فرآیند و پارافین وکس است که فعالیت خود را از سال 1341 آغاز کرده است.

تاریخچه سینماماشین در ایران
طبق روایت رسانه‌های سینمایی، اولین سینما ماشین در ایران در سال 1339 در تپه‌های تهران‌پارس در شرق پایتخت راه‌اندازی شد. 284 خودرو می‌توانستند به صورت همزمان وارد محوطه این سنما که «درایواین سینمای تهران‌پارس» نام داشت، شوند. قیمت بلیت سینما تهران‌پارس، 150 ریال بود. مسئولان سینما به هر خودرو یک بلندگو می‌دادند که سرنشینان می‌توانستند صدای آن را به دلخواه تنظیم کنند.

افتتاح دومین سینمای اتومبیل‌رو
دومین سینمای درایو-این یا اتومبیل‌روی ایران در سال 1348 به نام سینما ونک در نزدیکی روستای ونک واقع در غرب تهران افتتاح شد. اولین فیلمی که در این سینما اکران شد، «روس‌ها دارند می‌آیند» بود.

این سینما در زمینی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع احداث شد و گنجایش ۲۳۶ خودرو را داشت. سینماونک علاوه بر محوطه مخصوص خودروها، یک ساختمان چندطبقه رستوران و کافه و سینما نیز داشت.

داستان خروج حاتمی‌کیا
تازه‌ترین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا، با بازی فرامرز قریبیان و پسرش سام قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، کامبیز دیرباز، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی‌نیا، محمد فیلی، مهدی فقیه، رامین پورایمان، محسن صادقی‌نسب و آتش تقی‌پور سال گذشته بر اساس یک داستان واقعی ساخته شد. فیلم خروج برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در بخش سودای سیمرغ، برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه بصری شد. خروج همچنین نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین صدابرداری و صداگذاری و بهترین طراحی لباس نیز بود.

فیلم حاتمی‌کیا پر از اشاره‌ها و طعنه‌هایی علیه دولت است و به همین دلیل مورد چالش و نقد و البته همراهی جریان‌های رسانه‌ای مختلف قرار گرفته است. حاتمی‌کیا در نشستی که با خبرنگاران در پردیس ملت داشت در پاسخ به پرسشی که چرا در دولت فعلی فیلم را ساخته است، گفت: هر دولتی بیاید همین بحث مطرح است. البته خوب است بدانید ایده این فیلم از سال ۸۹ شروع شد که آنطور که می‌خواستم شکل نمی‌گرفت تا به امروز.

خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما
فرامرز قریبیان، هنرپیشه 79 ساله سینمای ایران که سه سیمرغ بلورین در کارنامه بازیگری‌اش دارد، در مورد خروج به خبرنگاران گفت: من نقش‌های معترض را خیلی دوست دارم، چون‌ خودم معترض هستم. «خاک»، «گوزن‌ها»، «سفیر»، «سناتور» همگی نقش‌های معترضی بودند و من این نقش‌های را بسیار دوست دارم. خود من در حال حاضر یک بخشی هستم.

او ادامه داد: من معتقدم این فیلم بهترین کار کارنامه من است. من وقتی این فیلمنامه را خواندم دوست داشتم در این هفت سال پیشنهادهای زیادی شد، از هیچ‌کدام خوشم نیامد دلم می‌خواست با کاری که دوست دارم حرفه‌ام را خاتمه دهم و وقتی این فیلمنامه را خواندم دیدیم این فرصت پیش آمده است. می‌دانستم فیلم زحمت زیادی دارد فقط یک ماه تمرین تراکتورسواری کردم. بنابراین این فیلم را دوست داشتم. همکاری به دلیل زیبایی فیلمنامه ایجاد شد و بلافاصله پیشنهاد بازی را پذیرفتم. حالا اعلام می‌کنم این آخرین فیلم من در سینما بود و دیگر خداحافظی می‌کنم چون دیگر حوصله بچه‌بازی و غرض‌ورزی مسئولان سینمایی را ندارم.

اکران آنلاین خروج
فیلم سینمایی به دلیل شیوع بیماری کرونا، نتوانست طبق برنامه در سینماها اکران شود. با این حال از یکشنبه ۲۴ فروردین به صورت آنلاین از سامانه‌های فیلیمو و نماوا با قیمت 12 هزار تومان اکران شد. تماشاکران پس از خرید بلیت اکران اینترنتی خروج تا ٢٤ ساعت فرصت دارند تا فیلم را تماشا کنند.

 

انتهای پیام

مرتبط با : بهرانسینما تیکتفیلیمونماوا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “حمایت نفت بهران از سینماماشین

  1. توماس ادیسون گفته:

    فرزاد موتمن در مورد سینماماشین به نکات جالبی اشاره کرده که خوب بود در متن گزارش به آن اشاره می‌کردید.

    موتمن نوشته: در ایران در سال ۱۳۴۹ درایوین سینمای ونک واقع در خیابان ونک با فیلم «روس‌ها دارن میان» (نورمن جویسون)، افتتاح شد، اما واقعا مورد استقبال قرار نگرفت و تعطیل شد و تجربه‌اش در سال‌های اخیر تکرار نشد. در دوران تعطیلی فعلی حاکم بر سینماهای دنیا، از درایوین می‌توان به‌عنوان یک راهکار موقتی استفاده کرد اما از آنجا که ما اصلا درایوین سینما نداریم و فعلا در پارکینگ می‌خواهند اکران‌هایی را برگزار کنند، به چند نکته باید دقت داشت. قبل از هر چیز مساله کیفیت پخش تصویر و صداست. به‌خصوص صدا، که باید بلندگوهای پرتابل به اتومبیل‌ها داده شود و با توجه به اینکه صدای اغلب فیلم‌های کنونی با سیستم «۱ / ۵» کار شده‌اند برایش باید راه‌حلی در نظر داشت. چنانچه مثل قدیم یک بلندگو به هر اتومبیل داده شود نتیجه‌اش شنیده نشدن بسیاری از صداها خواهد بود. البته تهیه‌کنندگانی که فیلم‌هایشان را در درایوین به نمایش درمی‌آورند می‌توانند برای این اکران‌ها یک میکس صدای مونو در نظر بگیرند. نکته دیگر این است که تماشای فیلم در اتومبیل‌های پراید، رنو و این پژوهای تنگ‌وبسته‌ای که در کشور ما تولید می‌شوند، واقعا تجربه‌ای نچسب و عذاب‌آور خواهد بود، هر چه بیشتر از اتومبیل‌های بزرگ‌تر استفاده شود، بهتر است. مساله بعدی این است که در درایوین، فیلم‌ها را با ماشین‌های شاسی‌بلند تماشا نمی‌کنند. این اتومبیل‌ها مانع دید سرنشینان اتومبیل‌های دیگر می‌شوند. با توجه به تعداد زیاد ماشین‌های شاسی‌بلند در شهرهای کنونی، احتمالا باید به جایگاه ویژه‌ای برای این ماشین‌ها فکر کرد و بالاخره تماشای فیلم در اتومبیل واقعا جای تمرکز و دقتی که حین مشاهده فیلم در سینما (یا حتی در سینمای خانگی) داریم را نمی‌گیرد. بد نیست بیشتر به کمدی‌ها که تعدادشان کم هم نیست برای اکران در درایوین فکر کرد. شنیده شدن صدای خنده و قهقهه از اتومبیل‌های دیگر فضا را گرم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز