حقوق فروردین ماه کارگران نصف پرداخت می شود؟

کارگز

بعد از ماجراها و حاشیه هایی که بر سر تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 99 به وجود آمد اکنون زمزمه هایی درباره پرداخت حقوق فروردین کارگران به صورت نصف شنیده می شود که می‌تواند حاشیه های دیگری در پی داشته باشد.

به گزارش کاماپرس، پرداخت حقوق فروردین کارگران به صورت نصف، اتفاق چندان تازه‌ای نیست و در سال های گذشته نیز برخی کارفرمایان از کارگران می خواستند بین حضور در محل کار در فاصله زمانی تعطیلات ابتدا و انتهای نوروز و دریافت حقوق کامل و تعطیلی کامل 13 روزه نوروزی و دریافت نصف حقوق، یک گزینه را انتخاب کنند.

در برخی کارگاه ها نیز گزینه اول و دومی وجود نداشت و کارگران در فروردین ماه 13 روز ابتدای سال را تعطیل بودند و نصف حقوق این ماه را دریافت می‌کردند. اما به طور کلی این شرایط عمومیت نداشت و تعداد کارفرمایانی که حقوق کارگران خود را در فروردین ماه به دلایل ذکر شده نصف کنند، اندک بود.

امسال با شیوع کرونا و تعطیلی اجباری بسیاری از کسب وکارها و کارگاه ها و شرکت ها پیش از آغاز تعطیلات نوروز و ادامه دار شدن این تعطیلی بعد از پایان تعطیلات نوروز، وضعیت برای کارفرمایان و کارگران متفاوت شده است و به نظر می رسد پرداخت ناقص و نصفه حقوق فروردین ماه از سوی تعداد بیشتری از کارفرمایان انجام شود.

درباره دستمزد کارگران بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

وزیر صنعت موضوع پرداخت حقوق کارگران به صورت نصف را پیگیری کند

این شرایط نه تنها در کارگاه ها و شرکت های کوچک بلکه حتی در شرکت های متوسط و بزرگ نیز به چشم می خورد چنان که برخی شرکت های زیرمجموعه صنعت خودروسازی نیز حقوق فروردین کارگران خود را نصف پرداخت کرده اند. بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها این اقدام با اعتراض کارگران مواجه شده است و نمایندگان مجلس نیز خواستار رسیدگی مراجع قانونی به پرداخت ناقص حقوق کارگران در فروردین ماه شده اند.

از جمله بنا به اعلام ایسنا، علی بختیار نماینده گلپایگان در تذکری که امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صنعت داشت، گفت: بنا بر اعلام واصله برخی از شرکت‌های پیمانکاری زیر مجموعه خودروسازی همچون سایپا و  ایران خودرو قصد دارد حقوق فروردین ماه کارکنان خود را به صورت نصف پرداخت کنند. در وضعیت کنونی، شرایط سختی برای کارگران وجود دارد. تقاضا می‌شود وزیر صنعت رسیدگی این موضوع را با جدیت دنبال کند.

فعالان کارگری تاکنون واکنشی به این موضوع نداشته اند اما به نظر می رسد در صورت گستردگی این شرایط ، باید در انتظار واکنش فعالان کارگری به مشکل جدید کارگران باشیم. کارگران می توانند در صورت برخورد با موضوع پرداخت حقوق فروردین ماه به صورت ناقص، مشکل خود را به کاماپرس منعکس کنند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

6 دیدگاه برای “حقوق فروردین ماه کارگران نصف پرداخت می شود؟

  1. مهرداد برکتی ارانی گفته:

    با سلام بنده و دیگر کارگران شرکت الکتروژن در آزادگان احمد آباد مستوفی قراردادها رو از تاریخ ۲۳فروردین ماه بستن و گفتن که ۷روز حقوق به شما تعلق می گیرد الان با شرایط کرونا ما چه کاری کنیم

  2. MB گفته:

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما اینجانب نیز یکی از کارگران شاغل در مجموعه های تولید قطعات خودرو ودر بخش خصوصی هستم که اخیرا به ما گفته اندحقوق فروردین‌ماه به ما تعلق نمی گیره مگه ما طبق وزارت کار با کارفرما کار نمی کنیم پس کجاست این قانون کار لطفا رسیدگی کنید چون من تنها یه نفر نیستم که این مشکل رو داره همه مجموعه هایی که ما در آنجا مشغولیم به این مشکل دچار شده اند ممنونم از لطفتان

  3. سجاد گفته:

    کجان این مسؤلان، خوب بیاین حقوق مارو پرداخت کنید راست گویان پر مدعا. من در کارخانه رایمون لیزر شهرک صنعتی اشتهارد کار میکنم کارفرما میگه بابت فروردین هیچ پولی بهتون نمیدم همینی که هست.
    کجان این مسؤلان از خدا بی خبر.

  4. علیرضا گفته:

    سلام.مطلب اول اینکه همین حقوق مثلا قانونی رو هم نود درصد کارفرماها پرداخت نمیکنن یعنی تو اکثر کارخونه ها کارگر با حقوق حدود یک میلیون تومان کار میکنن . دوم اینکه به نظر من بهتره هیچ افزایش حقوقی صورت نگیره چون حقوق کارگرها رو هر سال دویت سیصد هزار تومان زیاد میکنن که بتونن به این بهانه حقوق خودشون رو دو سه میلیونی زیاد کنن. تازه جالبه که کسی به افزایش حقوق کارگر عمل نمیکنه و فقط حقوق مدیران و اقایون زیاد میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز