توسعه محصولات تکنولوژیک با «دیداب»

لست سکند

حوزه تکنولوژی در دنیای امروز بیش از پیش اهمیت دارد و شرکت‌ها، کارخانه‌ها و برندهای معروف دنیا و حتی مردم نیز از خدمات و محصولات تکنولوژیک استفاده می‌کنند. در واقع همه مردم مستقیم یا غیر مستقیم با این بخش سر و کار دارند. «مجموعه دیداب» یکی از شرکت‌های ایرانی است که در این خصوص فعالیت می‌کند. کاماپرس برای شناخت بیشتر فعالیت‌ها و حوزه کاری این مجموعه گفت و گویی با طه سمندری، مدیر عامل شرکت دیداب، داشته است که برای علاقمندان حوزه فناوری جالب خواهد بود؛

دیداب چطور متولد شد؟

استارتاپ دیداب صدا از سال 1397 در شتابدهنده دانشگاه شریف کار خود را آغاز کرد. ماموریت این مجموعه توسعه تکنولوژی خلاقانه بوده و اکنون نیز در راستای همین هدف فعالیت می‌کند. در ابتدا هسته اولیه این مجموعه را چهار نفر تشکیل می‌داد اما در حال حاضر این مجموعه تیمی ده نفره دارد که برای توسعه تکنولوژی‌های مختلف کار می‌کنند.

شرکت صدا دیداب یک استودیوی توسعه تکنولوژی است که ایده‌های فناورانه و خلاقانه را به محصول قابل فروش و ارائه تبدیل می‌کند. این مجموعه تاکنون دو محصول توسعه داده که هر دو در حوزه تبلیغات هستند. یکی از این محصولات اسپیکری با نام تجاری «تونل صدا» است که صدا را فقط به روبرو می‌فرستد. در واقع اگر کاربر روبروی آن قرار گیرد، صدا را می‌شنود ولی سایر افرادی که در جهت‌های دیگر هستند، امکان شنیدن آن را نخواهند داشت. کاربری این دستگاه اغلب برای نمایشگاه‌ها بوده که صدا را بدون شلوغی‌های اطراف به صورت واضح در یک نقطه مشخص، مثلا روبروی غرفه‌های فروش پخش کند تا توجه بیشتری جلب شود.

راز آسمان پایتخت

محصول دیگر این مجموعه یک نمایشگر هولوگرافیک سه بعدی به نام «هولوفن» است که ویدیوهای سه بعدی را به صورت معلق در هوا پخش می‌کند. این محصول هم در صنعت تبلیغات در عرصه نمایشگاهی و فروشگاهی کاربرد دارد. هر کدام از این دستگاه‌های هولوفن در یک دایره با قطر 85 سانتی متری تصاویر را پخش می‌کنند. به منظور ایجاد تصاویر بزرگتر برای سالن‌های عظیم چندین دستگاه‌ کنار هم قرار می‌گیرد و یک تصویر معلق بزرگ ایجاد می‌شود که این محصول «هولو- وال» نام دارد.

در این خصوص سمندری می‌گوید: «یک نمونه چهار در چهار این وسیله در سالن 37 نمایشگاه بین المللی، خانه نوآوری و تکنولوژی ایران، قرار داده شده یا در برخی از گالری‌های و مکان‌های بزرگ تهران به صورت تکی موجود است. این شرکت حدود دو سال پیش محصول ذکر شده را ساخته و اکنون در حال اجرایی سازی آن است. این محصول بازار گسترده‌ای دارد و امکان استفاده از آن برای تبلیغات محصولات شرکت‌ها و برندها در فروشگاه و هایپر مارکت‌ها با تصاویر مخصوصی وجود دارد که این دستگاه به صورت سه بعدی ایجاد می‌کند.

توسعه تکنولوژی وظیفه اصلی دیداب

اکنون نیز صدا دیداب بر روی پروژه جدید اسکنرهای داخل دهانی خود مشغول به کار است. تکنولوژی مذکور نوعی ابزار تصویربرداری بوده که امکان اسکن سه بعدی از دندان بیمار را برای دندان پزشک فراهم می‌کند و در پروتزسازی و … کاربرد دارد. این مدل اسکنرها در سطح دنیا استفاده می‌شود اما هنوز در ایران وارد بعد تجاری عمده خود نشده و اینکه رقبای آمریکایی، کره‌ای و چینی این دستگاه در بازار ایران موجود است. اما احتمالا دستگاه ساخته شده توسط دیداب از لحاظ کیفیتی در رده مشابه آمریکایی و اروپایی آن بوده و از لحاظ قیمتی هم قابل رقابت با مدل‌های چینی است.

طبق گفته سمندری، صدا دیداب مسئول فروش دستگاه‌های تولید شده نبوده و ماموریت آن توسعه تکنولوژی و تجاری سازی به صورت محدود است. سپس این شرکت به دنبال شرکای تجاری برای انبوه سازی محصولات تولیدی می‌رود. برای انبوه سازی دو محصول تولید شده هم مذاکراتی با شرکای تجاری به منظور ورود عمده این محصولات به بازار انجام شده است.

 آیا محصولات دیداب در داخل ایران رقیب دارند؟

تکنولوژی‌هایی که این مجموعه تاکنون توسعه داده یا قصد توسعه آن را دارند، رقبای داخلی ندارند اما محصولات رقبای خارجی- چینی، اروپایی و آمریکایی- در بازار حاضرند. این مجموعه سعی در انتخاب موقعیتی در بازار داشته که امکان رقابت از لحاظ قیمتی و کیفیتی با مدل‌های مشابه خارجی را داشته باشد.

دیداب تاکنون هیچ محصول فناورانه خود را به خارج از ایران صادر نکرده که درباره این موضوع طه سمندری خاطرنشان می‌کند: «علت عدم صادرات محصولات کنونی دیداب به خارج از ایران این است که تولیدات مجموعه ما هنوز جایگاه خود را در بازار داخلی پیدا نکرده که فکر صادرات آن‌ها به خارج از کشور باشیم. عامل اصلی آن هم اپیدمی کرونا بوده که اجازه فعالیت‌های تبلیغاتی چندانی به فعالان این حوزه را نداد. به همین دلیل مجموعه ما هنوز به جمع بندی کاملی از قابل رقابت بودن محصولات خود با نوع‌های خارجی نرسیده است. در حال حاضر دیداب مشغول جمع بندی موضوع ذکر شده است که این امر باید از سمت بازار هم تایید شود. احتمالا دیداب از سال آینده محصول هولوفن را به کشورهای اطراف مانند قطر، عمان، ترکیه و عراق و سایر کشورها صادر خواهد کرد».

تجاری سازی محصولات این مجموعه در سال کرونا شروع شده که در این سال صنعت تبلیغات افت شدیدی داشته و نمایشگاهی عملا برای استفاده از این محصولات وجود نداشت. ولی از شروع سال 1400 اتفاقات بهتری برای این مجموعه و انبوه سازی محصولاتش رقم خورد.

دیداب و چالش‌هایش

مجموعه دیداب هم مانند سایر مجموعه‌ها با چالش‌هایی مواجه است. سمندری در این خصوص به کاماپرس اینطور توضیح می‌دهد: «اولین چالش در این حوزه نیروی انسانی معتهد، خلاق و با پشتکار است. به این علت که مجموعه ما علاقمند به توسعه تکنولوژی با سرعت زیاد بوده و این امر تنها در صورت جذب افراد علاقمند و دغدغه مند به عرصه ذکر شده اتفاق خواهد افتاد».

مورد بعدی، مشکلاتی از جنس تحریم و اتفاقاتی مثل کرونا است. البته به نظر این مسائل با برخی اقدامات نهادهای دولتی قابل حل است. حتی به نظر می‌رسد محصول در دست توسعه دیداب- اسکنرهای داخل دهانی- هم این مشکلات را خواهد داشت.

چالش مهم دیگر این شرکت مقاومت صنعت تبلیغات کشور در برابر تغییر و به کارگیری این دستگاه‌ها و دگرگونی‌های این حوزه توسط فناوری‌های موجود است. زیرا صنعت تبلیغات کشور با وجود تغییرات تا حد زیادی در فضای سنتی باقی مانده که البته به اعتقاد مدیر عامل دیداب، این عدم تغییر بیشتر از دیدگاه مشتریان مراکز تبلیغات ناشی می‌شود. چراکه آن‌ها رویکرد سنتی را برای تبلیغات مطمئن‌تر می‌دانند. اما به نظر در طی چند سال آینده مثل سایر کشورهای بزرگ دنیا، در ایران نیز تبلیغات به این سمت و سو خواهد رفت.

دیدگاه‌ دیداب نسبت به آینده

دیداب همواره مشغول پروژه‌های فناورانه جدیدی است که ایده‌هایش را از داخل مجموعه یا از بیرون، جذب کرده و بر روی آن‌ها کار می‌کند.

این شرکت نسبت به آینده فعالیت خود امیدوار است و مسیر پیش روی خود را روشن می‌داند؛ چرا که تاکنون مجموعه دیداب با این مدل کسب و کار در اوضاع و شرایط اقتصادی موجود کشور مقاومت کرده است. البته در این مسیر افراد و نهادهایی این شرکت را همراهی کرده و از آن حمایت کافی را به عمل آوردند. این مجموعه در نظر دارد در یک افق 10 ساله 5 درصد بازار تکنولوژی ایران را در اختیار گرفته، چندین محصول فناورانه تولید کند و تعدادی شرکت را زیر مجموعه خود داشته باشد. البته برای دستیابی به این اهداف، دیداب در حوزه برندسازی تکنولوژی تلاش کرده و تا حدودی هم در این امر موفق بوده است.

مرتبط با : صدا دیداب
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز