تفاوت مهاجرت تحصیلی به اروپا و آسیا

آسیا و اروپا
تورهای مسافرتی لحظه آخر

مهاجرت تحصیلی، تحصیل در اروپا، دریافت بورسیه، اقامت، تحصیل در آسیا و دریافت ویزا از مواردی است که این روزها افراد زیادی به دنبال آن هستند. به گزارش کاماپرس، ساکنان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند در دانشگاه‌ها به صورت رایگان تحصیل کنند، اما سایر متقاضیان باید اقامت کشور مدنظر را اخذ کنند که کار چندان راحتی نیست. البته به نظر می‌رسد آسیا نسبت به اروپا متقاضیان تحصیلی و مهاجرتی کم‌تری دارد؛ چرا که برخی از کشورهای آسیایی دانشگاه‌های معتبری دارند که با توجه به پایین بودن هزینه‌های زندگی، گزینه مناسب‌تری به حساب می­آیند.

این گزارش به مقایسه تحصیل در انواع مقاطع تحصیلی در اروپا و همچنین معرفی بهترین دانشگاه‌های آسیا برای مهاجرت تحصیلی‌ پرداخته است.

تحصیل در اروپا-کاماپرس

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه­‌های اروپا

مقطع کارشناسی: برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه­های اروپا باید مدارک تحصیلی ۱۲ سال دوران مدرسه را ارائه داد. داشتن معدل و نمرات بالا برای این مقطع می‌تواند کمک‌کننده باشد. به علاوه، شرط بیشتر دانشگاه­های اروپایی، داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶ است. البته با توجه به کشور و دانشگاه انتخابی، ممکن است مدرک زبان همان کشور هم جزو شروط پذیرش باشد. همچنین در برخی رشته‌های خاص باید مصاحبه و آزمون ورودی مجزا نیز انجام داد. بیشتر متقاضیان به دنبال تحصیل در رشته‌های هنر، تاریخ، جامعه شناسی، تجارت، امور بین‌الملل، فلسفه و مانند آن‌ها هستند.

مقطع کارشناسی ارشد: همانطور که گفته شد، تحصیل برای دانشجویان حوزه اتحادیه اروپا رایگان است، اما سایر دانشجویان بر اساس شرایط می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به کشور و دانشگاه انتخابی، متفاوت است، اما به طور کلی داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ برای کشور مقصد دارای اهمیت است. اغلب برای مقطع کارشناسی ارشد نیاز است که دانشجو در همان رشته‌ای که قصد ادامه تحصیل دارد، تحصیل کرده باشد؛ در غیر این صورت باید بتواند انگیزه لازم برای تحصیل در آن رشته را ارائه دهد.

راز آسمان پایتخت

 مقطع دکتری: در مقطع دکتری شرایط کمی سخت‌گیرانه‌تر است و دانشجو باید حتما یک رزومه قوی ارائه دهد. به علاوه، داشتن مدرک زبان آیلتس با نمره ۷ و مقالات علمی بین‌المللی از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای دریافت اقامت تحصیلی در این مقطع باید استاد راهنما در دانشگاه مقصد را متقاعد کرد که از طرح و تحصیل شما در آن دانشگاه حمایت کند. در این مقطع نیز تحصیل برای دانشجویان ساکن اتحادیه اروپا رایگان است، اما دانشجویان کشورهای دیگر با داشتن شرایط مورد نظر دانشگاه مقصد می‌توانند بورسیه دریافت کنند. لازم به ذکر است که برای تحصیل در برخی از دانشگاه‌ها، علاوه بر زبان انگلیسی باید به زبان آن کشور نیز تسلط داشت.

مهاجرت تحصیلی اروپا

تحصیل در دانشگاه‌های معتبر آسیا در مقایسه با اروپا

کشورهایی مانند ژاپن، چین و هند سالانه دانشجویان زیادی را برای تحصیل جذب می‌کنند. گرچه این روزها بخش اعظمی از مهاجران تحصیلی ایرانی، کشورهای اروپایی را مقصد خود قرار می­دهند، اما کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به یک کشور نزدیک به ایران دارند تا با هزینه کمتری بتوانند به کشور خود بازگردند، هزینه‌های تحصیل و زندگی را به حداقل برسانند و در عین حال تجربه‌ای جدید کسب کنند، دانشگاه‌های کشورهای آسیایی مقصد تحصیلی خوبی نسبت به دانشگاه‌های اروپا خواهد بود. در ادامه شرایط تحصیل در تعدادی از این کشورها توضیح داده شده است.

مالزی: یکی از مقاصد تحصیلی دانشجویان در آسیا، کشور مالزی است که در جنوب شرقی آسیا قرار دارد؛ چرا که هزینه زندگی و تحصیل در مالزی پایین بوده، اما دارای دانشگاه‌هایی با رتبه‌های علمی بالا است. کوالالامپور به عنوان پایتخت این کشور، دومین شهر مقرون به صرفه دانشجویی در آسیا برای مهاجرت تحصیلی است. اکنون حدود ۵000 دانشجوی ایرانی در مالزی تحصیل می‌کنند که بیشتر آنان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند.

چین: این کشور دارای رتبه دوم اقتصاد جهان بوده و با داشتن بیشترین جمعیت، توجه ویژه‌ای به بحث آموزش خود دارد. دو شهر مهم چین یعنی شانگهای و پکن، مراکز بسیار مهم علمی در دنیا به شمار می‌روند. این کشور به دلیل اقتصاد شکوفای خود، مقصد بسیار مناسبی برای دانشجویان رشته اقتصاد و مدیریت مالی برای مهاجرت تحصیلی است. پهناوری، زبان‌های گوناگون، جمعیت و ارتباطات بالا در این کشور از عوامل مهم برای دانشجویان است. بهترین دانشگاه این کشور چینهوا نام دارد.

هندوستان: هند از جمله مقاصد تحصیلی آسیا برای رشته‌های پزشکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به شمار می‌­رود. نزدیکی به ایران، قرار داشتن اتحادیه انجمن‌های اسلامی ایران در شبه قاره هند، زبان انگلیسی به عنوان زبان جاری، هزینه‌های تحصیل پایین و نزدیکی فرهنگی به ایران باعث شده که نگاه ایرانیان به این کشور به عنوان مقصد تحصیلی جدی­تر شود. هند به دلیل داشتن رتبه بالا در آموزش به ویژه در زمینه مهندسی و فناوری می‌تواند گزینه مناسبی برای مهاجرت باشد.

ژاپن: ژاپن کشوری با پیشینه غنی، تاریخی و دارای سومین اقتصاد بزرگ جهان در زمینه کارآفرینی و نوآوری بعد از آلمان است. توکیو به عنوان پایتخت ژاپن در سال ۲۰۱۸ جزو بهترین شهرهای دانشجویی قرار گرفت. البته هزینه‌های زندگی و تحصیل در ژاپن نسبت به دیگر کشورهای آسیایی بیشتر است، اما نسبت به کشورهای اروپایی مقرون به صرفه­تر است.

سنگاپور: این کشور دارای سه دانشگاه بسیار مهم است و دانشگاه بین‌المللی سنگاپور رتبه نخست بهترین دانشگاه‌های آسیا را دارد. دانشگاه فناوران نان یانگ سنگاپور در کنار دانشگاه چینهوا چین، رتبه سوم را به خود اختصاص است. رفاه بالای اجتماعی و اقتصادی، آمار پایین جرم و جنایت، آموزش‌ عالی و دانشگاه‌های برتر علمی از جمله‌ مزیت‌های این کشور است. دولت سنگاپور هر ساله بورسیه تحصیلی‌ سینگا را در اختیار دانشجویان مقطع دکتری قرار می‌دهد. این کشور گرچه هنوز جزو قطب‌های مهاجرت برای ایرانیان نیست، اما می‌تواند گزینه مناسبی نسبت به دانشگاه‌های اروپا باشد.

آسیا

مهاجرت تحصیلی به اروپا و آسیا با “النورا”

موسسه مهاجرتی النورا با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت و با وجود کارشناسان متخصص و آشنا به تمامی مسیرهای مهاجرتی جهت اخذ اقامت و مهاجرت تحصیلی در اروپا یا آسیا به متقاضیان مشاوره‌ در زمینه‌های لازم ارائه می‌دهد. اعضای این موسسه ابتدا در جلسه‌ای حضوری به صورت رایگان شرایط افراد را بررسی کرده و بهترین مسیر مهاجرتی را بسته به شرایط هر فرد پیشنهاد می‌کنند.

علاقه‌­مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می­توانند با شماره تلفن 91096339_021  تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی https://elenoora.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : النورا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز