چه کسانی از مالیات بر عایدی معاف شدند؟

مالیات_ کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

سخنگوی سازمان امور مالیاتی از تکمیل طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا،‌ مسکن و خودرو خبر داد.

به گزارش کاماپرس، به گفته مهدی موحدی، بعد از تصویب این قانون، به افرادی که خانه، خودرو و طلا خریده‌اند سه سال تنفس داده می‌شود و سپس از مالک، مالیات عایدی بر سرمایه گرفته می‌شود؛ مالکان اموال مشمول قانون، می‌توانند تا سه سال آنچه دارند را بفروشند، بدون اینکه مبلغی برای مالیات آن بپردازند.

او در ادامه گفت: به‌عنوان‌مثال، فروش یک‌خانه ۶ میلیاردی که پیش از آن ۵ میلیارد تومان خریداری شده بوده، حدود یک میلیارد عایدی برای مالک آن دارد و پس تعدیل و اثر تورمی طبق اطلاعات بانک مرکزی، مالیات مشخص به آن تعلق می‌گیرد.

او تأکید کرد: کسانی که قصد دارند، خانه بهتری بخرند و یا قصد انتقال آن را به فرزندانشان دارند و همچنین کسانی که به‌تازگی خودروی برای خود یا همسر و فرزندانشان خریداری کردند، شامل این قانون نخواهند شد. در واقع، به این سرمایه‌ها زمانی مالیات تعلق می‌گیرد که مالک بخواهد با فروش آنان سود کند؛ بنابراین اگر کسی ۱۰۰ دستگاه خودرو هم بخرد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود،‌ مگر اینکه آنها را بفروشد.

چه مشاغلی شامل مالیات نمی‌شوند؟

او تأکید کرد که کشاورزان مشمول مالیات نیستند که شامل انواع و اقسام رسته‌ها از جمله دامپروری و زنبورداری هم می‌شود. همچنین معافیت، شامل پایه‌های مالیاتی مانند سود بانکی هم می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

 

او درباره طلافروشان و اخذ مالیات از خرید سکه، طلا و جواهرات هم گفت که فعالان در این حوزه اگر اطلاعات موجودی کنونی خود را ثبت کنند، مشمول این طرح نخواهند شد. در همین حال، طلا و زیورآلات با مصارف شخصی تا ۱۵۰ گرم به‌ازای هر فرد، مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود.

به گفته موحدی بک، در این طرح حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور معاف از مالیات عایدی بر سرمایه هستند. اما حساب‌های تجاری و شرکت‌های تبلیغاتی شناسایی شده و این شرکت‌های تجاری به همراه سلبریتی‌ها پردرآمد باید مالیات بپردازند. همچنین افراد خارجی که در داخل ایران، فعالیت اقتصادی دارند، نیز مشمول این طرح می‌شوند.

اخذ مالیات قسطی

به گزارش ایسنا، سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت که اشخاص حقیقی که در سال جاری زیر ۱۸ میلیارد تومان فروش سالانه دارند، مشمول تبصره ۱۰۰ می‌شوند و مالیاتشان را می‌توانند به‌صورت قسطی پرداخت کنند.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز