خطر حباب بورس چگونه کمتر می شود؟

یک کارشناس مالی با بیان این که دولت با عمق بخشیدن به بازار بورس می تواند حباب این بازار را به تاخیر بیندازد اظهار کرد: با واگذاری تمام سهام دولت در شرکت های دولتی و همچنین واگذاری تمام سهام شستا و زیرمجموعه های آن در بورس می توان حباب بورس را به تاخیر انداخت.

به گزارش کاماپرس، افزایش قیمت سهام بیش از ارزش واقعی آن و تشکیل حباب در بورس نگرانی بسیاری از کارشناسان اقتصادی را برانگیخته است و پیامدهای تخلیه حباب بورس بر اقتصاد کشور می تواند بسیار شدید باشد.

مسئولان و کارشناسان درباره شکل گیری حباب در بورس هشدار می دهند اما به نظر می رسد اقدام جدی برای جلوگیری از دمیده شدن بیشتر به این حباب انجام نمی شود.

دولت به طور کامل  از مدیریت شرکت ها خارج شود

نود اقتصادی در مصاحبه با غلامرضا سلامی به این موضوع پرداخته و این کارشناس شناخته شده مالی در این باره می گوید: آزادسازی سهام عدالت اگر سال گذشته انجام می شد اثر مثبت تری بر بازار بورس داشت و می توانست تاثیر بیشتری در عمق دهی به بازار داشته باشد.

راز آسمان پایتخت

وی با بیان این که دولت در واگذاری هایی که در بازار سرمایه انجام می دهد، کماکان سهام مدیریتی را در اختیار خود یا زیرمجموعه های خود نگه می داد، تصریح کرد: با این روش نمی توان خصوصی سازی واقعی انجام داد و عمق دهی به بازار بورس و افزایش سهام شناور نیز اتفاق نمی افتد.

سلامی با بیان این که تخلیه حباب بورس ممکن است 2 ماه یا 6 ماه دیگر اتفاق بیفتد اما می توان این اتفاق را به تاخیر انداخت، گفت: در صورتی که دولت سهام تحت کنترل خود در بانک ها و بیمه ها و خودروسازی ها و پالایشگاه ها و دیگر بخش های اقتصاد را به طور کامل در بورس عرضه کند و مجموعه هایی مثل شستا هم بجای واگذاری درصدی از سهام خود و شرکت های تابعه در بورس تمام سهام خود را در بورس عرضه کنند ، بازار عمق پیدا می کند و ترکیدن حباب بورس به تاخیر می افتد.

وی تصریح کرد: عرضه ها در بورس باید به شکلی باشد که دولت از مدیریت شرکت ها خارج شود و بخش خصوصی به طور کامل شرکت ها را در اختیار بگیرد و به صورت اقتصادی اداره کند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “خطر حباب بورس چگونه کمتر می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز