سود بورس در تیرماه رکورد می‌شکند؟

بررسی تغییرات ارزش بازار بورس تهران در سال‌جاری نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته بیش از 3 برابر رشد کرده است.

به گزارش کاماپرس؛شاخص کل بورس دیروز (سه‌شنبه) برای نخستین بار رشدی نزدیک به 65 هزار واحد را تجربه کرد و از مرز یک میلیون و 500 هزار واحد هم گذشت. این در حالی است که در سه ماه و 10 روزی که از سال 99 می‌گذرد، در تمام ماه‌ها رکوردهای قابل توجهی در رشد شاخص بورس ثبت شده و برخی کارشناسان معتقدند اگر بازار سرمایه با همین فرمان پیش برود، در سال‌جاری شاخص کل بورس ابرکانال 2 میلیون واحد را نیز تصاحب خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل رکوردزنی‌های پی‌درپی بورس از دیدکارشناسان  علاوه بر نقدینگی پرحجم در اقتصاد، حمایت دولت از این بازار است.

رشد سه برابری بورس

در همین رابطه؛ روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «رشد سه برابری بورس تهران»، نوشت: در دهمین روز تیرماه جاری با ورود نقدینگی جدید به بازار بورس، شاخص کل بورس رشد 64 هزار و 911 واحدی معادل 4.38 درصد را تجربه کرد. این رشد باعث شد تا شاخص کل به رکورد تاریخی یک میلیون و 546 هزار و 850 واحد برسد که نسبت به ابتدای سال‌جاری رشد 201 درصدی داشته است. براین اساس شاخص کل بورس از ابتدای امسال تا روز گذشته بیش از 3 برابر رشد کرده است. مقایسه شاخص دیروز با سال 97 نیز نشان دهنده رشد 8.6 برابری (765 درصدی) این بازار است. گفتنی است در ابتدای سال 97 شاخص کل بورس 178 هزار و 659 واحد بود.

21هزارمیلیارد تومان؛ ارزش کل معاملات

آریاک سفر

همچنین ارزش معاملات بورس تهران به بیش از 10 هزار و 368 میلیارد تومان رسید. این درحالی است که ارزش بازار فرابورس دراین روز با رقم 11 هزار و 398 میلیارد تومانی از معاملات بورس تهران سبقت گرفت. بدین ترتیب ارزش کل معاملات بازار سهام دراین روز به بیش از 21 هزار میلیارد تومان می‌رسد که خود عدد کم سابقه‌ای محسوب می‌شود.

سه ماه رکوردشکن بورس

به نوشته ایران« در سه ماه و 10 روزی که از سال 99 می‌گذرد، در تمام ماه‌ها رکوردهای قابل توجهی در رشد شاخص بورس ثبت شده است. در نخستین ماه سال که شاخص به بیش از 690 هزار واحد رسید، بازدهی بورس به 34.5 درصد رسید، اما بازدهی 43 درصدی اردیبهشت رکورد فروردین ماه را شکست. در پایان این ماه شاخص به بیش از 986 هزار واحد رسید. با این حال خرداد ماه که شاخص ریزش‌های زیادی را تجربه کرد، کمترین بازده را داشته است. دراین ماه کل بازدهی به 28.7 درصد می‌رسد. در 8 روز کاری تیرماه نیز بازده بورس به 21.7 درصد رسیده است که در مقایسه با سایر ماه‌ها رقم قابل توجهی محسوب می‌شود و با تداوم روند فعلی می‌تواند رکورد تمام ماه‌ها را بشکنددر همین حال، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که در سال‌جاری شاخص کل بورس ابرکانال 2 میلیون واحد را نیز تصاحب خواهد کرد و یکی از مهم‌ترین دلایل آن حجم نقدینگی و حمایت دولت از این بازار است. البته رشد قابل توجه نرخ ارز نیز در ماه‌های اخیر یکی از موتورهای رشد بورس محسوب می‌شود.»

کاهش 20درصدی کارمزد معاملات

این در حالی است که به نوشته ایران؛ به منظور تشویق بیشتر سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه، سازمان بورس کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات را به مدیران عامل بورس، فرابورس، سپرده‌گذاری مرکزی و مدیریت فناوری بورس اعلام کرد که از اول مرداد اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز