رقیب چینی بیت‌کوین به زودی می‌آید

لست سکند

چین در حال آماده سازی خود برای ارائه اولین پول الکترونیکی این کشور است که شاید بتوان آن را نوعی بیت کوین چینی نامید. پیش‌بینی می‌شود یوآن چین در سال میلادی پیش رو به بازار ارزهای دیجیتال وارد شود.

به گزارش کاماپرس، در صورت تحقق این امر، یوآن چین اولین ارز دیجیتالی است که با پشتوانه و نظارت دولتی آغاز به کار می‌کند. تمامی ارز‌های دیجیتال همانند بیت‌کوین یا ترون پیش ازاین بدون دخالت سازمان‌های خصوصی یا نهادهای دولتی یعنی به صورت غیرمتمرکز فعال بوده‌اند.

به نقل از نشریه اکونومیست، شهروندان چین قادر خواهند بود کیف پول دیجیتالی که از طرف دولت ارائه می‌شود را دانلود کنند. برخلاف حساب‌های دیجیتالی همچون علی پی، این کیف پول دیجیتال معادل یک حساب در بانک مرکزی است و از اعتباری در حد پول نقد برخوردار است. به نظر نمی‌رسد هدف بانک مرکزی چین بازآفرینی یک سیستم مالی جدید باشد. گمانه‌زنی ها حاکی از این است که چین برای رفع نگرانی ها در خصوص افزایش بی‌سابقه پرداخت‌های آنلاین با تلفن همراه و قدرت‌گیری بیش از اندازه پلتفرم‌های حوزه تکنولوژی همانند وی‌ چت ‌پی و علی پی تصمیم به ارائه یوآن دیجیتال گرفته است.

ارزهای دیجیتال نوعی پول الکترونیکی هستند که در شبکه بلاکچین مبادله می‌شوند و تبادل آنها به صورت ناشناس، آنی و بدون مرز انجام می‌شود. خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در مقایسه با تراکنش‌های سنتی به دلیل عدم وجود بانک‌ها و واسطه‌ها کارمزد بسیار کمتری دارد.

راز آسمان پایتخت

ارز دیجیتال با معرفی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به عرصه اقتصاد وارد شد. بیت کوین در حال حاضر با ارزش بیش از ۱۷۴ میلیارد دلار، ۶۵ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. تاثیرات گسترش بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ سبب افزایش بهای ۲۰۰ درصدی و پیشی‌گرفتن بیت‌کوین از فلزات گرانبهایی چون طلا شد.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز