بهترین سیستم گرمایشی سالن مرغداری چیست؟

گرمایش مرغداری‌ها -کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

طی سالیان اخیر، صنعت پرورش طیور در مرغداری‌ها، افزایش قابل توجهی یافته است و به تبع آن، گرمایش مرغداری یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این صنعت به شمار می‌رود.

به گزارش کاماپرس، به نقل از اخگرتابش، استفاده از تجهیزات گرمایشی مناسب آن چیزی است که ذهن مرغداران را به خود مشغول می‌کند و از آنجایی که بخش زیادی از سرانه مصرف سوخت در کشور به صنعت پرورش طیور مربوط می‌شود، این دغدغه، بیشتر انتخاب راه‌هایی برای کاهش مصرف انرژی را در بر می‌گیرد و اگر اصول کلی و روش‌های مدیرتی نوین اجرا شود، می‌توان به طر قابل توجهی صرفه‌جویی را به ارمغان آورد.

انواع و اهمیت گرمایش مرغداری‌ها

سیستم گرمایشی سالن مرغداری، به خصوص در زمستان اهمیت زیادی دارد، چراکه اگر بدن طیور سرد شوند، بخش بزرگی از گله تلف خواهند شد و خسارت فراوانی به مرغداری می‌رسد. از سوی دیگر، میزان گرما نیز مهم است و نباید بیش از حد باشد چرا که اینگونه نیز طیور دچار خفگی شده و خسارت به بار می‌آید. از این رو، باید بهترین سیستم گرمایشی برای تعادل دما، انتخاب شود؛

یک سیستم گرمایشی مرغداری مناسب، هم به خوبی جوجه‌ها را گرم می‌کند هم از نظر اقتصادی به صرفه است و هم کنترل و رسیدگی و سرویس و نصب آن، راحت است و از لحاظ ایمنی استانداردهای لازم را داراست. در ادامه این مطلب، چند مورد از سیستم‌‌های گرمایشی همراه با مزایا و معایبشان معرفی خواهند شد.

گرمایش مرغداری‌ها -کاماپرس

راز آسمان پایتخت

رایج‌ترین سیستم گرمایشی، گرمایش موضعی یا همان مادر مصنوعی است. مادر مصنوعی، شامل چتر، منبع تولید حرارت، قلاب آویز یا چهارچوب می‌شود. مادرهای مصنوعی به انواع گاز سوز، برقی، گازوئیل سوز، با لامپ UV و مادر مصنوعی با استفاده از لوله‌های محتوی آب گرم در نزدیکی کف سالن تقسیم می‌شوند.

سیستم دیگری که از آن استفاده می‌شود، سیستم گرمایش کل سالن است که معمولا داخل سالن نصب شده و سوخت بیشتری مصرف می‌کنند. چهارشاخ، هیتر کوره‌ای و کابینتی، هیتر موشکی و هیترهای تابشی از این دسته به شمار می‌روند. در ایران، در مرغداری‌های قدیمی بیشتر از مادرهای مصنوعی یا چهارشاخ استفاده می‌شود اما باید دانست که این سیستم‌ها، از اکسیژن سالن برای سوخت استفاده می‌کنند و امکان ابتلای گله به هیپوکسی را بالا می‌برند. از دیگر معایب آن‌ها امکان ایجاد جرقه و آتش‌سوزی در سالن است و همچنین امکان کنترل اتوماتیک دما در سالن وجود ندارد.

این سیستم‌های سنتی، نه تنها گرما را یکنواخت در سالن توزیع نمی‌کنند، بلکه انرژی را تا حد زیادی اتلاف کرده و بازدهی پایینی دارند.

هیتر کوره‌ای، سیستم دیگری از گرمایش مرغداری است که از مشعل، دیگ فلزی، شبکه‌ لوله‌های موازی، فن، ترموستات و تابلوی برق تشیکیل شده است. حرارت ناشی از سوختن گاز یا گازوئیل این دستگاه، هوای ورودی را گرم کرده و با فشار فن این هوا به داخل سالن هدایت می‌شود. هوای گرم با عمل چرخش در سالن حرارت را به نقاط مختلف سالن انتقال میدهد. این دستگاه در سیستم های تهویه تونلی کاربرد زیادی دارد.

اما می‌توان به هیتر موشکی هم اشاره کرد که ساختار آن به شکل استوانه است که معمولا از سقف آویزان می‌شوند و با قدرت و توان مختلف در بازار موجودند. این هیترها، انواع نفت‌سوز، گازسوز و گازوئیل‌سوز دارند و بدون نیاز به حضور شخص، به طور اتوماتیک، روشن و خاموش می‌شوند. قدرت پرتاب هوا در این سیستم به وسیله هواده‌های برقی به خوبی تأمین می‌کند. هیترهای موشکی در دو نوع اگزوزدار و بدون اگزوز در بازار موجود هستند که پیشنهاد می‌شود از نوع اگزوزدار آن استفاده شود زیرا با اگزوز، گازهای سمی حاصل از سوخت، به بیرون انتقال داده می‌شوند.  اما در نهایت بهترین سیستم و ایمن‌ترین سیستم برای استفاده از مرغداری‌ها، سیستم‌های تابشی گرمایشی مرغداری است.

بهترین سیستم گرمایش مرغداری

در حال حاضر در مرغداری‌ها از روش‌های جابجایی هوا استفاده می‌شود که با اتلاف انرژی فراوانی همراه‌اند. همچنین، از آنجا که تعداد دفعات تهویه در ساعت در مرغداری از سایر فضاهای صنعتی بسیار بالاتر است، انرژی جذب شده به هوا، قبل از آنکه با محیط سالن تبادل حرارت کند، از طریق، به خارج سالن هدایت می‌شود و این یعنی اتلاف سوخت!

سیستم‌های تابشی در دهه‌های اخیر ابداع شده‌اند و علاوه بر سالن‌های مرغداری در ورزشگاه‌ها، پایانه‌ها و مراکز خرید در مناطق سردسیر کاربرد دارند. این سیستم‌های گرمایشی مرغداری به جای جابجا کردن هوای گرم، گرما را مستقیم به بدن پرنده می‌تابانند و این روش را به یک روش گرمایش مطمئن، کم هزینه و قابل کنترل تبدیل کرده‌اند که نیاز مرغداری‌های ایران کنونی است.

گرمایش مرغداری‌ها -کاماپرس

در این روش کف سالن گرم شده و رطوبت تقلیل می‌یابد و به تبع، انتقال آلودگی به جوجه‌ها کاهش یافته و پراکندگی گرد و غبار در داخل سالن نیز به حداقل می‌رسد. به علاوه اینکه، برای جلوگیری از کاهش اکسیژن داخل سالن، دستگاه، هوای مورد نیاز مشعل را توسط لوله‌ای از خارج سالن دریافت می‌کند. امکان کنترل درجه حرارت، عدم چرخاندن غیر ضروری هوا، مصرف کمتر برق، بالا بردن سوخت و ساز جوجه‌ها، امکان شستشو و ضد عفونی دستگاه و کاهش هزینه‌های راهبری و نگهداری نیز از مزایای دیگر سیستم گرمایش تابشی مرغداری‌ها به شمار می‌رود.

شرکت اخگرتابش در سال 1390 جهت تولید انواع سیستم های گرمایش تابشی تاسیس شد. این شرکت دو سال بعد، در سال 1392 با تجهیز کارخانه به ماشین آلات مدرن موفق به تولید متنوع ترین محصولات گرمایش تابشی با رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا شد. و اکنون انواع خدمات سیستم گرمایش تابشی را برای گرم کردن سالن‌های ورزشی، سالن‌های صنعتی، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و رستوران و فضای باز ارائه می‌دهد. این شرکت طراحی و راه‌اندازی فضای نمایشگاهی بین المللی کاسپین، شرکت سیماران، دانشگاه علوم پزشکی سنندج و… را در کارنامه کاری خود دارد.

انتهای پیام

مرتبط با : اخگر تابش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز