بمب خلا چیست؟ / گمانه زنی استفاده روسیه از بمب خلا + فیلم

لست سکند

درگیری روسیه و اوکراین تقریبا از دو هفته گذشته بالا گرفت و به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد. مقامات اوکراینی و برخی از رسانه‌های معتبر ادعا کرده‌اند روسیه در این جنگ از تمامی ادوات و سلاح‌های جنگی از جمله «بمب خلا» استفاده می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بین المللی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا، اخیرا ملاقاتی با نمایندگان کنگره آمریکا و خبرنگاران این کشور داشته و اعلام کرده که روسیه در تقابل با اوکراین بمب خلا را به کار برده است.

مشاهدات اخیر درباره به کارگیری بمب خلا توسط روسیه

در همین راستا شبکه سی ان ان گزارش داده که یکی از تیم‌هایش بعد از ظهر شنبه یک پرتابگر موشک‌های گرمافشاری چندگانه روسی را در نزدیکی مرز اوکراین شناسایی کرده اما هنوز روسیه درباره این موضوع واکنشی نشان نداده است.

ویدیوهای پربازدید امروز را ببینید:

راز آسمان پایتخت

بمب خلا با نام‌های سلاح گرمافشاری یا ترموباریک هم شناخته می‌شود. این بمب در ابتدا توده‌ای از مواد آتش‌زا در شعاع انفجاری خود ایجاد کرده که با اکسیژن موجود در جو قابل ترکیب است. سپس این توده در اثر ترکیب با اکسیژن، آتش بیشتری می‌گیرد به طوری که قابلیت نابود کردن یک منطقه مسکونی را دارد. به عبارتی ساده‌تر، بمب خلا به عنوان سلاحی کاملا تخریب‌گر به کار می‌رود.

بررسی عملکرد بمب خلا از لحاظ علمی

از لحاظ علمی، در بمب‌های هوا سوختی ابتدا یک انفجار اولیه مواد منفجره معمولی، مقدار زیادی سوخت مثلا بنزین را در هوا به صورت ذرات کوچکی تا شعاع زیاد پخش می‌کند و سپس یک چاشنی ثانویه مخلوط سوخت و هوا را به وجود می‌آورد. در بمب‌های ترموباریک، سوخت و اکسید کننده در کنار هم قرار گرفته و با انفجار اولیه، مخلوط در محیط پخش می‌شود. بعد از آن انفجار با چاشنی ثانویه رخ می‌دهد که قدرت بیشتری نسبت به نوع اول دارد.

قوی‌ترین نوع بمب خلا موسوم به وکیوم بمب توسط روسیه ساخته شده است. این بمب با هواپیما هم قابل حمل است و از لحاظ کارآیی با بمب هسته‌ای مقایسه می‌شود. منتهی بمب هسته‌ای به محیط زیست خسارت وارد می‌کند، اما وکیوم بمب از این لحاظ خطری ندارد! ساخت بمب خلا تاکنون توسط نهادها و دولت‌های مختلفی محکوم شده و طبق اطلاعات موجود، قدرت و ارتعاش‌های ناشی از انفجار آن حتی بیشتر از بمب هسته‌ای است.

بمب خلا جدید این امکان را دارد تا جایگزین بعضی از ابزار هسته‌ای با قدرت ضعیف‌تر شود. قبلا روسیه درباره به کارگیری بمب خلا اعلام کرده بود که این طرح نظامی هیچکدام از توافقات بین المللی را نقض نخواهد کرد و به ایجاد رقابت تسلیحاتی تازه در جهان منجر نخواهد شد.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “بمب خلا چیست؟ / گمانه زنی استفاده روسیه از بمب خلا + فیلم

  1. عبدالرضا غیایی شاملو گفته:

    تا اینحد قصاوت قلب در یک انسان عجیب و متحیرکننده میباشد و نشان میدهد که پوتین واقعأ از لحاظ سلامت عقلی مشکلاتی دارد چون این رفتارهای جنون آمیز از یک انسان سالم رخ نمیدهد.

  2. مهدی گفته:

    در هزاره سوم هنوز انسان‌هایی هستندکه مثل آدم های نخستین به جنگ فکر میکنند.
    پوتین هیتلر دوم هست ،فردی قدرت طلب و خطرناک و درعین حال ترسو !!!
    امیدوارم محاکمه ی پوتین را ببینم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز