بررسی مشکلات توسعه صادرات صنعت شیرینی

شرکت گرجی
تورهای مسافرتی لحظه آخر

شرکت بیسکویت گرجی با توجه به خطوط مستقردر آن و قدمت تولید، در حوزه بیسکویت کرم‌دار و ساده بیش از ۲۰ نوع محصول تولید می‌کند؛ همچنین در حوزه کوکی، رنگینک، کیک، ویفر و… نیز محصولات متنوعی را تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهد. این شرکت اکنون حدود ۳۰۰ نیروی شاغل در اختیار دارد و برخی محصولات را نیز از طریق برون‌سپاری تولید می‌کند. شرکت بیسکویت گرجی سابقه صادرات به کشورهای منطقه را دارد و چند نسل در کشورهای منطقه با محصولات گرجی آشنا هستند و اکنون این شرکت برنامه دارد تا در منطقه حضور جدی‌تری داشته باشد و در حوزه اروپای شمالی، استرالیا و… هم محصولات بیسکویت گرجی را صادر کند.

به گزارش کاماپرس، مرحوم گرجی کارخانه را در رباط کریم راه اندازی کرد که برخلاف حال حاضر که رباط کریم شهری بزرگ و صنعتی است آن روزها منطقه ای بود توسعه نیافته که تنها راه امرار معاش مردمش از کشاورزی بود.گرجی علاوه بر این که خود در این محیط رشد کرده و توسعه یافته است خدمات متقابلی نیز به رشد و توسعه منطقه رباط کریم داشته است.در طی سالهای پس از انقلاب افراد زیادی بودند که در شرکت بیسکویت گرجی پرورش یافته‌اند و خود پس از مدتی به دنبال تولید و تاسیس واحدهای صنعتی کوچک رفتند.به عبارتی پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه گرجی به سمت تولید رفتند.

کرونا مانع جدید صادرات بیسکویت
محمدفاضل عابدینی، مدیرعامل شرکت بیسکویت گرجی در گفت و گو با دنیای اقتصاد با اشاره به اینکه در حوزه صادرات ورای بحث تحریم و مشکلات تراکنش‌های ارزی شاهد پدیده نادری در حوزه بهداشت جهانی با شیوع بیماری کووید-۱۹ بوده‌ایم، افزود: این موضوع باعث شد مشکلات برنامه‌ریزی نشده‌ای را در صنعت غذا و همچنین محصولات آردی و بالطبع محصولات شرکت گرجی شاهد باشیم که در مقطعی با توقف کامل صادرات روبه‌رو شد، زیرا کلیه مرزها بسته شدند. برای فائق آمدن به این مشکل حمایت‌های دولت اهمیت بیشتری داشت؛ با رایزنی‌های وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی و… مدت زمان توقف صادرات کوتاه شد و با چالش‌های کمتری مواجه شدیم؛ اما بر مسافرت‌های خارجی تاثیر منفی بسیاری گذاشت که منجر به طولانی شدن در بخش‌های پروژه ای و تعامل با تامین‌کنندگان شده است.

مشکل واردات ماشین‌آلات
بخش دیگر فعالیت‌های تجاری در بحث واردات ماشین‌آلات و مواداولیه مربوط است. این شرکت آن‌طور که عابدینی می‌گوید در بخش ماشین‌آلات از آنجا که یک شرکت قدیمی‌است و عمده خطوط تولید آن وارداتی از برند‌های معتبر بوده هم‌اکنون با استفاده از توان سازندگان داخلی آنها را به‌روزرسانی می‌کند. در کنار استفاده از توان تکنیکال صنعتگران داخلی، در برخی زمینه‌ها نیاز به واردات خطوط تولید است تا به‌واسطه آن بتوان از دانش روز این صنعت بهره برد.

مواد اولیه وارداتی در محاق
به گفته وی عمده مواد اولیه در این صنعت آرد، شکر و روغن است که سهم‌های متفاوتی را در حوزه وارداتی دارند؛ به عنوان مثال روغن حدود ۹۰ درصد وارداتی است. تامین شکر نیز از طریق کشت و صنعت داخلی کافی نیست و بخش زیادی از آن وارداتی است. بنابراین حدود ۳۰درصد مواد اولیه فرمولاسیون‌ها به واردات این دو قلم ماده اولیه بستگی دارد که این میزان متناسب با نوسانات دلاری در حوزه‌هایی مانند ثبات تامین و همچنین ثبات کیفیت تولید دستخوش مشکلات بزرگی می‌شود. در واقع مدیریت هزینه‌های تمام شده محصول در چنین شرایطی سخت می‌شود.

راز آسمان پایتخت

لزوم حمایت دولت

این موضوعات به خصوص اکنون که بیماری کرونا در کشور و در بازارهای صادراتی باعث شده مشکلاتی ایجاد شود اهمیت بیشتری دارد. این پدیده هنوز در جامعه، صنعت و اقتصاد دنیا و ایران آثار ناشناخته‌ای دارد و شاهد افول در بخشی از خدمات و محصولات و صنایع بوده‌ایم. در حوزه صادرات در مقطعی چه در کشورهای منطقه و چه در بازارهای دیگر حمل و نقل بسیار کند و صادرات متوقف شد . شاید در ماه‌های اول این پدیده توانست آثار منفی زیادی به همراه داشته باشد اما اکنون باید پذیرفت که این بیماری بخش ناخواسته‌ای از روزمره صنعت است که باید مدیریت شود تا با برنامه‌ریزی از این بحران عبور کنیم؛ این مدیریت در حوزه‌های تولید، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و… باید باشد تا در این شرایط محصولات تولیدی قابل مصرف باشند.

مدیرعامل گرجی در نهایت اعلام کرد: شرکت گرجی در سال جاری در توسعه دامنه محصولات، تنوع محصولات و ارتقای توانمندی تجهیزات در شرکت اقداماتی را در دستور کار دارد.

سال تأسیس شرکت گرجی به دهه 40 خورشیدی یعنی سال 1340 بازمی گردد. این شرکت در حقیقت یک شرکت خانوادگی بوده و بنیان گذار آن مرحوم علی گرجی است که متاسفانه امروز در بین ما نیست . این شرکت قبل از پیروزی انقلاب عضو بورس اوراق بهادار بود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : گرجی
ایده سبز
دادپویان
اوج آرام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز