بانکداری پلتفرمی چیست؟

مدیرعامل شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین (توسن)، رويكرد جدید این مجموعه تحت عنوان بانکداری پلتفرمی را تشریح کرد.

آرش بابایی در ‌گفت و گو با خبرنگار کاماپرس با اشاره به آخرین محصولات این شرکت با نگاه به تحول دیجیتال در حوزه بانکداری نوین، اظهار کرد: شرکت توسن از چند سال گذشته مسیری را از بانکداری باز و  بانک به عنوان مرکز سرویس آغاز کرده و هم اکنون رویکرد جدیدی تحت عنوان “بانکداری پلتفرمی” را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی با مقایسه‌ای بین بانکداری به عنوان مرکز سرویس و بانکداری پلتفرمی، توضیح داد: در رویکرد مرکز سرویس، تعدادی سرویس بانکی به صورت وایت لیبل یا برچسب سفید در اختیار طرف سومی همچون فین‌تک‌ها و استارت‌اپ‌ها قرار می‌گیرد که یکی از چالش‌های آن کاهش رگولیشن و چسبندگی مشتری به بانک بود.

جزییات و مزایای بانکداری پلتفرمی

وی با اشاره به رویکرد بانکداری پلتفرمی برای حل برخی معضلات با توجه به شرایط اقتصادی موجود، بیان کرد: با توجه به وضعیت ترازنامه بانک‌ها، رويكرد جدیدی تحت عنوان بانکداری پلتفرمی با هدف تقویت و بهبود فرایند بانک‌ها در ارتباط با مشتریان نهایی و کسب و کارها تعریف شده است.

بابایی با بیان اینکه راهكارهاي مرتبط با اين مفهوم به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت ایجاد آن بر روی پلتفرم خود بانک نیز مهیاست، عنوان کرد: بانکداری پلتفرمی علاوه بر بهبود و ارتقای فرایندها، به چسبندگی و تعلق بیشتر مشتریان به بانک می‌‌انجامد. همچنین میزان رگولیشن در بانکداری پلتفرمی نسبت به طرح بانک به عنوان مرکز سرویس بالاتر است.

راز آسمان پایتخت

نحوه اجرای بانکداری پلتفرمی

مدیرعامل توسن با بیان اینکه بانکداری پلتفرمی به دو صورت اجرا می‌شود، ادامه داد: در حالت اول این اکوسیستم بر روی پلتفرم و درگاه خود بانک توسعه پیدا می‌کند و در حالت دوم  اکوسیستم در قالب یک پلتفرم چسبیده به هسته اصلی بانک ساخته و اجرا می‌شود که انعطاف‌پذیری بالاتری ایجاد می‌کند.

این فعال حوزه فناوری درباره بانکداری پلتفرمی در قالب پلتفرم جداگانه چسبیده به هسته اصلی بانک که تاکنون برای چندین بانک اجرا شده است، توضیح داد: این طرح در قالب نئوبانک‌های ارائه دهنده خدمت به مشتریان نهایی انجام می‌شود که در واقع شکل B2C بانکداری پلتفرمی است.

بابایی ادامه داد: در این مدل یک پلتفرم جداگانه با یک دفترکل مختصر ایجاد شده که بعضا حتی تراکنش‌های کارتی خود را نیز بروی یک زیرسوییچ متصل به سوییچ اصلی بانک مدیریت می‌کند. همچنین طی آن بانک می‌تواند در قالب نئوبانک، مرکز مشتری جداگانه‌ای داشته و سرویس‌های خود را در همین بستر به مشتری نهایی ارایه کند.

بیشتر بخوانید:

به گفته وی، در حالت پلتفرمی شرکت‌های استفاده کننده این سرویس می‌توانند سرویس‌های خاص مورد نیاز خود را به روی پلتفرم چسبیده به هسته اصلی بانک شکل دهند.

وی درباره نتایج اجرا و مزایای این طرح گفت: نتایج این طرح به صورت مشخص در سرفصل‌های بانک منعکس شده و در نهایت با توجه به سرویس‌های خاص ارایه شده، به افزایش منابع بانک و چسبندگی و تعلق بیشتر مشتری منجر می‌شود. اجرای این طرح همچنین در ارائه خدمات مورد درخواست شرکت‌های بزرگ، انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد.

اجرای طرح بانکداری پلتفرمی در هلدینگ‌های بزرگ

مدیرعامل توسن با بیان اینکه بانکداری پلتفرمی علاوه بر بانک در شرکت‌های بزرگ هم قابل اجراست، گفت: به عنوان نمونه اجرای این طرح در برخی هولدینگ‌های بزرگ همچون غدیر، خلیج فارس، گروه صنعتی گلرنگ و ایران خودرو که بعضا گردش مالی بالاتری نسبت به بانک‌های خصوصی دارند، بسیار مفید خواهد بود.

بابایی با اشاره به مزایای اجرای این طرح در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، تصریح کرد: اتفاقا شرکت‌های بزرگ خیلی به دنبال تکنولوژی نبوده و تنها در پی راهکاری برای مدیریت مستقل منابع خود هستند. این مطلب توسط تحریریه کاماپرس تهیه شده است، لطفا نظرات خود را در قالب کامنت برای ما ارسال کنید.

به گفته وی، بانکداری پلتفرمی شالوده همین موضوع است و بنابراین اگر خواهان ایجاد تحول دیجیتال در شرکت‌ها و هولدینگ‌های بزرگ هستیم، یکی از پايه‌هاي اساسي آن همین بانکداری پلتفرمی است. چراکه بانکداری پلتفرمی به این نوع شرکت‌ها کمک می‌کند که منابع خود را با ریسک خود مدیریت کرده و همچنین براساس داده‌ها برای منابع خود در چارچوب قوانین بانکی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ می‌توانند از این پلتفرم به صورت ابزاری متصل به بانک، در قالب تک بانکی و یا حتی مالتی بانک و به عنوان بستری برای ایجاد این اکوسیستم، استفاده کنند.

چالش‌های بانکی هلدینگ‌ها

بابایی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ برای انجام فرایندهای مالی خود نسبت به خریداری سهام بانک‌ها اقدام می‌کنند، گفت: در این روش با چالش‌هایی همچون مقررات بانکی و مباحث بانکداری روبرو می‌شوند که اتفاقا تمایلی برای ورود به پیچیدگی آن‌ها ندارند.

وی بانکداری پلتفرمی را راهکاری برای رفع این دغدغه‌ها دانست و ادامه داد: در بانکداری پلتفرمی، شرکت‌ها درگیر مسایل رگولاتور و ترازنامه‌ای نشده و بدون درگیر شدن در مسایل حاکمیتی، می‌توانند تجربه مشابه بانک خود را داشته باشند.

مدیرعامل توسن در پایان به تغییرات معماری نرم افزارهای این گروه صنعتی اشاره کرد و گفت: در این راستا با استفاده از معماری میکروسرویس‌ها، می‌خواهیم خدمات و محصولات خود را در قالب بسته‌های سرویس کوچکتر به صورت Plug and Play به استارت‌اپ‌ها و اکوسیستم‌ها ارایه کنیم تا بتوانند سرعت توسعه و ورود خود به بازار را تسریع کنند.

انتهای پیام

 

مرتبط با : توسن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز