چک الکترونیک چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

لست سکند

دیروز چک الکترونیکی یا « چکاد » در سامانه بانکی رونمایی شد. چک الکترونیک نوعی جدید از چک است که به گفته مقامات مسئول بانک مرکزی، سرعت، امنیت و دقت بیشتری در عملکرد و همچنین نقدشوندگی نسبت به نمونه‌های کاغذی دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بانکی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، افراد برای نقد کردن چک الکترونیکی نیازی به حضور در شعب بانکی ندارند و این نوع چک‌ها با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند و غیرحضوری و به راحتی قابل نقد شدن است. به گفته مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در حال حاضر امکان صدور چک الکترونیک در سه بانک پارسیان، صادرات و تجارت برای اشخاص حقیقی فراهم شده است.

اخبار مرتبط را بخوانید:

بانک‌های ملت، آینده و کشاورزی نیز در مرحله تست صدور چک الکترونیک قرار دارند، اما هنوز این خدمت در بانک‌های مذکور در دسترس قرار نگرفته است. هم اکنون این خدمت برای اشخاص حقوقی در بانک‌های مذکور قابل ارائه نیست، اما به زودی این امکان فراهم خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

نظر مقامات مسئول درباره چک الکترونیک و استفاده از آن

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز در خصوص چک الکترونیک اعلام کرده که این خدمت هزینه مبادلات را کاهش خواهد داد. همچنین به کار گیری چک الکترونیک باعث کاهش فشار به تسهیلات نقدی بانک‌ها خواهد شد.

به گار گرفتن چک‌های الکترونیکی باعث دقت در بررسی قضایی نیز می‌شود. به گفته خاندوزی، نگرانی از نکول و اطاله پیگیری‌های قضایی با این دست اقدامات کاهش پیدا خواهد کرد و این نکته بسیار اهمیت دارد. مقامات مسئول بانکی کشور، این خدمت را قدم مثبت بزرگی در عرصه بانکداری قلمداد می‌کنند و نسبت به آن خوش بین هستند.

لازم به ذکر است که در چک دیجیتال، کاغذ از موجودیت چک حذف می‌شود و داده‌های چک‌های صادر شده در سامانه مرکزی چکاد نگهداری و با استفاده از امضای دیجیتال، معتبر و مستند خواهند شد.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز