بازی سازی؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد

لست سکند

بازی بخشی از زندگی همه انسان‌هاست و زمان زیادی از کودکی افراد در بازی سپری شده و می‌شود. در حال حاضر دیگر مرزبندی برای بازی کردن وجود نداشته و بیشتر افراد در گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر و لپ تاپ خود حداقل یک نوع بازی دارند که اوقات بیکاری‌شان با آن سرگرم می‌شوند.

بازی سازی یکی از روش‌های جذب افراد برای انجام دادن بازی‌های آگاهانه مطابق با سلیقه آن‌ها است. این موضوع اخیرا در سطح جهانی باب شده و در ایران نیز مجموعه‌هایی به صورت تخصصی روی این موضوع کار می‌کنند.

«بازی ساز باش» یکی از این مجموعه‌ها بوده که با ارائه آموزش صفر تا صد بازی سازی و سایر مسائل مرتبط با آن مخاطب خود را همراهی می‌کند. به بهانه آشنایی بیشتر با بازی ساز باش، کاماپرس با مهدی صدری، مدیرعامل این مجموعه، گفت و گویی داشته که برای علاقمندان به این حوزه می‌تواند خواندنی و جالب باشد.

بازی سازی مطابق با سلیقه و رویای افراد

گروه بازی ساز باش نزدیک به ده سال است که به صورت تخصصی در تولید و ساخت بازی‌های ویدیوئی فعالیت داشته و دو سال پیش، یعنی از سال 1398، تصمیم گرفته در حوزه آموزش بازی سازی نیز استارتاپی را راه اندازی کند. هدف از این کار تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه بازی سازی بوده چراکه نیروی ماهر در این حوزه چندان زیاد نیست.

راز آسمان پایتخت

مجموعه بازی ساز باش به تمامی افراد علاقمند به ساخت بازی مخصوص به خودشان خدمات ارائه می‌دهد. خدمات آن نیز به صورت آموزش‌های ویدئویی، مقاله، کتاب، آموزش‌های موجود روی وبسایت این مجموعه و محتواهای شبکه‌های اجتماعی نیز هست. از دیگر خدمات این مجموعه مشاوره و منتورینگ در حوزه مرتبط بوده که هم به صورت مجزا هم دوره‌ی جامع «بازی ساز شو» ارائه می‌شود.

این گروه در اینوتکس امسال حضور پیدا کرد و محصولات خود را ارائه داد. صدری درباره اینوتکس امسال گفت: «به صورت کلی نمایشگاه خوب بود و اگر در حوزه تخصصی و دسته بندی در نظر گرفته شود، این نمایشگاه برای مجموعه ما جزو نمایشگاه‌های عمومی است. با وجود اینکه مخاطبان این رویداد صرفا برای بازی و حوزه مرتبط مراجعه نکرده بودند اما استقبال خوبی از مجموعه ما به عمل آمد».

بازی ساز باش و خدمات جامع آن در حوزه بازی سازی

به گفته مدیرعامل، مجموعه بازی ساز باش همواره سعی کرده فعالیت مستمری در شبکه‌های اجتماعی اعم از اینستاگرام و دیگر موارد داشته باشد. این مجموعه همواره سعی در حفظ رابطه خود با مخاطبانش داشته و این کار را هم از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ارائه مقالات و آموزش‌های مفید در این حوزه انجام می‌دهد.

در ایران مجموعه‌هایی هستند که آموزش‌های ساخت بازی را در کنار آموزش‌های دیگر ارائه می‌دهند. البته این اتفاق به صورت محدود در بعضی از شاخه‌های بازی سازی اتفاق می‌افتد. چون بازی سازی هنر- صنعت بزرگی بوده که رشته‌های مختلفی اعم از هنر، مهندسی، بازاریابی و مواردی از این قبیل در آن دخیل هستند. خیلی از مجموعه‌ها صرفا آموزش‌های فنی بازی سازی را به مخاطبان ارائه می‌دهند. صدری درباره تخصص بازی ساز باش گفت: این مجموعه شاید تنها مجموعه‌ای بوده که به صورت جامع در ایران به بازی سازی پرداخته است. بازی ساز باش علاوه بر مسائل فنی، طراحی بازی و مواردی که مستقیما به تولید بازی ارتباط داشته، به مباحث بازاریابی بازی و موضاعات مهم دیگر نیزتوجه دارد.

در دنیا دانشگاه و انستیتوهایی هستند که به صورت آکادمیک به مبحث ساخت بازی می‌پردازند. همچنین وبسایت‌ها، افراد و اشخاصی هم به صورت مستقل این کار را انجام می‌دهند. اما بازی ساز باش مسیرش با گروه‌های آکادمیک متفاوت بوده و در کنار مباحث مطرح شده، آموزش‌ها را کاملا پروژه محور و عملیاتی ارائه می‌کند.

این مجموعه، در سطح بین المللی، افرادی که به صورت مستقل در این حوزه عمل کرده را الگوی خود می‌داند و گروه بازی ساز باش همواره سعی در به‌روز نگه داشتن خود در عرصه آموزشی دارد.

اوضاع کشور درحوزه بازی سازی

بازار داخلی بازی‌ها به صورت عمده در بخش موبایل شکل گرفته و در حال حاضر استودیوهایی در این عرصه با ده‌ها نفر فعالیت می‌کنند. اما نکته حائز اهمیت در خصوص بازی‌ها این است که بازی‌های خارجی به نسبت بیشتر از بازی‌های داخلی مورد استفاده قرار گرفته و در مجموع تعداد بازی‌های داخلی خیلی کمتر از انواع خارجی آن‌ها است. در واقع در ایران هنوز جای رشد برای این بخش وجود دارد.

اما بازار اصلی بازی‌های ویدیویی بازار بین المللی بوده و به خاطر عرضه دیجیتالی موجود، خیلی راحت امکان دسترسی برای انتشار بازی‌ها به صورت بین المللی وجود دارد. پیرو همین مسئله مجموعه بازی ساز باش نیز با نگاه به عرصه بین المللی فعالیت خود را ادامه داده و سعی بر تحقق این امر دارد.

کشورهای پرچمدار حوزه بازی‌های ویدیویی کشورهای آمریکا و ژاپن هستند. کشورهایی مثل فنلاند و لهستان نیز با حمایت‌های درست و مسیر مناسب تعیین شده برای این حوزه، بخشی از بازارهای بازی سازی را از آن خود کردند. در واقع برخی کشورها حتی تا یک دوره‌ای در این عرصه حضور پررنگی نداشته‌اند اما اکنون سود زیادی برای این کشورها در این حوزه به وجود آمده است.

ایران نیز به تازگی به این حوزه توجه کرده، ولی به خاطر تحریم مشکلاتی دارد که شاید همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی در این عرصه برایش چندان محقق نشود. اما بازی‌سازان ایرانی این امکان را دارند که به صورت مستقل در بازار بین‌المللی ورود کنند. کشورهایی مانند کشور لهستان می‌توانند الگوی خوبی برای صنعت بازی‌های ویدیویی ایران باشد.

فراز و نشیب‌های بازی ساز باش

هر مجموعه اهداف و چالش‌هایی را در مسیر حرکت خود تجربه می‌کند. به گفته صدری، بازی ساز باش هم از این قاعده مستثنی نیست: «قطعا گروه ما افقی را برای خود مشخص کرده و سعی در توسعه فعالیت خود در ایران و همچنین در سطح بین‌المللی دارد. این مجموعه در دو بخش تولید و آموزش بازی سازی فعالیت دارد. بازی ساز باش در حوزه ساخت بازی همچنان مشغول کار بوده و در سطح بین المللی هم دامنه کار خود را گسترش داده و برنامه انتشار یک عنوان بازی مستقل خوب بین المللی را در آینده دارد».

مهدی صدری صحبت‌های خود را اینطور به پایان رساند: «صنعت بازی با توجه به پتانسیل‌هایی که داشته، هم در عرصه داخلی و هم بین‌المللی شناخته شده است. اما در داخل حمایت‌ها از این بخش چندان مناسب نبوده و اگر در این حوزه دولت و رسانه‌ها بیشتر توجه کنند در سال‌های آینده این صنعت رشد مناسب‌تری خواهد داشت».

مرتبط با : بازی‌سازباش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز