بازار خودرو در انتظار بمب خبری دولت

تور لحظه آخری-کاماپرس

یک مقام مسئول وزارت صمت از مردم خواسته،خرید گرانِ خودرو را متوقف کنند و این درحالیست که  بنا به اعلام وی قرار است نرخ مصوب خودرو به نرخ بازار نزدیک شود.

به گزارش کاماپرس؛ افزایش نامتعارف قیمت خودرو در بازار باعث شد تا وزارت صمت به سازمان حمایت اولتیماتوم دهد با متخلفان و سودجویانی که با افزایش قیمت، بازار را ملتهب می‎کنند، برخورد کند. حالا مسولین این وزارتخانه از مردم می‌خواهند «تا اعلام قیمت جدید خودروها به هیچ عنوان از بازار خودرو خریداری نکنند.» بر این اساس اعلام قیمت خودرو می تواند بمب خبری دولت در بازار خودرو باشد اما این که این بمب موجب ترکیدن حباب قیمت در این بازار شود، در هاله ای از ابهام است.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت در تازه‌ترین اظهارنظر خود در گفتگو با ایرنا اعلام کرده است که مردم مطمئن باشند که بعد از تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار، ضمن ترکیدن حباب قیمت، قیمت انواع خودروها در بازار متعادل خواهد شد.» این در حالیست که این مقام مسول، از نزدیک شدن نرخ مصوب ستادتنظیم بازار به قیمت فعلی خودروها در بازار آزاد، خبر داده که در این صورت باید در آینده نزدیک منتظر وضعیت غیرقابل پیش بینی در بازارخودرو باشیم.

دوگانه وزارت صمت در تعادل قیمت

پس از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان،حالا ستاد تنظیم بازار به تکاپو افتاده تا با همکاری سایر نهادها، قیمت خودرو را متناسب با استانداردهای ۸۵ گانه، آلایندگی‌ها و رعایت استانداردهای لازم، نهایی کند.

راز آسمان پایتخت

آنطور که «امیر جعفرپور» معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، اعلام کرده به زودی قیمت خودرو در کارخانه‌های خودروسازی مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت. به گفته جعفرپور؛« با بررسی‌های دقیقی که صورت گرفته قیمت خودرو به نحوی تعیین خواهد شد که با بازار تفاوت زیادی نخواهد داشت.» به گفته او، این امر ضمن حذف دلالان باعث خواهد شد که قیمتها دیگر هیجانی افزایش پیدا نکند و مردم با شوک قیمتی روبرو نشوند

.او ضمن توصیه به مردم برای خرید نکردن در چنین شرایطی گفته؛ با تصمیم‌گیری‌های جدید، دیگر فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار وجود نخواهد داشت.

نزدیک کردن نرخ مصوب دولتی به نرخ فعلی خودرو در بازار، با ادعای اینکه با این روش بازار به تعادل قیمتی خواهد رسید، نکته‌ قابل تاملی است. بسیاری معتقدند با توجه به مقاومت بازار در مقابل کاهش قیمت خودرو، نرخ مصوب باید به قیمت فعلی نزدیک شود. در این صورت اساسا، قیمتها به سمت کاهشی، سوق پیدا نخواهد کرد. بنابراین باید سازوکاری مشخصی برای به تعادل رساندن بازار و بازشدن گره این دوگانگی،  وجود داشته باشد تا در نهایت جلوی زیان مصرف‌کنندگان گرفته شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “بازار خودرو در انتظار بمب خبری دولت

  1. محمد گفته:

    این چه دولت تدبیر وامیدی بود که همه رو ناامید کرده جناب اقای روحانی والا بالله تو این کاره نیستی استعفا بده خودتو راحت کن این بازار باید تنبیه شدید بشه تو بلد نیستی با خنده و نمیدونستم درست نمیشه ١ سال جاتو با من عوض کن شاید فرجی شدمحمد از فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز