ایده جایگزین محصولات زیست تخریب پذیر

لست سکند

چند ساعتی بیشتر به افتتاح نمایشگاه اینوتکس 2021 باقی نمانده است؛ نمایشگاهی که بسیاری از ایده‌های نوآورانه و فناورانه را پوشش می‌دهد. صنایع پلیمر نیز از این نمایشگاه عقب نمانده است و در اینوتکس امسال نقش‌آفرینی می‌کند.

پلیمر همان ماده شیمیایی‌ای است که از واحدهای مختلف تشکیل می‌شود و کاربردهای فراوانی دارد، صابر بایرامزاده حقیقی و غزاله اصل قنبرنژاد نیز با محصولات شرکت رایان پلیمر آرتا آمده‌اند اما نکته‌ای که آن‌ها را متمایز می‌کند، حمایت از محیط زیست است؛ کاماپرس در ادامه معرفی فعالیت‌های این شرکت می‌پردازد.

آنچه رایان پلیمر آرتا تولید کرده است

شرکت رایان پلیمر آرتا در سال 1398 با هدف تولید پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر تاسیس شد و هم اکنون در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، فعال است. محصول تولیدی این شرکت، پلیمر پلی الکتیک اسید از ضایعات کربوهیدراتی است که به طور کامل جایگزین پلیمرهای غیر زیست تخریب پذیر خواهد شد. این پلیمر بدون نیاز به شرایط خاص، هر زمان که به طبیعت سپرده شود شروع به تجزیه شدن می‌کند و چون مواد اولیه آن کاملا از منابع طبیعی و کربوهیدراتی است، هیچگونه آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند. محصول شرکت رایان پلیمر آرتا به طور معموا در مدت 60 الی 70 روز تجزیه خواهد شد که البته چون توانایی تغییرات ساختاری دارد، زمان تخریبش با توجه به درخواست و موارد مصرف، تغییر می‌کند.

راز آسمان پایتخت

پلی الکتیک اسید در حوزه‌های فراوانی اعم از حوزه مهندسی پزشکی جهت تولید ایمپلنت‌ها و نخ‌های بخیه قابل جذب استفاده می‌شود، همچنین در سایر حوزه‌ها نیز جهت تولید فیالمنت چاپگرهای سه بعدی، فیلم‌های بسته بندی، تولید قطعات پلاستیکی مانند قطعات خودرو یا اسباب‌بازی‌ها نیز می‌تواند محصول کارآمدی باشد. شایان توجه است که اغلب صنایعی که از پلیمرهای پتروشیمی استفاده می‌کنند، می‌توانند این محصول را جایگزین کنند.

آینده و پلیمر الکتیک اسید

هم اکنون این محصول در اسکیل آزمایشگاهی تولید می‌شود و در نمایشگاه اینوتکس گرانول، فیلم، ایمپلنت و فیالمنت از دیگر محصولاتی هستند که ارائه خواهند شد. شرکت رایان پلیمر آرتا قصد دارد در فاز بعدی این محصول را به ظرفیت 100تن در سال تولید کند، همچنین در سال های پیش رو برنامه صادرات به کشورهای همسایه از قبیل آذربایجان و ترکیه تدوین شده است.

مواد اولیه پلیمر الکتیک اسید به طور کامل از داخل کشور تامین می‌شود، در نتیجه محدودیت‌هایی چون تحریم مانع تولید آن نیست. با این وجود، طبق آمار رسمی کمرگ، واردات این محصول و همچنین محصولات وابسته باعث خروج بالغ بر 100 میلیون دلار ارز شده است. این نشان می‌دهد عدم وجود تولیدکننده داخلی چه خلا بزرگی را در بازار ایجاد کرده است. شرکت رایان پلیمر آرتا امیدوار است با سرمایه‌گذاری دولتی و غیردولتی در این پروژه استراتژیک بتواند نیاز کشور را به این پلیمر و محصولات مشتق آن به طور کامل تامین کند.

مرتبط با : رایان پلیمر آرتا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز