انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد آنها

تور لحظه آخری-کاماپرس

ساخت در و پنجره، ستون­ها و مواردی از این قبیل در ساختمانها به ابزار خاصی نیاز دارد که یکی از آن‌ها پروفیل ساختمانی است. به­کارگیری این محصولات برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی بسیار اهمیت دارد و به طرز قابل توجهی بر بهبود کیفیت و سرعت ساخت انواع مسکن و بناها اثر می‌گذارد.

به گزارش کاماپرس، پروفیل ساختمانی یک نوع مقطع فلزی با سطح مقطع یکسان در درازا است که در اندازه شش و 12 متری به بازار عرضه می‌شود. سطح مقطع پروفیل همیشه ساده نیست و می‌تواند دارای اشکال هندسی مختلف مانند دایره، بیضی، سه گوش، چهار گوش و ترکیبی باشد. از پروفیل ساختمانی برای ساختن در، پنجره، لوله یا حتی نمای ساختمان نیز استفاده می­‌شود.

در این گزارش انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد آنها بررسی شده است.

پروفیل ساختمانی - کاماپرس

پروفیل باز ساختمانی

یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین پروفیل‌های ساختمانی، پروفیل باز است که در ساختار آن یک شکاف مشخص وجود دارد. این نوع پروفیل، یک سطح مقطع فولادی سرد است که با توجه به قیمت و وزن مناسب آن مورد توجه سازندگان بناهای مختلف قرار دارد. مستحکم بودن این پروفیل‌ها باعث کارآمدی آنها در ساختمان سازی شده و به همین دلیل در این صنعت مورد توجه قرار گرفته است. میلگرد، ناودانی، تیرآهن، چهار پهلو و نبشی از جمله پروفیل‌های باز پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی محسوب می­شوند.

راز آسمان پایتخت

پروفیل باز زد (Z)

پروفیل پرکاربرد دیگر که به دلیل شکل آن به پروفیل Z معروف شده است، بیشتر در ضخامت 2، 2.5 و 3 میلیمتری و در طول‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود. معمولا از این پروفیل برای ساخت سازه‌های بزرگ و وسیع استفاده می‌شود. به عنوان مثال پارکینگ‌های عمومی، سالن‌های ورزشی، انبارها و سوله‌ها از جمله سازه‌هایی هستند که در آن‌ها پروفیل Z به کار رفته است.

پروفیل باز فرانسوی

برای ساخت در و پنجره از پروفیلی به نام پروفیل باز فرانسوی استفاده می‌شود که با روش نورد سرد تولید می‌شود. این پروفیل در ضخامت 2 و 2.5 میلی‌متر و طول شش متر تولید و به بازار عرضه می‌شود.

پروفیل آی (I)

نوع دیگر پروفیل ساختمانی که شبیه به حرف لاتین آی بوده و در برابر خم شدن مقاوم است، پروفیل آی نام دارد. این پروفیل به طور کلی به سه نوع H، تیرآهن I و INP تقسیم می‌شود و در بخش‌های مختلف خانه کاربرد دارد.

پروفیل آی نوع دیگر پروفیل ساختمانی بسته است که به شکل مقاطع فلزی توخالی بوده و به روش‌های مختلفی تولید می‌شود، اما از میان تمام روش‌ها، اکستروژن و جوشکاری محبوبیت بیشتری دارد.

اشکال‌ مختلف این پروفیل در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

پروفیل مربع یا مستطیل شکل

پروفیل بسته مربع یا مستطیل شکل با نام قوطی پروفیل شناخته شده و برای ساخت زمین‌های محصور، در و پنجره سازمانی، پیاده روها، راه پله‌ها و دیوارهای اماکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پروفیل‌ها با سطح مقطعی بزرگ‌تر برای ساخت ستون‌ها پرکاربرد است.

پروفیل لنگه دری

پروفیل ساختمانی دیگری که برای ساختن در و پنجره‌ کاربرد دارد، پروفیل لنگه دری است که با نام 508 نیز شناخته می‌شود. این نوع پروفیل با ضخامت 2 میلی‌متری و به صورت شاخه‌های شش تا 12 متری در بازار عرضه می‌شود.

پروفیل کلافی

یکی از پروفیل‌های بسته ساختمانی که با روش نورد گرم تولید می‌شود، پروفیل کلافی است که با نام 509 نیز شناخته می‌شود. ضخامت این نوع پروفیل بین 0.9 میلی­متر تا 2.5 میلی‌متر است و طول شاخه‌های آن به شش متر می‌رسد. این پروفیل نیز برای ساخت در و پنجره کاربرد دارد.

پروفیل HSS

HSS یکی از پروفیل‌های پرکاربرد بازار است که خواص مکانیکی و ویژگی‌های ظاهری ویژه دارد. در صورتی که برای پر کردن سطح مقطع پروفیل از بتن استفاده شود، مقاومت آن در برابر آتش سوزی بالا رفته و استحکام آن تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند؛ به طوری که فشار بیشتری را می­تواند تحمل کند. معمولا از این نوع پروفیل برای ساخت استادیوم، ساختمان‌های مسکونی و مراکز خرید یا ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود.

پروفیل ساختمانی - کاماپرس

خرید انواع پروفیل ساختمانی از «آهن ملت»

درگاه آهن ملت، امکان خرید اینترنتی انواع مقاطع فولادی و پروفیل‌های ساختمانی را فراهم کرده است. افرادی که مایل به خرید پروفیل ساختمانی از یک مرکز معتبر هستند، بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌­توانند به وبسایت آهن ملت به آدرس https://ahanmelat.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02167103 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز