انواع سبک‌ های طراحی دیوار خزه ‌ای در منزل و محیط کار

در سال‌های اخیر دیوار سبز خزه‌ ای به عنوان یکی از ترندهای محبوب طراحی داخلی، طرفداران زیادی در بین طراحان و علاقه‌مندان به فضاهای سبز پیدا کرده است. به دنبال آگاهی روزافزون جامعه بشری نسبت به اهمیت طراحی بیوفیلیک (تلاش برای برقراری ارتباط با طبیعت) ساخت دیوار خزه‌ ای یا همان ساخت ماس وال به گزینه‌ای کاربردی برای ترکیب عناصر طبیعی در معماری و طراحی داخلی و القای حس آرامش به فضاهای مسکونی و تجاری تبدیل شده است.

به گزارش کاماپرس، خزه‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان از آنها برای ساخت دیوارهای خزه‌ ای و سبک‌های مختلف آن استفاده کرد.

انواع دیوارهای خزه‌ای

ساخت دیوارهای خزه ‌ای به سه دسته زنده، مصنوعی و تثبیت‌شده تقسیم می‌شود که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

دیوارخزه ای-کاماپرس

دیوار خزه‌ ای زنده: دیوارهای خزه ‌ای زنده یا ماس وال (Moss Wall) با دیوار سبز یا باغ‌های عمودی تفاوت دارد. مهمترین تفاوت خزه با گیاهان به کار رفته در باغچه‌های عمودی، مقاومت بالا و قابلیت رشد آن در محیط های مختلف است. همچنین شکل‌دهی و طراحی خزه بسیار آسان است؛ به این معنی که می‌توان از آن برای مجسمه سازی یا خلق اشکال مختلف استفاده کرد. اگرچه دیوارهای خزه ‌ای نیاز چندانی به نگهداری ندارند، اما همچنان برای رشد به آبیاری، کود دهی و دسترسی به نور طبیعی نیاز دارند و اگر این مراقبت به خوبی صورت گیرد، عمر دیوار سبز خزه ‌ای زنده به بالای 25 سال هم می‌رسد.

راز آسمان پایتخت

دیوار خزه‌ای مصنوعی: دیوار خزه ‌ای مصنوعی برای کسانی مناسب است که نمی‌خواهند زمان و هزینه‌ زیادی بابت نگهداری از  دیوار خزه ‌ای صرف کنند. البته همانطور که از اسمش پیداست، این خزه‌ها مصنوعی بوده و مزایای خزه‌ زنده را ندارند؛ با این حال، اگر با داشتن گیاه مصنوعی در خانه مشکلی ندارید، با دیوار خزه مصنوعی نیز احساس خوبی خواهید داشت.

دیوار خزه‌ ای تثبیت شده: دیوارهای خزه ‌ای تثبیت شده به دلیل واقعی بودن، شباهت زیادی به خزه زنده دارند. این نوع خزه‌ها در واقع خزه‌های طبیعی بوده که دیگر زنده نیستند، اما با دقت و با روش‌های خاصی برای اهداف تزئینی حفظ و نگهداری شده‌اند. خزه‌های تثبیت‌ شده مانند خزه‌های زنده نفس نمی‌کشند، تولید اکسیژن ندارند، اما همچنان با جذب رطوبت محیط، آلاینده ها و آلودگی های هوا را جذب کرده و هوا را تصفیه میکند.  ظاهر و احساس خزه‌ زنده را حفظ کرده و نیازی به تعمیر و نگهداری نداشته و دوام و ماندگاری بالایی دارند.

مساله مهم درباره ساخت دیوارهای خزه‌ ای، نصب آسان و سریع و امکان اجرای آن‌ها در اشکال و سبک‌های مختلف است. خزه‌های تثبیت شده به عنوان یکی از کاربردی‌ترین انواع دیوار خزه‌ ای، در مدل‌ها، طرح‌ها و حتی رنگ دلخواه مشتری قابل طراحی و اجرا است.

ساخت دیوار خزه ای-کاماپرس

در ادامه، برخی از محبوب‌ترین سبک‌های طراحی و ساخت دیوارهای خزه‌ ای معرفی شده است.

سبک مینیمال

طرح مینیمال به عنوان یکی از محبوب‌ترین سبک‌های طراحی و معماری، به دور از هر نوع پیچیدگی از کلیه المان‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن بهره می‌برد؛ بنابراین در سبک دیوار خزه‌ ای مینیمال نیز تنها از یک یا دو گونه‌ خزه ‌ای استفاده می‌شود. سازه اصلی این سبک نیز معمولا اشکال هندسی ساده مانند مربع، مستطیل یا دایره بوده و در طراحی آن از خلاقیت در کنار ذات اصلی خود خزه بهره برده می‌شود.

سبک هنری

در سبک هنری یا آرتیستیک، از طرح‌های خلاقانه و متمایز استفاده می‌شود. ویژگی اصلی دیوار خزه ‌ای هنری، پیچیدگی و تمایز آن است؛ به گونه‌ای که در نهایت یک اثر هنری از ترکیب عناصر طبیعی همچون خزه، سنگ یا سایر گیاهان خلق می‌شود؛ بنابرین سبک دیوار خزه‌ ای هنری بیشتر مناسب فضاهای مدرن و دکوراتیور و مکان‌های تجاری و اداری است.

سبک طبیعی

در این سبک، از طبیعت در ساخت دیوارهای خزه‌ ای الهام گرفته شده است. در طراحی این سبک، محدودیتی وجود نداشته و خلاقیت و تخصص طراح بیشترین نقش را ایفا می‌کند. در این سبک همچنین از سایر عناصر طبیعی همچون سنگ، چوب و گیاهان برگدار برای تداعی حس و حال طبیعت استفاده می‌شود.

سبک کوبیسم

مانند سایر هنرها، در طراحی و ساخت دیوارهای خزه‌ ای به سبک کوبیسم نیز از پیچیدگی‌هایی استفاده شده که اگرچه ممکن است در نگاه اول قابل تشخیص نباشد، اما در پشت آن مفاهیم گسترده‌ای نهفته است. بکارگیری زوایا، اشکال هندسی و منحنی‌ها از مهمترین اصول طراحی دیوار خزه ‌ای به سبک کوبیسم است. این سبک نیز برای فضاهای دارای دکوراسیون مدرن کاربرد زیادی دارد.

سبک پارادوکس

بکارگیری سبک پارادوکس یا همان تضاد در طراحی و ساخت دیوارهای خزه‌ ای، توجه به دکوراسیون و طراحی داخلی را دوچندان می‌کند. به عنوان نمونه در این سبک می‌توانید از دو رنگ متضاد خزه استفاده کرده یا از عنصر بٌعد به شکل افراطی در این نوع طراحی بهره ببرید.

لوگوی خزه‌ ای

از دیوار سبز خزه‌ ای همچنین می‌توانید برای طراحی نام برند یا لوگو شرکت‌ استفاده کنید. اگرچه این مدل نوعی سبک نیست، اما کاربرد بالایی داشته و می‌توان از آن برای طراحی متمایز لوگو و برند شرکت در اشکال و انواع مختلف بهره‌مند شد.

دیوار خزه ای-کاماپرس

بهترین اجراکننده دیوار خزه ای در ایران

تخصص و مهارت در ساخت دیوارهای خزه‌ ای به بهترین شکل ممکن و متناسب با سلیقه مشتری تاثیر به‌سزایی دارد. در این میان کارشناسان شرکت “بست ماس” با تخصص بالا و بکارگیری محصولات تثبیت‌شده‌ با جدیدترین تکنولوژی و همچنین مواد اولیه‌ ایتالیایی می‌توانند در خلق و اجرای سبک‌های متنوع ماس وال یا همان ساخت دیوارهای خزه‌ ای به شما یاری برسانند.

بست‌ماس به عنوان اولین فروشگاه رسمی دارای نماد اعتماد الکترونیک و نشان ملی ثبت در زمینه‌ فروش خزه، گیاهان تثبیت شده و گیاهان مخصوص محیط مرطوب در ایران، از سال 1395 فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود در زمینه‌ تامین انواع خزه‌های زنده‌ محیط‌های مرطوب (تراریوم، پالوداریوم و …) را آغاز کرده است. بست‌ماس همچنین موفق به ثبت روشی نوین در تثبیت انواع خزه و گیاه در سازمان ثبت اختراعات ایران شد و از مهر1397 به عنوان تولیدکننده‌ محصولات تثبیت‌شده در ایران و خاورمیانه اقدام می‌کند.

انتهای پیام

مرتبط با : بست ماس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز