ارزیابی ناشران از فروش کتاب در 9 ماه گذشته

تور لحظه آخری-کاماپرس

طبق گفتگو با برخی از ناشران، بسیاری معتقدند طی 9 ماه اخیر به‌خصوص طی 5 ماه گذشته با افت فروش بسیاری مواجه شده‌اند و امیدوار به افزایش فروش طی ماه‌های آینده تا آخر سال هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ فرهنگ و رسانه، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، شرایط کشور، گرانی‌ها، تعطیلی مغازه‌ها و دیگر عوامل موجود سبب شده تا ناشران از اوضاع فروش راضی نباشند. برخی ناشران همچنین گفتند چاپ جدیدی صورت نگرفته یا به صورت کلی فروشی نزدیک به صفر داشته‌اند.

به گفته یکی از ناشران کشور، طی 9 ماه اخیر از کتاب‌های موجود فقط عناوین خاص یا مطابق با دغدغه مردم به فروش رفته است. این ناشر عنوان می‌کند فروش از طریق اینستاگرام و تلگرام به سبب فیلترینگ به صفر رسیده و در حال حاضر فقط به توزیع مشغول‌اند. این ناشر معتقد است حتی با نزدیک شدن به ایام عید نیز فروش افزایشی نخواهد شد و به سبب نزدیکی به نمایشگاه کتاب، بسیاری افراد منتظر این نمایشگاه برای خرید کتاب هستند.

البته به گفته دیگری با توجه به اتفافات اخیر جامعه، فروش نسبتا خوبی طی چند ماه اخیر صورت گرفته و مردم از برخی عنوان‌ها استقبال خوبی داشتند. اما به سبب آنکه شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده‌اند تقریبا فروش آنلاین به صفر نزدیک شده است. این فرد معتقد است برخی ناشران از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و قیمت‌‌های عجیبی بر روی کتاب‌ها می‌گذارند و در حال حاضر نظارتی بر روی قیمت‌ها نیست.

راز آسمان پایتخت

ناشر دیگری افت فروش را در گرو گرانی کاغذ، گرانی کتاب و شرایط اجتماعی کشور می‌داند. این ناشر عقیده‌ای به افزایش فروش ندارد و حتی عنوان می‌کند برخی از کتاب‌ها چاپ نمی‌شوند.

ناشر دیگری ضمن فاجعه‌آمیز بودن فروش در 9 ماه اخیر می‌گوید از ابتدای سال تا کنون دی ماه فروش بهتری داشته است. این ناشر البته نسبت به تجربه‌های گذشته عنوان می‌کند که نزدیک به ایام عید افزایش فروش خواهند داشت.

ناشر دیگری می‌گوید کاهش فروش به سبب بستن مغازه‌ها، شرایط موجود در کشور و سرمای هوا کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته داشته است. این ناشر می‌گوید به سبب نزدیکی به عید و افزایش نقدینگی همچنین تکاپو خرید عید در میان افراد، فروش افزایشی می‌شود.

به گفته یکی دیگر از ناشران، با توجه به افزایش قیمت کتاب‌ها، فروش نسبتا نرمال بوده است. این ناشر از افزایش فروش طی ماه‌های آینده منتهی به آخر سال خبر می‌دهد.

ناشر دیگری از رکود فروش طی یکسال خبر می‌دهد. به گفته این ناشر چند سالی هست اوضاع فروش کتاب خوب نیست ولی امسال اوضاع فروش بسیار بد بوده است. این ناشر بیان می‌کند به سبب فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی حتی برخی نیروهای این انتشارات بیکار شده‌اند. البته این انتشارات نیز امیدوار به افزایش فروش طی ماه‌های آینده به سبب نزدیک شدن به ایام عید است.

ناشر دیگری از افت فروش انتشارات طی ماه‌های گذشته به‌خصوص از شهریورماه تاکنون سخن می‌گوید. این ناشر فروش کنونی را متوسط اعلام کرده ولی به گفته وی طی ماه‌های آینده فروش افزایشی می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز