ارزان فروشی عجیب برخی تجار در بازار آهن

لست سکند

برخی تجار آهن برای افزایش سود خود به راهکارها و روش هایی روی آورده اند که چندان به نفع تولید داخل نیست و به عنوان مثال رسانه ها خبر از ارزان فروشی عجیب در بازار یکی از محصولات فولادی داده اند که نفع آن نصیب خارجی ها می شود.

به گزارش کاماپرس، با گذشت حدود سه ماه از سال 1400 بازار محصولات فولادی اعم از تیرآهن، میلگرد و سایر محصولات پرتقاضا به ثبات لازم نرسیده و نوسان های شدید در این بازار به چشم می خورد.

برخی فعالان بازار آهن معتقدند بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات 1400 دلار با ریزش حداقل 20 درصدی مواجه می شود و در نتیجه شاهد افت قیمت تمام محصولات فولادی خواهیم بود اما  این باور در میان برخی دیگر از فعالان بازار آهن وجود دارد که قیمت ها در این بازار تا پایان سال همچنان افزایشی خواهد بود.

تحول دیگر در بازار آهن این که برخی تجار میلگرد را ارزان تر از مشتریان داخلی به واسطه های صادرکننده عرضه می کنند که همین امر به آشفتگی بازار دامن می زند. این موضوع را یکی از نمایندگان مجلس نیز بیان کرده و مورد انتقاد قرار داده است.

دلایل ارزان فروشی محصولات فولادی 

راز آسمان پایتخت

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع  مجلس درباره ارزان ‌فروشی در بازار آهن که با هدف افزایش صادرات میلگرد صورت می گیرد، گفته است: اکنون در برخی موارد با وجود اینکه برق و انرژی مصرف شده و فولاد به میلگرد که محصولی با ارزش‌تری است تبدیل می‌شود، میلگرد با قیمت پایین‌تری نسبت به داخل، به سایر کشورهای به فروش می‌رسد.

طاهری خاطرنشان کرد: ارزان فروشی هایی که در بازار محصولات فولادی کشور شاهد آن هستیم دلایل مختلفی دارد از جمله آنکه کشورهای مقصد که به دنبال واردات مواد خام و نیمه خام فولادی هستند، عوارضی برای واردات شمش فولاد در نظر نمی‌گیرند بنابراین شمش با همان قیمتی که در ایران وجود دارد، وارد کشور مقصد می‌شود اما از آنجا که کشورهای مقصد برای واردات میلگرد که محصولی نهایی است، عوارض وضع می‌کنند، میلگرد با قیمت پایین‌تری به آنها ارائه می‌شود که با وضع عوارض، واردات برای کشورهای مقصد از نظر اقتصادی به صرفه باشد.

این عضو کمیسیون صنایع راهکار مقابله با این ارزان فروشی را وضع تعرفه بر صادرات مواد خام دانست و افزود: بررسی ‌ها نشان می دهد در برخی موارد به دلیل ایجاد انگیزه برای کشورهای خارجی و جبران عوارض، میلگرد ارزان‌تر از داخل عرضه می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز