آیا اقدامات دولت باعث افزایش قیمت دلار شده است؟

لست سکند

قیمت دلار امروز با رشد 161 تومانی روی پله 27 هزار و 814 تومان ایستاد. قیمت دلار از ابتدای هفته جاری مدام در کانال صعودی بوده و عملکرد این اسکناس آمریکایی در زمان مذکور، رشد 3.4 درصدی آن را نشان می‌دهد. سیاست دوپهلوی دولت جدید در خصوص برجام، نگاه کاملا منفی به موضوع اف.اِی.تی.اِف و دیگر عوامل سیاسی، سیگنال قوی برای صعود قیمتی دلار شناخته می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار ارز و دلار اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، برخی از کارشناسان مسائل اقتصادی ادامه روند صعودی قیمتی دلار را به سیاست‌های دولت جدید و بانک مرکزی وابسته می‌دانند. به گفته علی حیات‌نیا، یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی، عوامل زیادی بر افزایش کنونی قیمت ارز موثر بوده که یکی از آن‌ها مسائل سیاسی و بین المللی است. حیات‌نیا معتقد است که تحریم‌ها، عدم فروش نفت و کاهش درآمدهای ارزی از عوامل بسیار موثر بر افزایش نرخ دلار هستند.

هنوز سرنوشت برجام و بسیاری از مسائل سیاسی کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همین عوامل به نوعی بی‌اطمینانی را بین فعالان اقتصادی کشور ایجاد کرده است. البته این عوامل در کوتاه مدت تاثیرات روانی زیادی را بر بازار می‌گذارند. درآمدهای ارزی کشور در بلندمدت، به روابط تجاری و آینده مذاکرات وابستگی زیادی خواهد داشت.

راز آسمان پایتخت

علاوه بر این عوامل، در صورت عدم کاهش مخارج دولت جدید، افزایش درآمدها، تغییر سیستم مالیاتی به همراه تامین کسری بودجه از طریق چاپ پول یا مالیات تورمی، قیمت ارز همراه با نرخ تورم رشد پیدا خواهد کرد.

اولین گام مثبت دولت در ثبات قیمتی ارز

اما دولت هم در خصوص کنترل نرخ ارز اقداماتی صورت داده است. امروز محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، از برخی گشایش‌ها برای دسترسی به پول‌های بلوکه شده ایران خبر داد. طبق بیانات مخبر، در جریان گفت و گوهای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، با روسای برخی کشورها، برای آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده کشور اقداماتی شکل گرفته که قطعا در بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز