آشنایی با 5 تکنیک کاربردی مدیریت پروژه + روش‌های بهبود آن

لست سکند

انتخاب روش کاربردی و مناسب مدیریت پروژه مهم‌ترین بخش کنترل یک پروژه بوده و در موفقیت پروژه نقش کلیدی و مستقیم دارد. در واقع این روش یا تکنیک پروژه است که کارآمد بودن فرایند مدیریت پروژه را مشخص می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار فناوری اطلاعات اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، پروژه‌های مختلف در تمامی حوزه‌ها، از پیچیدگی و دشواری‌های خاصی برخوردار هستند. تمام پروژه‌های کوچک و بزرگ، بدون داشتن تکنیک صحیح مدیریت پروژه برای برنامه ریزی و اولویت بندی در مسیر خود با مشکلات بسیاری رو به رو می‌شوند. پیشرفت فناوری و تولید انواع نرم افزار مدیریت پروژه به کمک مدیران آمده و  به آن‌ها در به‌کارگیری تکنیک‌های کاربردی مدیریت پروژه کمک می‌کند. کاماپرس در ادامه به بررسی 5 تکنیک کاربردی مدیریت پروژه و همچنین معرفی نرم افزار حرفه‌ای مدیریت پروژه می‌پردازد.

روش مدیریت پروژه چابک یا اجایل

روش مدیریتی Agile یا همان تکنیک مدیریتی چابک، یکی روش‌های محبوب در این زمینه است که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. مهم‌ترین کاربرد این روش در مدیریت پروژه‌های تکراری و افزایشی بوده و شامل تکامل راه‌حل‌ها، خواسته‌ها و نیازها از طریق مشارکت و تلاش مشترک تیم‌ها و عملکرد متقابل تیم و مشتریان است. این روش نخستین بار در واکنش به ناکارآمدی روش مدیریت آبشاری در سال 2001 و توسط 13 رهبر صنعت در دنیا در راستای توسعه نرم افزار تدوین شد.

این روش مناسب پروژه‌هایی است که پیچیدگی‌ و عدم اطمینان در آن‌ها بالا بوده و به انعطاف‌پذیری و ایجاد تغییرات سریع نیاز دارند.

راز آسمان پایتخت

روش مدیریت پروژه اسکرام

این روش مدیریت پروژه براساس شش اصل مهم شامل تعهد، جسارت، تمرکز، گشودگی و احترام پایه‌گذاری شده است. مهم‌ترین هدف در این تکنیک، توسعه، تحویل و نگهداری محصولات پیچیده به‌وسیله همکاری، پاسخگویی و پیشرفت مداوم است. این تکنیک مناسب پروژه‌هایی است که اعضای تیم از 7 نفر کم‌تر بوده و برای ارائه محصول یا سرویس موردنظر نیاز به انعطاف بالایی دارند.

روش مدیریت پروژه کانبان

روش مدیریتی کانبان یا kanban، نخستین بار در سال 1940 در خط تولید کارخانه تویوتا به‌کار گرفته شد. این تکنیک یکی از چارچوب‌های مشهور چابک بوده و بر روی تحویل زود هنگام از طریق همکاری و خود مدیریتی تیم‌ها تمرکز دارد. این تکنیک دارای 6 اصل اساسی شامل تجسم و تصویرسازی، محدود کردن کارهای در حال انجام، مدیریت جریان، سیاست‌گذاری شفاف و صریح، استفاده از حلقه‌های بازخورد و تکامل و پیشرفت تجربی و همکاری است. این روش نیز برای پروژه‌هایی با اعضای تیم کم‌تر از 7 نفر و با انعطاف پذیری بالا برای برای ارائه محصول و سرویس مناسب است.

روش مدیریت پروژه ناب

روش مدیریتی ناب یا Lean، با هدف به‌حداقل رساندن میزان هدررفت و اتلاف و به‌حداکثر رساندن ارزش مشتری طراحی و اجرا می‌شود. درواقع این روش به اعضای تیم کمک می‌کند تا با مصرف کم‌ترین میزان منابع، بیشترین ارزش را برای مشتری ایجاد کرده و بالاترین کیفیت را ارائه دهند. این روش برای تیم‌هایی مناسب است که در جریان اجرای پروژه به‌دنبال فرایند نبوده و هدف آن‌ها تغییر و تحول در مدیریت و انجام تجارت است.

روش مدیریت پروژه آبشاری

روش آبشاری، یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های مدیریتی است که جریان پروژه در آن به‌مانند یک آبشار به‌صورت خطی از بالا به پایین حرکت می‌کند. درواقع در این روش، هر مرحله پروژه پیش‌نیاز مرحله بعد بوده و پیشرفت پروژه منوط به تکمیل هر مرحله است. این روش نیز گزینه مناسبی برای پروژه‌های نسبتا بزرگ است که نیازمند مراحل و زمان‌بندی دقیق حساب‌شده‌ای هستند. از مزیت‌های این روش مدیریت پروژه ، پایین بودن احتمال غافلگیری و تغییر روند پروژه است.

بهبود تکنیک‌های مدیریتی با نرم افزار مدیریت پروژه

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، انواع نرم افزار حرفه‌ای مدیریت پروژه طراحی و تولید شده است. این نرم افزارها با برخورداری از ابزارها و قابلیت‌های گوناگون، فرایند کنترل پروژه و به‌کارگیری تکنیک‌های مدیریت پروژه را تسهیل می‌کنند. نرم افزار مدیریت پروژه همتیک یکی از نرم افزارهای حرفه‌ای در این زمینه است که از امکانات کاربردی خوبی برای اتخاذ این تکنیک‌ها برخوردار بوده و موجب افزایش بهره وری پروژه می‌شود.

نرم افزار مدیریت پروژه همتیک

همتیک به‌عنوان یک مجموعه معتبر و رو به رشد، نرم افزار حرفه‌ای و پرکاربرد مدیریت پروژه و کارها را در راستای افزایش بهره وری و کارایی کارکنان، هوشمندسازی فرآیند کاری، بهبود فضای کاری، توسعه‌ی ابزارهای بهبود مشارکت کارکنان و افزایش توان اجرایی شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه کرده است.

نرم افزار مدیریت پروژه همتیک چه قابلیت‌هایی دارد؟

از جمله قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به ثبت تایم شیت و رویدادهای پروژه، مدیریت زمان، فایل‌ها و مستندات، هزینه‌ها، ارتباطات و منابع انسانی، برنامه‌ریزی و اولویت بندی کارها، گزارش گیری ، برخورداری از انواع داشبورد، شبکه اجتماعی و پیام رسان سازمانی، بانک تجربیات، بانک ایده و ثبت قرارهای ملاقات و غیره اشاره کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : همتیک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز