آشنایی با دستگاه برش لیزر و کاربردهای آن

خیام لیزر-کاماپرس

با توجه به تکنولوژی پیشرفته در انواع تجهیزات برش لیزری، سرمایه‌گذاری بر روی این دستگاه ها به یکی از روش های پر سود راه اندازی کسب و کار تبدیل شده است. افزایش سرعت و دقت بالا در تولید انواع محصولات، این انگیزه ها را چندین برابر می کند. آشنایی با دستگاه برش لیزر و کاربردهای آن نشان می دهد که تولید کنندگان دیگر نگران اجرای طرح های خاص و پیچیده و ایجاد برش های تمیز نخواهند بود. از انواع دستگاه های لیزر برای برش فلزات و غیرفلزات در صنایع مختلف استفاده می شود.

به گزارش کاماپرس به نقل از خیام لیزر، خوشبختانه شرکت های معتبر و شناخته شده ای در کشور هستند که چنانچه عملکرد این دستگاه های برش دچار مشکل شود،  خدمات مربوط به تعمیر و تعویض قطعات دستگاه لیزر را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند. این قطعات شامل مادربرد، میز تیغه ای و لانه زنبوری، لوله مکنده، کوپلینگ، کابل برق دستگاه و غیره می باشد. هم چنین می توان به جای خرید دستگاه برش لیزری، از خدمات آن برای کسب و کار خود استفاده کنید.

دستگاه برش لیزر چیست؟

در این دستگاه، از لیزر برای برش طرح های مختلف روی متریال فلزی و غیر فلزی استفاده می شود. این پرتوی باریک و متمرکز، با توان های مختلف می تواند روی مواد گوناگون الگوهای زیبایی حکاکی کند. برش و حکاکی لیزری روی فلز، شیشه، سنگ، چوب، پارچه و کاغذ در تولید محصولات مختلف بسیار پرکاربرد هستند. عملکرد کلی دستگاه برش لیزر شامل مراحل زیر است:

  1. اعمال طرح مورد نظر به دستگاه برش لیزر
  2. تابیدن لیزر از طریق هد بر روی سطح مورد نظر
  3. برش یا حکاکی روی متریال
  4. زدوده شدن بخش های برش خورده با گاز فشار بالا و صیقلی شدن سطح قطعه

انواع دستگاه برش لیزری

این تجهیزات را می توان بر مبنای متریالی که برش می دهند به دو دسته دستگاه برش لیزر فلزات و غیرفلزات تقسیم نمود. البته این دسته بندی را می توان از نظر تکنولوژی مورد استفاده در دستگاه نیز انجام داد که به صورت زیر می باشد:

  • دستگاه برش لیزر گازی
  • دستگاه برش لیزر شیمیایی
  • دستگاه لیزر رادیواکتیو
  • دستگاه برش لیزری جامد

در صنایع گوناگون، انواع لیزر جامد و گازی متداول تر است و از جمله پرکاربردترین و محبوب ترین این تجهیزات می توان به دستگاه برش لیزر CO2 و فایبرمارکینگ اشاره نمود.

راز آسمان پایتخت

معرفی دستگاه برش لیزر CO2

این دستگاه می تواند طیف وسیعی از متریال را برش داده یا روی آن حکاکی انجام دهد. اساس کار آن استفاده از گازهای فشرده در تیوپ است. فرایند کلی آن به این صورت است که ابتدا اشعه با طول موج بلند تولید می شود. سپس این اشعه از طریق آینه های تعبیه شده، به هد دستگاه می رسد. مزیت برش لیزر CO2، امکان برش مواد نازک با سرعت بالا است.

آشنایی با دستگاه فایبرمارکینگ

دستگاه فایبر دارای لیزر قوی است که می تواند روی اجسام سخت حکاکی انجام دهد و اساس کار آن بر مبنای انتقال پرتوی لیزر با کابل نوری می باشد. از ویژگی های متمایز دستگاه فایبرمارکینگ می توان به امکان برش فلزات، مصرف انرژی پایین و سرعت بالا اشاره نمود.

آشنایی با دستگاه برش لیزر و کاربردهای آن در صنایع گوناگون

خیام لیزر-کاماپرس

ایجاد برش های دقیق و ظریف با سرعت بالا در صنایع مختلف پرکاربرد و مهم است. از ساخت قطعات صنعتی بزرگ برای لوله کشی گرفته تا حکاکی روی پارچه های چرمی و تولید کیف و کفش های زیبا، دستگاه برش لیزر در تمام این زمینه ها کاربرد دارد. صنایعی که از این ابزار برای برش استفاده می کنند، شامل موارد زیر است:

  • دکوراسیون و ساخت وسایل تزئینی
  • صنایع پزشکی
  • خودروسازی
  • تولید لوازم منزل
  • صنعت چاپ و تبلیغات
  • تولید انواع کیف و کفش
  • صنایع بسته بندی
  • ساخت زیورآلات مختلف

مزیت استفاده از دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر با توجه به سرعت بالا، دقت و کارایی نسبتا ساده ای که دارد، جای تجهیزات و روش های سنتی برش را گرفته است. به علاوه، میزان پرتی مواد بعد از بریدن متریال نیز به شدت کاهش می یابد و صرفه اقتصادی استفاده از دستگاه را بالا می برد. برای کار با این تجهیزات، نیازی به نیروی متخصص و ماهر ندارید. کافی است توضیحات کلی کار با دستگاه را به اپراتور بدهید. هم چنین دستگاه برش لیزری طوری طراحی و ساخته می شود که مصرف انرژی بسیار پایین دارد.

مهارت های مورد نیاز اپراتور دستگاه برش لیزر

گرچه برای کار با این تجهیزات نیاز به تخصص و مهارت ویژه وجود ندارد، ولی آشنایی و تسلط بر نحوه عملکرد آن بسیار اهمیت دارد. اولین نکته، یادگیری نصب نرم افزار مورد نظر و اعمال تنظیمات لازم مانند سرعت، زمان کار و توان مورد نیاز می باشد. اپراتور باید با تمام بخش های نشان داده شده روی صفحه نمایشگر آشنا باشد.

تمیز کردن قسمت های مختلف مانند ریل، لنز و آینه نیز از جهت ایمنی و افزایش طول عمر سیستم لازم و ضروری است. هم چنین اپراتور دستگاه باید نکات ایمنی محافظت در برابر اشعه لیزر را به خوبی بداند و رعایت کند.

نکات ایمنی مهم حین کار با دستگاه های برش لیزر

هنگام کار با دستگاه برش لیزر، باید به نکات ایمنی و خطرات احتمالی توجه داشته باشید. تمرکز و دقت اپراتور در این زمینه بسیار اهمیت دارد. از مهم ترین نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از برش مواد ناشناخته با دستگاه اکیدا خودداری کنید.
  • در حین کار، دستگاه برش لیزر را بدون نظارت رها نکنید.
  • فضای پیرامون دستگاه را تمیز نگه دارید.
  • از لوازم ایمنی مانند عینک مخصوص و ماسک حتما استفاده کنید.
  • برای اطمینان بیشتر و افزایش دقت، هنگام کار از هر دو دست خود استفاده کنید.

کلام آخر

در دنیای مدرن امروزی که کیفیت در کنار سرعت اهمیت دارد، استفاده از تجهیزات به روز و پیشرفته در صنایع مختلف بسیار رواج یافته است. مزیت استفاده از دستگاه برش لیزر در صنایع گوناگون نیز همین می باشد. روش های سنتی، به زمان و هزینه زیادی برای تولید محصولات نیاز دارند. آشنایی با دستگاه برش لیزر و کاربردهای آن در صنایع گوناگون از جمله خودروسازی، تولید کیف و کفش، چاپ و تبلیغات و تولید لوازم منزل، گستردگی و کارایی آن را اثبات می کند.

انتهای پیام

مرتبط با : خیام لیزر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز