کد شهاب و ۳ نکته مهم که باید درباره‌ آن بدانید

تورهای مسافرتی لحظه آخر

همه تراکنش های بانکی فاقد کد شهاب درسامانه بانکی برگشت می خورد و هیچ تراکنشی انجام نمی شود.

به گزارش کاماپرس، چند روز پیش بانک مرکزی اعلام کرد، فرایند جلوگیری از انجام تراکنش‌هایی که به یک شخص حقیقی یا حقوقی معین مربوط نیستند را آغاز کرده است و این فرایند در سایر سامانه‌های بین بانکی و پس از آن در سامانه‌های درون بانکی اجرا می‌شود.

به همین دلیل افراد حقیقی یا حقوقی که کدملی یا شناسه ملی خود را به بانک نداده باشند نمی‌توانند از خدمات بانکی بهره‌مند شوند. اما کد شهاب چیست و مراحل دریافت آن چگونه است؟

۱-کد شهاب چیست؟

کد شهاب، شناسه‌ای ۱۶ رقمی است. این کد همان کدملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی است. کد شهاب شناسه هویت الکترونیکی بانکی است و برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود.

راز آسمان پایتخت

کد شهاب رابط اصلی برقراری بین سامانه‌های بانکی و نهاب است. سامانه نهاب اطلاعات مشتریان بانکی را در خود نگه می‌دارد و به سامانه‌های مجاز، استعلامات مرتبط با مشتری‌ها را ارائه می‌دهد.

نهاب، به سامانه‌های ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، اداره پست، سیستم‌های نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های قضایی و دولتی متصل است.

۲-مدارک مورد نیاز برای صدور کد شهاب

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها برای صدور کد شهاب مشتریان، به اطلاعات هویتی کامل مشتریان نیاز دارند. به همین دلیل باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و … از مشتریان که برای آن‌ها کد شهاب در شبکه بانکی به دلیل نقص اطلاعات صادر نشده، اخذ شود تا کد شهاب صادر و حساب بانکی به کارکرد ادامه دهد، در غیر این صورت حساب بانکی مسدود می شود.

۳- دریافت آنلاین کد شهاب

برخی از بانک‌ها اقدام به ارائه کد شهاب به صورت آنلاین کرده‌اند. کافی است افراد به سایت بانک مورد نظر خود مراجعه کنند و از امکان صدور کد شهاب برای حساب بانکی خود به صورت آنلاین اطلاع پیدا کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز