چگونه در بورس سود کنیم؟

معاملات بازار سهام در چند وقت اخیر به صورت نوسانی انجام شده‌ است. برخی از نمادها سودهای خوبی داده و برخی دیگر بازدهی منفی داشته‌اند. در این شرایط چگونه می‌توان از بورس سود برد؟

به گزارش کاماپرس، در چند ماه گذشته بازار سهام رشدی نداشته، اما برخی نمادها بازدهی خوبی داشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که در تحلیل معاملات بورس تنها نباید به شاخص کل بورس توجه کرد، بلکه نمودار هر سهام و گروه بورسی را نیز باید بررسی کرد. از طرف دیگر همه معامله گران بازار سهام سود نمی‌برند و برخی از آنها با زیان از نماد خارج می‌شوند.

این موضوع به استراتژی سهامدار بستگی دارد. گاهی فرد به قصد نوسان‌گیری و سود کوتاه‌مدت وارد یک معامله شده و زمانی که تحلیل آن از سهام اشتباه از آب درآید، از نماد خارج می شود و در اصطلاح نماد دیگری را جایگزین می‌کند. اما سرمایه‌گذار بلندمدت با نگاه بنیادی در معاملات منفی سهام می‌ماند، چون چشم‌انداز صورت‌های مالی شرکت را سودآور ارزیابی کرده‌ است.

محمود مرادی کارشناس بازار سهام درباره استراتژی معاملات بازار سهام برای کسب سود مناسب می‌گوید: در حال حاضر معاملات بازار سهام به گونه‌ای است که همه سود نمی‌برند، مگر افرادی که سواد بورسی داشته باشند یا از مشاوره استفاده کنند. در واقع معاملات بازار سهام نیازمند تحلیل بنیادی و تکنیکال است. بنابراین افرادی که سواد بورسی ندارند یا باید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند یا اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری بورس را خریداری کنند.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

در حال حاضر بسیاری از افرادی که در بورس فعال هستند همچنان بدون تحلیل اقدام به خرید سهام می‌کنند. چراکه آنها مصاحبه برخی کارشناسان را شنیده‌اند که بازار سهام ارزنده است. در ارزندگی بازار سهام در این موقعیت که ارزش دلاری آن به حدود 150 میلیارد دلار رسیده شکی نیست، اما این به معنای ارزنده بودن تمام نمادهای موجود در بازار است؟ به طور قطع اینگونه نیست و تنها نمادهایی می‌توانند بازدهی مناسبی داشته باشند که در موقعیت تکنیکال مناسب قرار دارند یا صورت‌های مالی آن‌ها چشم انداز روشنی از افرایش سوددهی در آینده می‌دهد.

اما چرا برخی از افراد حاضر در بورس تصور می‌کنند که خرید هر سهامی سودآور است؟ در سال 99 بورس در بازه زمانی 4 ماهه از 700 هزار واحد به 2 میلیون و 100 هزار واحد رسید. این رشد پیوسته بازار سهام منجر شد که همه نمادها بازدهی بالایی را ثبت کنند. در این مدت با توجه به اینکه مسئولان دولتی، مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کردند میزان تقاضا برای ثبت کد بورسی و معامله مستقیم افزایش یافت.

عده‌ای از مردم که اطلاعات بورسی چندای نداشتند در آن بازه زمانی 4 ماهه به سود رسیدند. اما بعد از اینکه بورس نزول کرد نه تنها سود خود را از دست دادند، بلکه زیان هم کردند. امروز برخی از افرادی که سال 99 وارد بورس شدند هنوز با زیان روبرو هستند. از این رو باید رشد جهشی سال 99 را فراموش کرد و با استراتژی جدید معامله کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز