چه کسی واقعا «کارآفرین» است؟

رستوران ارکیده-کاماپرس

کارآفرینی. واژه‌ای که این روزها زیاد آن را می‌شنویم. به نظر می‌آید بار معنایی مثبتی دارد اما «کارآفرینی» به معنای واقعی یعنی چه؟ در ویکی‌پدیا کارآفرینی این چنین تعریف شده است:

به گزارش کاماپرس، به نقل از رستوران ارکیده، کارآفرینی (Entrepreneurship)به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک‌های ناشی از آن گفته می‌شود. واژۀ کارآفرینی از کلمۀ فرانسوی “Entrepreneurs ” به معنای «متعهد شدن» ریشه می‌گیرد. کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن ۱۶ میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه‌های اقتصادی خویش تشریح کرده‌اند. ماهیت کارآفرینی در طی سال‌ها دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته است و اندیشمندان متعددی به آن پرداخته‌اند. از این رو، اقتصاددانان هرگز تعریفی ثابت از «کارآفرین» یا «کارآفرینی» نداشته‌اند. گرچه مفهوم کارآفرینی وجود داشته و قرن‌هاست که شناخته شده است، اما اقتصاددانان این افراد را از مدل‌های رسمی خود کنار گذاشتند. کارآفرینان با استفاده از مهارت‌ها و ابتکار لازم برای پیش بینی نیازها و آوردن ایده‌های جدید خوب به بازار، نقشی اساسی در هر اقتصادی بازی می‌کنند.

به زبان ساده‌تر باید بگوییم، اینکه کارآفرینی یک علم شمرده شود و افرادی در دانشگاه‌ها، متخصص کارآفرینی باشند و یا اینکه کسانی بخواهند بین کارمندی و کارآفرینی یک راه را انتخاب کنند و این انتخاب، به عنوان یک سوال جدی در مسیر شغلی به رسمیت شناخته شود، اتفاقی نسبتاً جدید و مربوط به قرن اخیر است. بالاخره تعریف دقیق کارآفرینی چیست؟ به چه کسی کارآفرین می‌گوییم؟ چگونه می‌توانیم در زمره کارآفرینان قرار بگیریم؟ و … سوالاتی هستند که در این نوشته به آنها پاسخ خواهیم داد.

کارآفرینی چیست؟

در مقالات آکادمیک تعاریف متفاوتی از کارآفرینی وجود دارد که در ادامه بررسی‌شان می‌کنیم. ژوزف شومپیتر پدر علم کارآفرینی در ابتدا این مفهوم را اینگونه تعریف کرد: عصاره کارآفرینی در درک و بهره‌برداری از فرصتهاست. و بعد تعریفش را دقیق‌تر بیان کرد: کارآفرینان کسانی هستند که اقتصاد و سازمان‌ها را زنده می‌کنند. شومپیتر کارآفرینی را فراتر از بهره بردن از فرصت‌ها می‌دانست و بر رابطه مستقیم نوآوری و کارآفرینی تاکید داشت. تعاریف دیگری از کارآفرینی وجود دارند که ما را به یک مفهوم یکپارچه و کلی نمی‌رسانند، بلکه هر کدام از آنها جنبه‌ای از کارآفرینی را برجسته می‌کنند.

کسی که لقب «کارآفرین» را به دوش می‌کشد چه ویژگی‌هایی دارد؟

وقتی کارآفرینی تعریف مدونی ندارد پس کارآفرین را هم نمی‌توان به سادگی تعریف کرد، اما ویژگی‌های مشخصی وجود دارد که به کارآفرینان نسبت می‌دهند:

راز آسمان پایتخت
  • خلاقیت
  • پیشرو بودن
  • آینده‌نگاری (ساختن آینده)
  • آینده‌نگری (پیش بینی آینده)
  • جراتریسک کردن
  • ارزش‌آفرینی
  • ایجاد اشتغال
  • خلق ثروت

کارآفرینان بزرگ ایرانی

با شنیدن واژه کارآفرین، نام چه کسی در ذهنتان نقش می‌بندد؟ خارجی‌ها را کنار بگذارید در همین ایران خودمان از نظر شما چه کسی کارآفرین است؟ خب قاعدتا باید به سراغ کسب‌وکارهای توسعه‌یافته و موفق برویم، بنیان‌گذاران این کسب‌وکارها هر کدام بخشی از ویژگی‌های یک کارآفرین را دارند. البته کسب‌وکارهای کوچکی هم هستند که به اندازه خودشان سهمی در کارآفرینی کشور بازی می‌کنند. اگر سرشناس‌ترین کارآفرینان را در نظر بگیریم به اسمی همچون: دیجی‌کالا، تپ‌سی، علی‌بابا، ایسمینار و … می‌رسیم. در این نوشته اما می‌خواهیم از نامی بزرگ، قدیمی و محترم در صنعت رستوران‌داری کشور حرف بزنیم: مجموعه رستوران‌های ارکیده

کارآفرین بزرگ صنعت رستوران‌داری کشور

رستوران ارکیده-کاماپرس

مجموعه رستوران‌های ارکیده با هفت شعبه در سطح کشور: میدان آرژانتین، سعادت‌آباد و اقدسیه در تهران و متل‌قو، چالوس، مهستان و شهریار سال‌هاست با مدیریت رستورانی در سطح استانداردهای جهانی سهم بزرگی در کارآفرینی کشور داشته است. در حال حاضر بیش از 1100 نفر در شعبات مختلف ارکیده به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. ارکیده، پیشرفت را یار همیگشی خودش می‌داند و سعی دارد ضمن حفظ کیفیت، نوآوری را هم در مسیر پیشرفتش در نظر داشته باشد و با وسعت بخشیدن به گستره فعالیتش اشتغال‌آفرینی بیشتری به ارمغان بیاورد.

داستان رستوران ارکیده از کجا شروع شد؟

مرحوم حاج علی اژدری ممقانی (۱۳۱۸ – تبریز) سال‌های سال در کنار یکی از سرآشپزان متبحر و هنرمند ایرانی؛ «قدرت تبریزی» به فراگیری اصول مهم آشپزی ایرانی پرداخت، تا اینکه بالاخره در سال 1337 ثمره سال‌ها تلاش شبانه‌روزی او به بار نشست و شعبه مرکزی رستوران ارکیده، یکی از رستوران‌های بزرگ و نامی کشور با پس‌انداز ایشان بنا نهاده شد.

آن سال‌ها گل ارکیده، بسیار نایاب و با ارزش بود همان‌طور که حالا نیز گلی ازرشمند و زیباست. حاج علی اژدری دسته‌ای گل ارکیده از یکی از بزرگان صنعت کشاورزی هدیه گرفت و بر همین اساس نام مجموعه رستوران ارکیده شد. فسلفۀ نام رستوران بر این پایه بنا شده است که میهمانان رستوران همچون گل ارکیده، عزیز و ارزشمند هستند.

در حال حاضر مجموعه رستوران‌های ارکیده توسط بهرام اژدری، فرزند حاج علی اژدری با حفظ اصول اولیه و توجهی ویژه به نوآوری و استفاده از تکنولوژی روز دنیا اداره می‌شود.

اهمیت نیروی انسانی و اشتغال‌آفرینی در رستوران ارکیده

در رستوران ارکیده رفتار و طرز برخورد نیروی انسانی با میهمانان رستوران، بازتاب رفتاری است که رستوران به عنوان مجموعه‌ای که در آن شاغل هستند با آنها دارد. در واقع ارکیده باور دارد که تنها ایجاد شغل برای کارآفرینی کافی نیست، همکاران رستوران باید حس کنند ارزشمند شمرده می‌شوند و در روند پیشرفت مجموعه سهمی مهم دارند. اینجاست که اشتیاق افراد دیگر برای حضور در مجموعه و همکاری با آن بیشتر می‌شود. هر فردی که حس می‌کند توانمندی دارد که در این مجموعه به کار می‌آید کافی است سری به سایت رستوران ارکیده بزند، فرم اولیه را تکمیل کند تا در صورت لزوم با او تماس گرفته شود.

ارزش‌آفرینی از طریق اعطای فرانشیز ارکیده

فرانشیز در ارکیده رابطه‌ای پاینده و طولانی‌مدت است که در آن مجموعۀ ارکیده، حق بهره‌مندی از لیسانس و برند خود را به دریافت‌کننده فرانشیز اعطا می‌کند. ارکیده در زمینه سازمان‌دهی، آموزش، تامین مواد، بازاریابی و مدیریت به دریافت‌کننده فرانشیز کمک می‌کند و در ازای آن مبلغی از درآمد او را دریافت می‌کند. فرانشیز در سه بخش مجموعۀ رستورانی ارکیده، مجموعه کافه‌های ارکیده و مجموعۀ کترینگ‌های ارکیده اعطا می‌شود.

هدف از اعطای فرانشیز ارکیده، همراهی و تسهیل امور با گروه‌هاییست که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکاری امن و مفید می‌گردند. آنها با دریافت فرانشیز ارکیده، از امتیازات ویژه‌ای بهره خواهند برد:

  • کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و بازاریابی
  • رشد سریع کسب‌وکار
  • ارتقای ارزش مالی ملک
  • تسریع روند بازگشت سرمایه
  • کاهش هزینه‌های آزمون و خطای تجربی
  • بهره‌مندی از برند شناخته شدۀ ارکیده
  • مشاوره و پشتیبانی تخصصی
  • برخورداری از سیستم‌های فروش

علاقمندان می‌توانند نمایندگی ارکیده را نیز طبق شرایط خاصی دریافت کنند.

65 سالگی مجموعه رستوران‌های ارکیده

رستوران ارکیده-کاماپرس

ارکیده 65 ساله شده است، مفتخر است که سال‌های سال برای میهمانانش خاطره‌سازی کرده است. ارکیده همواره سعی کرده است با علم روز صنعت رستوران‌داری در تمامی زمینه‌ها از تهیه غذا، فضا و معماری رستوران، ارتباط با مشتری، استفاده از تکنولوژی روز دنیا پیش برود و در آینده نیز در همین مسیر گام برخواهد داشت. کارآفرینی و به دنبال آن ایجاد اشتغال، ارزش‌آفرینی، خلاقیت و نوآوری، پیشرو بودن در صنعت رستوران‌داری از ارزش‌های بنیادی برند ارکیده به شمار می‌رود و تمام تلاش مجموعه بر این است که در این مسیر موفق ظاهر شود.

قطعا چنین عملکردی رضایت خاطر میهمانان رستوران را نیز در برخواهد داشت.

انتهای پیام

مرتبط با : رستوران ارکیده
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز