چرا پراید گران شد؟

لست سکند

هرچند تولید پراید برای همیشه متوقف شده است اما در هفته گذشته این خودروی از رده خارج، باز هم با افزایش قیمت مواجه شد و به مرز ۹۰ میلیون تومان رسید.

به گزارش کاماپرس، برخی کارشناسان بازار خودرو مانند فربد زاوه، دولت را عامل اصلی این گرانی می‌دانند. آنها مدعی هستند دولت اجازه نمی‌دهد فضای رقابتی در صنعت خودرو شکل بگیرد، چرا که خود دارای منافع زیادی است و از این انحصار سود می‌برد.

فربد زاوه معتقد است: در حالیکه گفته می‌شود خودروسازان خصوصی شده‌اند، باز هم می‌بینیم که مدیران عامل سایپا و ایران خودرو از سوی وزیر صنعت مستقیما تعیین می‌شوند، تا زمانیکه صنعت خودرو سیاسی اداره می‌شود، مردم نمی‌توانند خودروی باکیفیت سوار شوند و همین محصولات قدیمی را نیز باید با قیمت‌های بیشتری نسبت به گذشته خریداری کنند.
چنانچه سایت گسترش از قول این کارشناس صنعت خودرو نقل کرده، تا زمانیکه دولت در صنعت خودرو حضور دارد، این صنعت روزگار خوشی را نخواهد گذراند، در برجام نیز دیدید که شرکت‌های خارجی آمدند، آخرش چه شد، هیچ اتفاقی رخ نداد، بنابراین در وهله نخست باید بستر فراهم شود و رقابت شکل بگیرد و انحصار بشکند، تا شرایط اولیه ایجاد شود، در غیر این صورت باز هم در روی همین پاشنه خواهد چرخید و اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

مطالب مرتبط را بخوانید:

پراید جایگزینی ندارد

راز آسمان پایتخت

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره می گوید: وجود تقاضای کاذب نیز در بازار خودرو بسیار مشهود است و همین مسئله باعث شده که تقاضا بر عرضه برتری یابد تا قیمت‌ها همچنان با رشد همراه شوند، از سویی بسیاری از مردم به دنبال آن هستند تا با خرید خودرو به عنوان کالای با دوام ارزش پول خود را حفظ کنند، در مجموع می‌توان گفت، تا زمانیکه وضعیت اقتصادی ثبات نداشته باشد و مدام نوسانات بازار دلار ادامه داشتنه باشد، نباید انتظار داشت که قیمت خودرو نیز ثابت بماند.

سه چالش جدی صنعت خودرو

خلخالی با اشاره به اینکه صنعت خودروی ایران با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، اضافه کرد: دولتی بودن وجود، وجود انحصار و تولید محصولات قدیمی و بی‌کیفیت از جمله چالش‌های صنعت خودرو است، از سویی خودروسازان آمده‌اند و تولید خودرو‌های قدیمی خود را کنار گذاشته‌اند، محصولاتی که بیش از دو دهه تولید شدند و امروز از سر اجبار و رعایت نکردن استاندار‌های لازم بالاخره و پس از بحث‌های فراوان دیگر کنار گذاشته شده‌اند، اما صرف انجام این کار چیزی را در صنعت خودرو عوض نخواهد شد.
وی ادامه داد: خودروسازان باید در راهبرد‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود تغییرات بنادین و اساسی ایجاد کنند و به آینده‌نگری بهای تمام و کمالی بدهند، شرکت‌های خودروساز به دلیل اینکه دولتی هستند، از ثبات مدیریت برخوردار نیستند، همین مسئله باعث می‌شود، زمانیکه مدیر دولتی تعیین شود، وی به دلیل اینکه مدت کوتاهی بر سر کار خواهد بود، به نوعی مدیریت کارآمدی نخواهد داشت و تنها کوتاه مدت را در نظر می‌گیرد، این در حالیست که صنعت خودروسازی نیاز به ثبات مدیریت دارد.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: برای همین است که مدام کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که خودروسازان باید به طور واقعی خصوصی شوند، زیرا اگر بخش خصوصی در عمل مدیریت ایران خودرو و سایپا را بر عهده بگیرد، آن زمان است که برای تحقیق و توسعه هزینه می‌شود، به توسعه محصول بها داده شده و در نهایت خودرو‌های با کیفیت از سوی خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: درحال‌حاضر هزینه تولید محصول در شرکت‌های خودروساز بسیار بالا است و به نوعی می‌توان گفت، تولید خودرو به صرفه و اقتصادی نیست، در این رابطه پایین بودن بهره‌وری یکی از بزرگترین معظلاتی است که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند و باعث شده هزینه تولید بالا باشد.

 

انتهای پیام

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “چرا پراید گران شد؟

  1. خانه بهدوش گفته:

    سوالی که به عنوان یک شهروند در رابطه با گرانیه خودروی پراید ذهنمو درگیر کرده ویه شعور بلانسبت بعصی انسانها توهین میشه اینه که به یک باره چه اتفاقی افتاد که یه ستاد ویا سرورانی خود رویx را .از رده خارج کرد ن وجایگزین هم نکردند تا قیمت پراید یه هویی بره بالا.به این یکبارگی وبی برنامه گی به بیان ساده میگن خر تو الاغی.نظر شخصی من ابنه درهای واردات خودروهای اقتصادیه کشورهای اطراف رابدون گرفتن مالیات باز بگدارید تا خودرو رابتوان انتخاب کرد واین کالا مصرفی باشه نه سرمایه ای.افسوس……..ــــ

  2. علیرضا گفته:

    تنها که پراید گرون نشده که همه ماشینها چند برابر شدن دنا 42 میلیونی در سال 96 الان 215 میلیون رسیده

  3. بدبخت گفته:

    چند ساله خونه مردمو کردن تو شیشه این مسئولین مملکت،تو رسانه به ظاهر میگن از مردم حمایت میکنن ولی در واقع شریک دزدای خودرو سازن
    مردم مظلوم هیچ فریادرسی ندارن

  4. ناصر گفته:

    از رده خارج کردن پراید تو این شرایط تحربمی یک توتئه ست. اخه وقتی نمیشه ماشینی تولید کرد چرا تنها ماشینی که امکان تولید داره رو از خط خارج میکنید؟؟؟؟؟

  5. حسرت الله گفته:

    چرا پراید گران شد؟ چرانان گران شد؟ چرابنزین گران شد؟ چرا مسکن گران شد؟ چرا میله گرد گران شد؟ چراطلا گران شد؟ چراسکه گران شد؟ چرا ارز و دلارگران شد؟چرا ماسک گران شد؟ چراضدعفونی کننده وشوینده گران شد؟ چرا کوفت گران شد؟ و و و و و خیلی چیزای دیگه گران شده؟؟؟؟؟ چرا درد ارزان شده؟ سفرمردم خالی شده؟
    یه دلیلم بیشتر نداره
    دارن مثل انگل ازمردم تغذیه میکنن دارن ازجیب منوشما میدزدند دارن مارو به فلاکت میکشونن بخاطر بی مسئولیتی و بی کفایتی خودشون
    خداا تاکی آخه

  6. بنده خدا گفته:

    در عجبم چطوری جواب خدا را میخواهید بدید، خیال کردید با چند تا زیارت و رفتن به خانه خدا میتونید سر خدا کلاه بزارید و در آخر توبه کنید و بعدش بهشت. خیال کردید، این خوابی که شیطان براتون دیده، مطمئن باشید راه کج به مقصد نمیرسه، هر چند شما گمراه هستید و این حرفها برای شماها در حد خنده هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز