وادرات ارزان ترین خودروی جهان با دلار 23 هزار تومانی چند تمام می شود؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان در حال حاضر ارزان ترین خودروی جهان ، چهار هزار دلار قیمت دارد که با احتساب دلار ۲۳ هزار تومانی، حدود ۹۰ میلیون تومان می شود و بر این اساس واردات ارزان‌ترین خودروی جهان نیز نمی تواند رویای خودروی ارزان – کمتر از 70 میلیون – را محقق کند.

به گزارش کاماپرس، چندی پیش وزارت صمت اعلام کرد که طرح تولید خودروی ارزان قیمت را در دستور کار قرار داده است، افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر دوباره پرونده تولید خودروی ارزان را باز کرده و در این میان ایران‌خودرو هم اعلام کرده که برنامه ای برای طراحی و تولید خودروی ارزان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دارد.
به نظر می رسد که وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو معتقد است که تولید خودروی ارزان با شرایط کنونی این صنعت امکانپذیر نبوده و نیازمند استفاده بهینه از امکانات و مزیت‌های موجود کشور و همچنین رفع برخی مشکلات است.
مازیار بیگلو می‌گوید: ۸۰ درصد قیمت یک خودرو مواد اولیه و قطعات آن تشکیل می دهد، بنابراین تا زمانی که نتوان تامین مواد و قطعات را انجام و همچنین نرخ ارز پایه را کنترل کرد، شاهد تولید خودروی ارزان نخواهیم بود.
به گفته بیگلو، ارزان ترین خودروی جهان که در هند تولید می شود، حدود 4 هزار دلار قیمت می خورد و حتی از ابتدایی‌ترین امکانات نظیر شیشه بالابر برقی و کولر هم برخوردار نیست و در صورتی که بخواهد در ایران عرضه شود قیمت این خودرو با دلار آزاد بیش از ۱۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

بر این اساس حتی واردات ارزان ترین خودروی جهان نیز نمی تواند رویای خودروی ارزان قیمت – کمتر از 70 میلیون – برای اقشار کم درآمد را محقق کند.

پراید یکی از ارزانترین خودروهای جهان بود

راز آسمان پایتخت

به گزارش ایرنا، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه می دهد: پرایدی که با قیمتی حدود چهار هزار دلار با امکاناتی نظیر کولر، شیشه بالابر برقی، کیسه هوا و غیره عرضه می شد، با فشار رسانه ها، فشارهای اجتماعی و مردمی به ناچار از خط تولید سایپا خارج شد، در حالی که یکی از ارزان ترین خودرو های جهان به شمار می آمد.
بیگلو اظهار می کند: پراید با نرخ دلار ۲۳ هزار تومانی حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت‌ اما هیچ کس چنین قیمتی را قبول نمی کرد، در عوض سود تولید آن به جیب عده ای دلال و برخی تولیدکنندگان مواد اولیه می‌رفت که بدون هیچ ریسکی در بورس سودهای ۲۰ تا ۴۰ درصدی کسب می‌کردند، اما خودروسازان با زیان ۲۰ تا ۴۰ درصد مواجه بودند.

اخبار مرتبط را بخوانید:

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

7 دیدگاه برای “وادرات ارزان ترین خودروی جهان با دلار 23 هزار تومانی چند تمام می شود؟

  1. راستین گفته:

    وقتی انصاف نیس بیشتر از اینم نباید انتظار داشت شما اگه دلار ۴۲۰۰ هم بدن بازم پرایدت همین قیمته با همین کیفیت مشکل اینه که دلال جماعت فقط دنبال حرام خورین

  2. علی گفته:

    من دنبال پراید ۸۶ هستم
    تو چین ماشین ۵ سال کارکرده اسقاط میشه یدونه از این ماشین اسقاطی ها کار منو راه میندازه…..!!!

  3. سردار گفته:

    سلام سلام سلام
    افغانستان همین کشور درب و داغون بهترین خودورو های لوکس و میان رده داخلش با قیمت بسیااااااااااررررر پایین پیدا میشه و همه میتونن ماشین داشته باشن
    می دانید چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
    سادست
    ماشین های کشورای اروپایی بعد ۵سال باید اوراق بشن
    و از رده خارج میشن
    اون کشور ها بجا اوراغ کردن باقیمت بسیار پایین میدن ب افغانی ها
    حالا اونا با ۵۰ میلیون تومان شاسی بلند سوار میشن
    ما با همین پول پراید مدل ۸۹ گیرمونم نمیاد

  4. mino گفته:

    قیمت اجناس وارداتی ؟ طرف جنس رو نه با دلار و یورو بلکه با پول همان کشور میخرد(با معاملات مخفیانه و رسیدهای جعلی ) بعد وارد کشور میکند و بقیه این داستان هم تا فروخته شدن کالاها به چند صد برابر قیمت و ثروتمند شدن وارد کننده های X ادامه دارد!
    به این وارد کننده های ایرانی باید جایزه کلاهبرداری بدهید

  5. رضا گفته:

    به دوست عزیز سردارعرض نمایم که اینجا ایرانه که از نظر دولتمرداش…… بالا بالا که راش نمیدن پایین پایینام که جاش نیست….کافیه طرز حرف زدن وتوییت کردنشان را با دولتهای خارجی ببینید و بخوانید

  6. علی گفته:

    آقای کلاه بردارکه بعدازچهل سال انقلاب ورکودمطلق درگسترش صنعت خودرودرفتح دیگردروازهای جهانی می خواهدبرای حفظ بقا یااین را بخریدیا سه چرخ هندی را 110میلیون به شما قالب می کنیم افکارعمومی را قانع کند.البته صنعتی که 40هزارهیات مدیره دزدداشته باشد نتیجه ای جز این گوه خوری تحویل مردم نخواهدداد.یکخودروسازخودش موادخام را تبدیل به مواداولیه می کندآقای کلاش نفت خام بشکه ای ده دلارشده چرا هرروزقیمت لاستیک تولیدداخل بالا می رود.

  7. حمید گفته:

    حالاکه خودروسازمتحمل ۴۰% زیان وخسارت شده کاش میشداین صنعت زیان اور را تعطیل وخودروسازان رانحات دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز