چرا در برخی مواقع، گیاهان ما رشد مطلوبی ندارند؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

گاهی گیاهی را برای آپارتمان یا باغچه تهیه کرده و تمامی شرایط مورد نیاز برای رشد را فراهم می‌آوریم، اما گیاه رنجور و پژمرده ‌شده و رشد مطلوبی ندارد. گاهی در مزرعه یا باغ، گیاهان دچار تنش‌های زیستی و غیر زیستی شده و با وجود رسیدگی فراوان، مشکلات رشد و تولید محصول مانع از به ثمر نشستن تلاش‌های کشاورز می‌گردد. این امر می‌تواند ناشی از دلایلی چون بیماری یا ضعف در ریشه‌ها، در دسترس نبودن عناصر غذایی خاک یا غیرقابل استفاده بودن آن‌ها برای گیاه باشد. در چنین شرایطی، استفاده از کودهای شیمیایی و برخی سموم، مشکل را حل نمی‌کند.

اینوتکس 2021 این روزها در حال برگزاری است. در این رویداد فناورانه شرکت زیست فناورگستر روناک راه حلی برای این مشکل ارائه کرده است. این شرکت اعتقاد دارد برای چنین پیش‌آمدهایی باید از طبیعت الگوبرداری کرد.

به گزارش کاماپرس، در فلورمیکروبی خاک، میکروارگانیسم‌هایی نظیر انواع گوناگونی از قارچ‌ها و باکتری‌ها وجود دارند که درون بافت یا اطراف ریشه گیاه فعالیت کرده و مواد غیر قابل جذب را به فرم قابل جذب برای گیاه تبدیل و به بهبود تغذیه آن کمک می‌کنند. این موجودات توانایی القای مقاومت در برابر تنش‌های ناشی از عوامل زنده و غیرزنده مانند شوری، کم‌آبی، گرمازدگی، سرمازدگی، حمله حشرات و بیمارگرها را دارند و با افزایش تولید هورمون‌های محرک رشد یا تنظیم تعادل هورمونی، سبب افزایش رشد گیاهان می‌گردند.

با این اطلاعات، در ادامه قصد داریم ببینیم شرکت زیست فناور گستر روناک دقیقا چه اقدامی انجام داده است؛

زیست فناور گستر روناک با راه حلی در دست

راز آسمان پایتخت

شرکت زیست فناور  گستر روناک در سال 1395 به ریاست هیات مدیره دکتر پژمان خدایگان و مدیریت مهندس الهه واثقی خوندابی تاسیس شده و پس از استقرار در مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه ولی‌عصر(ع) رفسنجان، کار خود را در زمینه طراحی و تولید محیط کشت‌های اختصاصی میکروبی و برخی از دستگاه‌های آزمایشگاهی از قبیل هود بیولوژیک و تولید ترکیبات آرایشی بهداشتی-گیاهی، آغاز کرد.

با پشتوانه محکم علمی، تاکنون بیشترین تمرکز و انرژی این شرکت به صورت کاربردی برروی جداسازی و شناسایی میکروارگانیسم‌هایی باکتریایی موثر در رشد و افزایش‌دهنده توان مقاومتی گیاه در برابر آفات، بیماری‌ها و تنش‌های محیطی بوده است. به همین جهت، شرکت روناک تلاش فراوانی در راستای طراحی فرمولاسیون مناسب،  جهت انتقال موثر این عوامل از آزمایشگاه به مزرعه انجام داده است.

در حال حاضر شرکت روناک، به فناوری منحصر بفرد فرمولاسیون میکروارگانیسم‌های مفید باکتریایی به صورت هوشمند با خاصیت رهایش کنترل‌شده و با مواد زیست سازگار و زیست‌تخریب‌پذیر دست یافته است.

شایان توجه است که برای تولید این محصول، هیچگونه شبیه‌سازی داخلی یا خارجی انجام نگرفته و به دنبال چندین سال مطالعه دانشگاهی، تجربیات فردی و ابتکارات تیم تحقیق و توسعه روناک، تمامی مراحل فرآیند تولید، توزیع و فروش، طراحی شده است. همچنین بخش بزرگی از این فناوری با زیرساخت‌های کاملا بومی و ابداعی این شرکت قابل اجرا و توسعه بوده و از کاربرد ماژول‌های آماده‌ی تولید خصوصا انواع خارجی بی نیاز است.

در اینوتکس امسال شرکت زیست فناور گستر روناک، کودهای زیستی هوشمند خود را با قابلیت رهایش کنترل شده و نام تجاری «رووت گاردین» ارائه می‌کند. این کود به صورت اختصاصی برای توت فرنگی، صیفی‌جات، درختان پسته، گل‌های رز و محمدی و برخی از گیاهان باغی عرضه خواهد شد. در کنار آن دو محصول جدید با نام‌های تجاری دیمیتر و لوان که برای گیاهان آپارتمانی طراحی شده اند، معرفی می‌شود.

آینده و موانع و چالش‌های پیش رو

هدف شرکت روناک جداسازی، شناسایی و تکثیر میکروارگانیسم‌های مفید و همیار در اطراف ریشه‌های گیاهان موجود در اقلیم کنونی کشور و تولید انبوه کودهای زیستی و اختصاصی مناسبی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و زینتی است. این هدف در راستای کاهش نیاز به مصرف کودهای شیمیایی و جلوگیری از نابودی بافت خاک و آلودگی آبراهه‌ها پی گرفته شد، چراکه با کاهش نیاز به واردات چنین محصولاتی، امنیت ما در حوزه پدافند غیر عامل حفظ شده و محصولات سالم‌تری را خواهیم داشت و علاوه بر خلق ثروت، سلامت غذایی مردم کشورمان حفظ خواهد گردید.

شرکت زیست فناور گستر روناک همچنین فعالیت‌های تحقیقی خود را ادامه می‌دهد و امیدوار است در آینده بتواند پس از اخذ تمامی مجوزهای لازم و در دست گرفتن بخش قابل قبولی از بازار داخلی، محصولات خود را به سایر کشورها، صادر کند.

این امر با عبور از چالش‌هایی چون نوسانات بازار و تامین منابع مالی میسر می‌شود که البته اگر قوانین حمایتی مناسبی وجود داشت و بانک‌ها و صندوق‌های نوآوری نیز همکاری می‌کردند این روند سریع‌تر پیش می‌رفت. امید است این قوانین مورد بازبینی قرار گرفته و دیگر مقررات قدیمی و منسوخ مانع، پیشبرد اهداف شرکت‌های فناورانه و نوآور نشود.

مرتبط با : شرکت زیست فناور  گستر روناک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز