پیش پرده افزایش قیمت سکه : بانک ها در جایگاه متهم

لست سکند

در بحبوجه جولان قیمت‌ها در بازار سکه، برخی کارشناسان، بانک‌ها را به عنوان متهمان افزایش قیمت سکه معرفی کردند اما واقعا نقش بانکها در افزایش قیمت سکه چیست؟

به گزارش کاماپرس؛ افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر و رکوردشکنی 7میلیونی آن، دلایل بسیاری دارد. کارشناسان بازار معتقدند، قیمت سکه هم متاثر از بازارهای موازی و برخی سازوکارهای اجرایی برای خرید و فروش این کالا در نوسان است. اما این روزها علاوه بر بی ثباتی بازارهای موازی و افزایش قیمت دلار ، نقش معاملات گواهی سکه و بانک‌ها در افزایش قیمت سکه جلب توجه می‌کند. ورود چهار بانک رفاه، سامان، صادرات و ملت به بازار و عرضه گواهی سکه این روزها خبرساز است و بسیاری از آن به عنوان یکی از دلایل اصلی بالارفتن قیمت سکه اشاره می‌کنند. اما واقعا جایگاه بانکها در معاملات سکه کجاست و آنها چه نقشی در نوسانات قیمت بازارسکه دارند؟

نقش حقوقی بانکها

بررسی‌ حقوقی جایگاه بانکها نشان میدهد که بانکها نمیتوانند در معاملات گواهی سکه دخالت کنند. به نقل از ایرنا؛ آنها در فرایند معاملات گواهی سکه صرفا دو وظیفه را بر عهده دارند که شامل «تعیین اصالت سکه» و «انبار داری» است. در واقع، بانک قادر نیستند که سکه را خرید و فروش کنند، همچنین آنها نقشی نیز در قیمت‌گذاری سکه ندارند. بر این اساس، بانک‌ها نمی توانند سهمی در افزایش قیمت سکه داشته باشند.

واکنش بانک‌های متهم!

راز آسمان پایتخت

بانک رفاه کارگران که به عنوان یکی از چهار بانک انباردار سکه طلا، پس از طرح این ادعا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به فرایند تعریف شده، بانک رفاه تنها انباردار بورس کالا است و نمی‌تواند نقشی در قیمت‌گذاری سکه در بورس کالا داشته باشد.

بر این اساس، دارندگان سکه طلا با ارائه مدارک شناسایی معتبر به خزانه بانک رفاه مراجعه و سکه‌های خود را به انبار تحویل می‌دهند و پس از اعتبارسنجی سکه‌ها و پرداخت هزینه ارزیابی، در مقابل قبض انبار موقت گواهی سپرده دریافت می‌کنند. سپس می‌توانند با مراجعه به کارگزاری ها یا سامانه معاملات برخط سهام، سکه‌های خود را به فروش برسانند.

 انبارداری سکه چقدر هزینه دارد

صاحبان سکه پس از قراردادن سکه‌های خود در خزانه و انبار بانک، هزینه ای را طبق تعرفه تعیین شده پرداخت می‌کنند.طبق تعرقه اعلام شده توسط بورس کالا، هزینه انبارداری هر قطعه گواهی سکه در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۰ هزار تومان است.همچنین هزینه نگهداری به ازای هر واحد به صورت روزانه چهل ریال تعیین شده است.

محدودیت‌های جدید معاملات گواهی سکه

پس از نوسانات شدید نرخ سکه محدودیت‌هایی در معاملات این گواهی‌ها در نظر گرفته شد.

بر این اساس، بورس کالا در ۲۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد: محدوده نوسان قیمت مجاز در همه نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا تا اطلاع ثانوی، مثبت یا منفی یک درصد پایانی جلسه معاملاتی قبل نماد معاملاتی دارای بیشترین ظرفیت خواهد بود.

همچنین معاملات گواهی سکه توسط اشخاص حقوقی نیز ممنوع شده است. در تصمیمی‌ دیگر نیز اعلام شده است که نمادهای معاملاتی گواهی سکه به دلیل وجود قیمت‌های نامتعارف در تابلوی معاملات تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش گشایش باقی خواهند ماند.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک رفاه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز