پنج راهکار مفید برای رهایی از افکار منفی

همه ما تجربه شنیدن صداها و پچ پچ هایی را در سرمان داریم. صداهایی که در اکثر موارد در حال سرزنش کردن ما هستند و سعی دارند تا به تخریب روحیه و شخصیت ما بپردازند. داشتن افکار و گفتگوهای ذهنی امری طبیعی است، اما مساله زمانی بغرنج می‌گردد که صداهای درونی، ما را به سمت افکار و وسوسه‌های منفی می‌برند و ممکن است این مساله به حدی برسد که ما را از انجام فعالیت‌های روزمره عاجز سازد و تبدیل به هیولایی شود که انرژی و احساس خوب ما را می‌بلعد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار کتاب، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از بوکاپو، اگر به صورت جدی با این مساله برخورد نشود و به دنبال راه‌حل برای کاهش این همهمه‌های ذهنی نرفت، به مرور زمان مزمن شده، اضطراب و استرس را افزایش داده و در نهایت پتانسیل این را دارد که فرد را درگیر بیماری افسردگی کند. در این مقاله به بیان راهکارهای مفید به منظور رهایی از افکار منفی می‌پردازیم.

1. افکارتان را بپذیرید

با افکارتان نجنگید به خودتان بگویید: عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست. این طبیعی است برخی اوقات حالتان خوب نباشد، احساس خستگی داشته باشید و سطح انرژی‌تان پایین باشد. هدف ما این است که افکارمان را کنترل کنیم، و نباید در این حین درگیرشان شویم. سرکوب افکار تنها احساسات شما را بدتر می‌کند. با خود تکرار کنید که، آنچه به آن می‌اندیشم واقعیت ندارد و تنها زاییده ذهن من است. به جای جنگیدن با افکارتان، به دنبال فکر و تصویری مثبت و خاطره‌انگیز باشید که با تمرکز کردن به آن فکرتان درگیر احساسات مثبت و خوب شود و حواس و توجه‌تان را آگاهانه به سمتی دیگر ببرید.

2. در عادات روزمره‌تان تغییرات مثبت ایجاد کنید

عادات مثبت را وارد برنامه روزمره‌تان کنید و با مشغول کردن ذهن و جسم‌تان به آن فعالیت کمتر مجال فکر کردن پیدا می‌کنید و همچنین سعی کنید آن فعالیت را با حضور ذهن و توجه کامل انجام دهید و از فرایند آن لذت ببرید. به عنوان مثال بهترین فعالیت، رفتن به پیاده‌روی و انجام حرکات کششی و فعالیت‌های جسمی است. با ورزش و پیاده‌روی، هورمون‌های شادی‌آور و آرامش‌بخش در بدن ترشح می‌شوند و همچنین وقتی بدن‌تان خسته باشد شب هنگام به راحتی به خواب می‌روید. عادات غذایی مثبت ایجاد کنید، بیشتر لبخند بزنید، فیلم‌های کمدی نگاه کنید. این تغییرات کوچک در طرز تفکر و شیوه زندگی، تاثیرات مثبت بزرگی بر کنترل ذهن می‌گذارند.

راز آسمان پایتخت

3. مطالعه کنید و درباره افکارتان بنویسید

کتاب نشخوار ذهنی اثر اتان کراس، روان‌شناس و عصب‌شناس به‌نام آمریکایی، است. اتان کراس، وراجی را به‌معنای تکرار چرخه‌ای از عواطف و افکار منفی می‌داند که تمام انرژی روحی و جسمی ما را به خود جذب می‌کند و درواقع آن را هدر می‌دهد. در کتاب نشخوار ذهنی می‌خوانیم که پیش‌فرض ساختار مغز انسان، توجه به خویشتن است و مکالمه‌های درونی ما نیز حاصل این ساختار هستند. بنابراین صحبت کردن با خود یک عمل طبیعی است، اما زمانی که تبدیل به وراجی می‌شود حتی ساختار طبیعی عملکردهای مغز نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. یک برگه کاغذ بردارید همه افکار و نگرانی‌هایتان را بر روی آن بنویسید. بعد از آن، برگه را پاره کنید و دور بیاندازید. اولین گام این است که احساسات و افکارتان را بپذیرید و دست از سرزنش کردن خود بردارید.

4. عوامل افکار منفی را بشناسید

در اکثر اوقات افکار پوچ و بی‌‌هدف بدون علت بوجود نمی‌آیند. برخوردها و تعاملات روزانه نقش زیادی در ایجاد این افکار مزاحم دارند. به عنوان مثال صحبت کردن با یک آدم منفی، تماشای یک فیلم غمگین، ترسناک و یا پیگیری اخبار و حوادث. در یک برگه کاغذ بنویسید که چه زمان‌هایی از روز و یا در چه حالت‌ها و شرایطی بیشتر دچار نشخوار ذهنی می‌شوید و همچنین علت آن را نیز یادداشت کنید. با مشخص کردن این موارد به راحتی می‌توانید خود را از هجوم افکار منفی محافظت کنید. به عنوان مثال وقتی که بیکار هستید بیشتر فکر می‌کنید، پس بدنبال ایجاد یک عادت مثبت در اوقات بیکاری‌تان باشید.

5. نفس عمیق بکشید

در زمان‌هایی که احساس نگرانی و دلشوره دارید موقعیت خود را تغییر دهید و در یک جای ساکت قرار بگیرید و سعی کنید کمی خود را ریلکس کنید. چشمان خود را ببندید و تمام توجه خود را بر روی دم و بازدم‌تان قرار دهید. در هنگام هجوم افکار منفی به ذهن‌تان به خود ترس راه ندهید و مجدد تمرکزتان را بر روی نحوه نفس کشیدن‌تان بگذارید. این کار را به مدت 10 الی 15 دقیقه انجام دهید. سعی کنید دم و بازدم را با آگاهی تمام انجام دهید. بعد از مدتی معجزه آن را مشاهده خواهید نمود و سکوتی بینظیر را در ذهن خود تجربه خواهید کرد.

سخن آخر

راهکارهای ذکر شده بسیار آسان و کاربردی هستند. انجام این کارها مانند بدست آوردن بسیاری از مهارت‌های فردی و شغلی نیاز به تمرین و تکرار مداوم دارند تا به اصطلاح ملکه ذهن شوند. بعد از گذشت مدت زمانی مشاهده می‌کنید که ناخودآگاه در شرایط بحرانی و استرس‌زا این کارها را انجام می‌دهید و از شر افکار منفی برای همیشه خلاص شده‌اید و همچنین تسلط بیشتری بر روی افکارتان دارید. سعی کنید در برنامه روزانه‌تان عادت‌های مثبت بسازید که با انجام آن‌ها حال خوب و انرژی مثبت‌تان افزایش یابد.

مرتبط با : بوکاپو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز