پشت پرده واگذاری زمین های دولتی ارزان به نهادهای خاص

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بخشی از صورتهای مالی سازمان ملی زمین و مسکن حاکی از واگذاری زمین های دولتی ارزان به نهادهای خاص است.
به گزارش کاماپرس، واگذاری زمین توسط سازمان مالی زمین و مسکن به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی در پایان سال ۹۷، حالا ابعاد جدیدی پیدا کرده است. تا جایی که خبرگزاری فارس با انتشار بخشی از صورتهای مالی این سازمان پشت پرده واگذاری این زمین های دولتی به گروهی خاص را بررسی کرده است.

زمین دو هزاری متری در جنت آباد برای رفاه

بر اساس مفاد مندرج در بند 17 گزارش حسابرس مستقل بازرس قانونی از سازمان ملی زمین و مسکن، در سال 89 یک قطعه زمین دولتی به مساحت 2 هزار و 200 متر مربع واقع در منطقه جنت‌آباد تهران بدون داشتن صورت‌مجلس تفکیکی و حتی انعقاد قرارداد، به ارزش کارشناسی روز و به مبلغ 7.9 میلیارد تومان به بنیاد فرهنگی غیر انتفاعی رفاه واگذار گردیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس بنیاد فرهنگی غیر انتفاعی رفاه تا تاریخ 31 مرداد ماه سال 98 و با گذشت 9 سال از زمان واگذاری زمین، تنها رقم 2 میلیارد و 400 میلیون تومان که معادل 30 درصد از مبلغ روز قیمت‌گذاری ملک است، را به سازمان ملی زمین و مسکن پرداخت کرده است.

۷ هزار متر زمین برای اریکه ایرانیان

راز آسمان پایتخت

واکاوی در بند 17 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی موارد بیشتری از واگذاری‌های زمین‌های دولتی را عیان می‌کند. مطابق بند 17-6 این گزارش، در سال 1389، یک قطعه زمین دولتی به مساحت 7 هزار و 700 متر مربع در منطقه سعادت آباد تهران به مبلغ 24 میلیارد تومان (در صورت کاربری پارکینگ طبقاتی) و یا 5 میلیارد و 300 میلیون تومان (در صورت کاربری فضای سبز) به مجموعه فرهنگی، ورزشی تجاری اریکه ایرانیان واگذار گردیده است.

شرکت اریکه ایرانیان فقط مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون تومان از مبلغ مذکور را به سازمان ملی زمین و مسکن پرداخت کرده است که معادل 22 درصد از رقم قرارداد در صورت کاربری فضای سبز و 5 درصد رقم قرارداد در صورت کاربری پارکینگ طبقاتی می‌شود.

۱۴ هکتار زمین برای دانشگاه آزاد رودهن

دانشگاه آزاد نیز از واگذاری زمین‌های دولتی سازمان ملی زمین و مسکن بی بهره نبوده است. مطابق بنده 17-5 این گزارش، یک قطعه زمین دولتی به مساحت 14.3 هکتار از اراضی گل آهک شهرستان رودهن به دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن تحویل گردیده که بر اساس صورتجلسه تحویل، مقدار 10 هکتار از زمین دولتی مذکور بابت واگذاری به دانشگاه جهت احداث بیمارستان بوده است.

ارزش روز واگذاری مبلغ 3.5 میلیارد تومان تعیین شده بود لیکن تا تاریخ 31 مردادماه سال 98، تنها 25 درصد از مبلغ مذکور معادل 700 میلیون تومان به سازمان ملی زمین و مسکن پرداخت شده است.

زمین دولتی یاد شده، هم اکنون بدون قرارداد واگذاری در تصرف خریدار و اشخاص حقیقی بوده و بر اساس بازدیدهای انجام شده درخت کاری و ساخت و ساز غیرمجاز نیز در آن دیده می‌شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز