پرسودترین و پرزیان‌ترین نمادهای مردادماه بورس

تورهای مسافرتی لحظه آخر

در داغ‌ترین ماه سال، سهامداران دوسوم شرکت‌های بورس، متضرر شدند. در این ماه شاخص بورس 8.3 درصد افت داشت.

به گزارش کاماپرس، هرچند ریزش مردادی بورس در 20 ماه اخیر بی‌سابقه بود اما شرکت‌هایی نیز بودند که در این ماه با رشد همراه بودند. طبق بررسی‌هایی که تحریریه دنیای اقتصاد انجام داده و در شماره امروز خود منتشر کرده است، بر اساس بازده واقعی 449 سهم معامله شده در مردادماه، فقط ۱۰۹ شرکت که ۲۴ درصد کل را تشکیل می‌دهند با رشد قیمت مواجه شدند و 340 شرکت دیگر افت واقعی قیمت را تجربه کردند.
اغلب شرکت‌های زیان‌دیدۀ مردادماه در گروه‌های کوچک بازار قرار داشتند؛ گروه‌هایی که پس از رشد پرشتاب قیمت در سال ۹۸، از ابتدای سال‌جاری چندان مورد اقبال فعالان بازار قرار نگرفتند و بعضا با کاهش قیمت نیز مواجه شدند.

بزرگترین زیان‌دیدۀ مرداد

بیشترین زیان ماهانه (با کسر تورم) در این میان به سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس اختصاص پیدا کرد. «غفارس» در حالی از ابتدای سال‌جاری روندی مثبت برای سهامداران خود رقم زده بود که از اواخر اردیبهشت ماه تغییر مسیر داد و در اغلب روزهای معاملاتی با صف فروش مواجه شد و در مجموع مردادماه را با افت ۳/ ۷۶ درصدی (با احتساب تورم) به پایان رساند. «وتوکا» دیگر نماد بورسی بود که در ماه گذشته روندی نزولی را تجربه کرد و با کاهش قیمت ۷/ ۵۱ درصدی (با احتساب تورم) مواجه شد. سومین مقام در میان زیان‌ده‌ترین سهام در این لیست نیز به «ختوقا» اختصاص پیدا کرد.

برندگانِ خوش‌اقبال مرداد

راز آسمان پایتخت

در مردادماه ۱۰۹ بنگاه بورس بازدهی بالاتر از تورم ماهانه داشتند و سهامداران خود را در روزهای تلخ بورس، امیدوار نگه داشتند. از همه گروه‌ها می‌توان در میان برندگان بورس مردادماه یافت اما عموما سهام تازه‌وارد بازار بودند که صدرنشین جدول سهام پرسود دومین ماه تابستان شدند. در این خصوص می‌توان به سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری پویا، مجتمع صنایع لاستیک یزد و صنعتی دوده فام اشاره کرد که هر سه شرکت به ترتیب با رشد قیمت واقعی ۶/ ۱۷۱، ۴/ ۱۴۶ و ۷۱ درصدی در مردادماه در جمع پربازده‌ترین سهام این ماه قرار گرفتند.

پربازده‌ترین سهام مردادماه

1- وپویا (سرمایه‌گذاری یویا) بازده اسمی 181.1 درصد
2- بساما (بیمه سامان) بازده اسمی 166 درصد
3- پیزد (مجتمع صنایع لاستیک یزد) بازده اسمی 155 درصد
4- وتوس (سرمایه‌گذاری توس گستر) بازده اسمی 86.3 درصد
5- غدشت (دشت مرغاب) بازده اسمی 81.6 درصد

پرزیان‌ترین سهام مردادماه

1- غفارس (شیر پاستوریزه پگاه فارس) بازده اسمی منفی 75.5 درصد
2- وتوکا (توکا فولاد) بازده اسمی منفی 50 درصد
3- ختوقا (قطعات اتومبیل ایران) بازده اسمی منفی 46.3 درصد
4- خشرق (الکتریک شرق) بازده اسمی منفی 43.3 درصد
5- خمحرکه (صنعتی نیرومحرکه) بازده اسمی منفی 42.2 درصد

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز