پراید در یک قدمی بازگشت به خط تولید سایپا

لست سکند

در حالی که معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از مقدور نبودن ادامه تولید پراید با استانداردهای ۸۵ گانه و استاندارد یورو ۵ خبر داده بود، تحولات بازار و افزایش نجومی قیمت خودرو موجب شده تا باز دیگر پراید به یک قدمی خط تولید سایپا بازگردد.

به گزارش کاماپرس، موضوع توقف تولید پراید یکی از موضوعاتی است که کارشناسان صنعت خودرو سال‌ها بر سر آن بحث داشته و بسیاری این اقدام را به نفع صنعت خودروسازی کشور می‌دانستند اما حالا که این امر به وقوع پیوسته و خبری از تولید پراید در خط تولید سایپا نیست، شرایط بازار طوری رقم خورده که همان کارشناسان بازگشت موقت پراید را ضروری عنوان می‌کنند.

از سوی دیگر اما مشخص نیست نهادهای نظارتی که همچنان بر موضع خود نسبت به عدم رعایت استانداردهای ۸۵ گانه و استاندارد یورو ۵ در تولید پراید پافشاری می‌کنند، بازگشت پراید به خط تولید را به نفع بازار خودرو و کنترل قیمت‌های آن می‌دانند یا خیر.

ماجرا از چه قرار است؟

با اعلام توقف خط تولید پراید 111، قیمت این خودرو در بازار آزاد با افزایشی نجومی به حدود 100 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که سایپا اعلام کرده این افزایش قیمت ارتباطی با کارخانه نداشته و این دلالان بازار آزاد هستند که به این افزایش قیمت نامعقول دامن زده‌اند.

چرا پراید از چرخه تولید حذف شد؟

به عقیده کارشناسان صنعت خودرو، توجیه‌ناپذیر بودن سرمایه‌گذاری بر روی پلتفرم‌های قدیمی و فاقد استانداردهای روز، افزایش بی رویه قیمت ارز و کمبود قطعات ناشی از آغاز مجدد تحریم‌ها موجب شدند تا پراید صرفه اقتصادی خود را از دست داده و دیگر به عنوان یک خودروی کم‌هزینه و مقرون به‌صرفه به حساب نیاید.

راز آسمان پایتخت

همین موضوع و اظهار نظر میرجواد سلیمان، مدیرعامل سایپا در این زمینه که گفته بود، پیش از این نیز بارها مطرح کرده‌ایم، برای یک خودرو با حدود قیمت ۲۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های واردات قطعات، تولید هیچ خودرو دیگری با این قیمت امکان‌پذیر نیست، موجب شد تا تب مردم برای خرید و حفظ این خودرو بیش از هر زمان دیگری شود؛ هجومی که موجب شد قیمت این خودرو به مرز 100 میلیون تومان نزدیک شود.

پراید به چرخه تولید بازمی‌گردد؟

هرچند به گفته سلیمانی، برنامه این گروه خودروسازی تغییر جدی و ملموس در سبد محصولات سایپا است و براین اساس، تولید خودروهای به‌روز و جدید و ارتقای سطح کیفی محصولات قبلی در دستور کار قرار گرفته و تولید محصولاتی مدرن، باکیفیت و نزدیک به استانداردهای جهانی محور اصلی برنامه‌های سایپا در توسعه محصولات است اما روند افزایشی قیمت این خودرو در بازار باعث شده تا معاون فروش سایپا اعلام کند که پیشنهادهایی مبنی بر تداوم تولید پراید با هدف کنترل قیمت این خودرو مطرح شده است.

اظهارات حسین کاظمی در حالی است که مهلت خواهی وزیر صمت برای اجرای استانداردهای هشتاد و پنج گانه صنعت خودرو به شش ماه پس از تحریم ها،چندان به مذاق استاندارد خوش نیامده و تاکید کرده که برای ارایه مهلت باید شرایط مورد بررسی دوباره قرار گیرد.

حال باید دید این بار سازمان ملی استاندارد و همچنین سازمان محیط زیست به دلیل بهبود شرایط بازار از مواضع خود کوتاه می آیند؟ چرا که به طور قطع تداوم تولید این خودرو جز با مجوز سازمان های مرتبط امکانپذیر نخواهد بود.

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز