وام 70 میلیونی و وام 50 میلیونی؛ این وام ها برای جوانان جذاب است؟

لست سکند

دولت در بودجه سال 1400 برای دو امر مهم ازدواج و فرزندآوری دو مدل وام تحت عنوان وام 70 میلیونی فرزندآوری و وام 50 میلیونی ازدواج پیش بینی کرده است که اندکی بررسی نشان می دهد این دو مدل وام، تاثیر بسیار ناچیزی در افزایش ازدواج و فرزندآوری دارند.

به گزارش کاماپرس، کشور ما ایران با بحران افزایش سن و پیری شتابان جمعیت دست و پنجه نرم می کند اما سیاست گذاران برنامه ای برای غلبه بر این بحران ندارند. شعارها و سخنان زیبا در مورد ضرورت ترویج ازدواج و فرزندآوری فراوان است اما نگاهی به تسهیلات و وام‌های در نظر گرفته شده در سند مهمی همچون بودجه سال 1400 برای ترغیب جوانان به سنت نیکوی ازدواج و تشویق زوج های جوان به فرزندآوری، نشان می دهد اراده جدی برای تغییر وضعیت بحرانی جمعیت کشور وجود ندارد.

وام 70 میلیونی مشوقی برای تولید نیروی کار ارزان برای سرمایه دارها!

برای مثال مجلس به عنوان رکن قانون گذاری کشور وام 70 میلیونی قرض الحسنه با نرخ سود 4 درصد برای ترغیب فرزندآوری در بودجه سال آینده در نظر گرفته است که این تسهیلات به افرادی که فرزند سوم (یا بیشتر) خود را به دنیا بیاورند فقط برای تامین مسکن پرداخت می شود اما کامنت ها و تماس های متعدد مخاطبان ما نشان می دهد چنین وامی از نظر بسیاری از مردم نمی تواند مشوقی برای فرزندآوری باشد.

مخاطبی در این باره نوشته است؛ با 70 میلیون چه کاری می شود در این کشور انجام داد؟ چرا باید بچه بیشتر بیاوریم و بچه  بیچاره را اسیر دست سرمایه دارها کنیم ؟ چیزی که برای شما سیاست گذارها مهم است این است که نیروی کار ارزان داشته باشید.

راز آسمان پایتخت

مخاطب دیگری نوشته است؛ فرزند بیشتر داشتن که فقط به مسکن نیاز ندارد. با وام 70 میلیونی در شهرهای بزرگ و تهران حتی نمی توان یک خانه بزرگ تر اجاره کرد. فرض کنیم که خانه بزرگتر هم پیدا شد و اجاره کردیم … با هزینه های بعدی چکار کنیم؟

40 درصد متقاضیان وام 50 میلیونی ازدواج هنوز در صف انتظارند

وام ازدواج نیز در بودجه سال آینده همان مبلغ 50 میلیون که در سالجاری درنظرگرفته شود بود، باقی ماند. بررسی هزینه های اولیه ازدواج نشان می دهد این وام با شرایط تورمی و گرانی های افسارگسیخته کنونی حتی یک پنجم هزینه های اولیه ازدواج را پوشش نمی دهد. جالب اینجاست که بانک ها در پرداخت همین وام ناچیز و ناکارآمد نیز تعلل می کنند به گونه ای که مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است: بررسی عملکرد وام ازدواج طی ۶ ماهه اول سال۱۳۹۹ ، نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰ درصد از کل متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه هنوز وام خود را دریافت نکرده‌اند!

با این اوصاف به نظر می رسد موضوع ازدواج و فرزندآوری در نگاه سیاست گذاران و نظام تصمیم گیری کلان کشور ، از سطح شعار به عمل نرسیده و اهمیت این موضوع نیز چندان درک نشده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “وام 70 میلیونی و وام 50 میلیونی؛ این وام ها برای جوانان جذاب است؟

  1. مهدی گفته:

    سلام هیچ طرحی جز راستگویی و همراهی دلسوزانه با مردم نمی‌تواند حلال مشکلات پیش رو چه فرزند آوری و چه غیر آن باشد و این یک دروغ بزرگ است با توجه به سابقه بد بانک‌ها در امر پرداخت وام هیچ رغبتی برای گرفتن وام وجود ندارد این پول ده متر خانه هم نمی‌شود با اینکه این وام وعده سر خرمن است و فریبی بیش نیست اعتماد از دست رفته را با هیچ پولی نمیشه به دست آورد.

  2. حسن روحا گفته:

    ما وام نمی خواهیم جلوی گران شدن اجناس رو بگیرید نه اینکه خودتون باعث گرون شدن.با این گرونی از عهده خرید پوشک بچه بر نمیایم با حقوق 6تومنی هر هفته هم 30تومن گرون میشه هر روز بیسکویت و سایر تنقلات و شیر وماست و..همه اجناس توسط شرکت ها گرون میشه آخه رو چه حسابی چیپس که مضراست5تومن شده بیشترش هم هوا هست چطور با این مخارج شکم بچه رو سیر کنیم تو یه دونه موندیم .وام نمیخواهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز