همه چیز درباره صعود به قله دماوند؛ بام ایران

قله دماوند-کاماپرس

قله دماوند با ارتفاع چشمگیر 5610 متر بلندترین قله ایران به شمار می‌رود. این کوه که در رشته کوه البرز قرار دارد، مقصدی محبوب برای کوهنوردان از سراسر دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش کاماپرس، می‌توانید همراه با شرکت اسپیلت البرز صعودی ایمن، جذاب و به یاد ماندنی را به مرتفع‌ترین قله ایران، دماوند تجربه کنید. این شرکت تنها آژانس گردشگری در ایران است که توردماوند را با خدمات بالا و اقامت فولبرد در اکوکمپ اختصاصی خود، برای متقاضیان صعود به این قله ارائه می کند. عکاسی و دیدار از منظره‌های بی‌بدیل کوه دماوند و یخچال‌های شگفت انگیز اطراف مسیر را از دست ندهید. در ادامه مطلب نکاتی راجع به صعود به قله دماوند بیان می‌گردد.

آنچه قبل از صعود به قله دماوند باید بدانید

قبل از شروع صعود به کوه دماوند، مهم است که آمادگی جسمی و روحی لازم را داشته باشید و مقدمات را فراهم کنید. آمادگی بدنی برای موفقیت در این کوه بسیار مهم است. البته برای این امر نیازی نیست یک کوهنورد حرفه‌ای باشید، اما باید قبلا ایستادن بر قله‌های آسان‌تر را تجربه کرده باشید و حداقل سه هفته قبل از این صعود، تمرینانی را که مشاوران اسپیلت‌البرز به شما توصیه می کنند انجام بدهید تا در شرایط بدنی خوبی قرار بگیرید. زیرا شما باید توانایی حداقل 11ساعت کوهپیمایی را در روز صعود داشته باشید. همچنین ایده خوبی است که تمرین را از چند ماه قبل شروع کرده و به تدریج استقامت و قدرت خود را افزایش دهید.

داشتن لباس و تجهیزات مناسبِ صعود نیز امری ضروری و مهم است. از جمله ااین موارد لباس گرم و ضد باد، یک کیسه خواب با کیفیت، و کفش کوهنوردی یک روزه است. می توانید لیست کامل این تجهیزات را در وبسایت اسپیلت البرز ببینید.

صعود به دماوند-کاماپرس

راز آسمان پایتخت

انتخاب تور و مسیر مناسب

مسیرهای مختلفی برای رسیدن به قله دماوند وجود دارد. قدیمی‌ترین و مشهورترینِ آن ها، یال ِجنوبی است. اما شاید دیگر محل کمپ این مسیر به دلیل ازدحام جمعیت کوهنوردان و انباشت زباله، چندان دلچسب نباشد. مسیرهای دیگر هم برای کوهنوردان غیرحرفه ای و کسانی که اولین بارست این قله را صعود می کنند توصیه نمی شود.

گفته می شود مسیر شمال‌شرقی زیباترین مسیر صعود به قله دماوند است، با مناظری بی‌بدیل و چشم‌اندازی زیبا. هم برای کسانی که اولین صعودشان به بام ایران را تجربه می کنند و هم برای کوهنوردان حرفه ای تر. در این منطقه، برای شما فرصت ِاقامت در اکو کمپ دماوند که با امکانات فولبرد، به عنوان نخستین و تنها کمپ مجهزِ پیشرفته در ایران برپا شده است، وجود دارد.

سازگاری بدن یا هم‌هوایی

سازگاری فرآیند تطبیق بدن با ارتفاع کوه است. یکی از بهترین تمرین ها برای سازگارکردن بدن با ارتفاع و هم هوایی یک شب اقامت در پناهگاه شیرپلای توچال است. می توانید عصرهنگام مسیر قله ی توچال را از میدان سربند آغاز کرده، بعد از سه ساعت کوهنوردی به پناهگاه برسید. شب را در آن جا سپری کنید، صبح زود قله توچال را صعود کرده و به پایان برگردید. در صورتی که بعد از مدتی فاصله به کوهنوردی برگشته‌اید می‌توانید در تمرین اول، با تله کابین به پایان برگردید.

راه‌های مختلف دیگری نیز برای سازگاری وجود دارد، از جمله استراحت و نوشیدن مایعات فراوان دو روز قبل از صعود، اجتناب از الکل و تنباکو و هیدراته ماندن.

کوه دماوند-کاماپرس

بهترین زمان برای صعود به دماوند

بهترین زمان برای صعود به قله دماوند به ترجیحات شخصی شما و نوع تجربه‌ای که به دنبال آن هستید بستگی دارد.

به طور معمول بهترین زمان برای صعود به دماوند در ماه‌های تیر و مرداد و شهریوراست. این ماه‌ها مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی را با دمای گرم‌تر و روزهای طولانی‌تر ارائه می‌دهند تا از مناظر خیره کننده قله لذت ببرید.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند در فصل بهار یا پاییز که هوا خنک‌تر و ازدحام جمعیت کمتر است، به دماوند صعود کنند. این فصول می‌تواند تجربه‌ای آرام‌تر و خلوت‌تر را ارائه دهد، اما آب و هوا نیز در این زمان‌ها می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی‌تر باشد .مهم است که به خاطر داشته باشید که آب و هوای دماوند می‌تواند بسیار متغیر باشد، دمای هوا از گرم در روز تا یخبندان در شب متغیر است. این نکته را به یاد داشته باشید که حتما برای طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی آماده باشید، صرف نظر از اینکه چه زمانی صعود را انتخاب می‌کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : اسپیلت البرز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز