نامه انتقادی سهامداران به رئیس سازمان بورس

لست سکند

سهامداران و فعالان بازار سرمایه نامه ای خطاب به قالیباف اصل رئیس سازمان بورس نگاشته و در آن از ناکارآمدی ها و خلف وعده هایی که درباره سامانه سجام صورت گرفته انتقاد کرده اند.

به گزارش کاماپرس، نامه سهامداران و فعالان بازار سرمایه به رئیس سازمان بورس حاوی نکات قابل تاملی درباره وعده های محقق نشده بنیان گذاران و دست اندرکاران سامانه سجام است. متن این نامه که به طور گسترده در کانال های پرمخاطب بورسی منتشر شده به این شرح است:

جناب قالیباف اصل

مدیریت محترم سازمان بورس و اوراق بهادار

سلام علیکم

راز آسمان پایتخت

با احترام، حدود دو سال از راه اندازی سامانه سجام در تیر ماه 97  می گذرد و اکنون در آستانه ی سه سالگی آن هستیم. در این یک سال اخیر؛ مسئولین ذیربط به انحاء مختلف، سهامداران را به ثبت نام در سامانه سجام و استفاده از منافع آن تشویق و سوق داده اند.  همانطور که مستحضرید سامانه سجام یا همان «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» توسط شرکت «سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و زیر نظر سازمان بورس با هدف ایجاد سامانه یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

همچنین مسئولین، مزایای ثبت نام در سجام را موارد زیر بر شمردند:

1- ویرایش سریع اطلاعات

2- صرفه جویی در وقت

3- دریافت سود مجمع

4-دسترسی به تمام سرویس های بازار

5- مبارزه با پولشویی و …

 

جناب قالیباف اصل! متاسفانه شاهدیم بعد از گذشت دو سال از راه اندازی سامانه سجام، اهداف و مزایایی که پیشتر اعلام شده بود خصوصا” در بحث صرفه جویی در وقت و دریافت سود مجامع، ابتر باقی مانده است و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.

همانطور که مستحضرید با ورود شرکت های جدید و افزایش سهامداران سود تقسیمی اغلب این شرکت ها مبلغ قابل توجهی نیست، همچنین در بسیاری از شرکت های قدیمی نیز به دلیل شرایط اقتصادی حاکم و رکود، سود اندکی در مجامع تقسیم می شود که  حتی وقت گذاشتن برای آن برای سهامدار به صرفه نیست و حتی به نظر می رسد مدیران بعضی شرکت ها با توجه به این شرایط، به نوعی از این قضیه سوءاستفاده می کنند.

مهمتر از همه بحث روز این روزهای ما  یعنی شیوع ویروش کرونا و تهدیدات جانی و …. سهامداران است که باید برای دریافت سود بعضا” به بانک ها مراجعه نمایند.

جناب قالیباف اصل! متاسفانه علیرغم این همه تبلیغ و شعار در خصوص اهداف سامانه سجام در دوران مدیریت قبلی سازمان، اتفاق خاصی نیفتاده است، (جز در چند شرکت محدود) و سهامداران پس از گذشت دو سال از عملی نشدن قول های مسئولین در این زمینه به شدت ناراضی و پیگیر مطالبات بحق خود شده‌اند.

فلذا طبق ماده 37 و تبصره آن در فصل چهارم دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار تهران و با توجه به گذشت زمان زیاد و تقریبا” همه گیر شدن سامانه سجام بین سهامداران، از جنابعالی درخواست می گردد دستور فرمائید طی یک هفته ( تا 99/03/17) از آخرین اقدامات انجام شده در این خصوص به سهامداران اطلاع رسانی، و ترتیبی اتخاذ گردد (شرکت ها ملزم شوند) تا تیر ماه 99، واریز سود ناشی از مجامع و حق تقدم های استفاده نشده و … شرکت های بورسی در سال های قبل (در صورت طلب سهامداران)  و بعد آن، و همچنین پرداخت واریزی سهامداران جهت شرکت در افزایش سرمایه (حق تقدم) به شرکت، جهت تسهیل در امور سهامداران، به حساب اعلام شده در سامانه سجام صورت گردد.

انتهای پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز