مهر تکذیب کم‌رنگ بانک مرکزی، پای نامه کاهش نرخ سود بانکی

لست سکند

روز گذشته تصویری از یک نامه در میان اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌شد که بر اساس آن، بانک مرکزی تصمیم بر کاهش نرخ سود بانکی داشت. فعالان بورس تهران که دل خود را برای ورود سیل نقدینگی جدید ناشی از کاهش جذابیت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری صابون زده بودند، ناگهان به بن‌بستی به نام «بانک مرکزی» خوردند.

به گزارش کاماپرس، در این نامه نرخ سود سپرده برای اشخاص حقیقی از ۷ تا ۱۷.۵ درصد و برای اشخاص حقوقی از ۷ تا ۱۵ درصد لحاظ شده است که می‌تواند آثار مثبتی بر بانک‌ها داشته باشد، این اقدام برای سیستم بانکی کشور به کاهش بهای تمام شده پول و کاهش هزینه سود سپرده‌ها منتهی خواهد شد و منجر می‌شود تا افرادی که ریسک‌پذیری بالاتری دارند سپرده‌ها را به سایر مقاصد سرمایه‌گذاری هدایت کنند.

گفتنی است در این بسته پیشنهادی کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی به ١٧.٥ درصد از اول اردیبهشت مطرح شده است.

بر اساس این پیشنهاد، ایجاد حساب‌های پشتیبان به طور کامل همچنان ممنوع بوده و هیچ بانکی مجاز به داشتن حساب پشتیبان نیست. در این بسته سیاستی، کماکان پرداخت سود سپرده روزشمار ممنوع است و آن گونه که در بسته مذکور آمده، نرخ ابلاغیه بانک مرکزی برای سپرده‌های بلندمدت یک ساله به میزان ۱۵ درصد باید رعایت گردد.

راز آسمان پایتخت

همچنین در این بسته پیش‌بینی شده به دلیل جلوگیری از جابجایی سپرده‌ها، نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یکساله اشخاص حقیقی در گام اول از تاریخ یکم اردیبهشت ۹۹ از ۱۷ و نیم درصد تجاوز نکند و بانک‌ها طی سال ۹۹ ترتیبی اتخاذ نمایند تا نرخ این دسته از سپرده‌ها با نرخ بانک مرکزی تطبیق داده شود و نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یکساله اشخاص حقوقی از اول اردیبهشت ماه ۱۵ درصد تعیین و اعمال می‌گردد.

تکذیب نیم‌بند بانک مرکزی

بانک مرکزی اما بدون اشاره به اصالت این نامه در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده، آورده است: «در پی انتشار متن پیشنهادی یکی از بانک‌های خصوصی در فضای مجازی در خصوص نرخ سپرده‌های بانکی، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی برنامه‌ای برای تغییر در نرخ سود سپرده‌ها ندارد.»

باید منتظر ماند و دید که آیا این تکذیبیه، همانند تکذیب‌هایی است که در مورد قیمت بنزین صورت می‌گرفت یا وافعا بانک مرکزی بن‌بستی برای این پیشنهاد خواهد بود.

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز