مهریه با تورم چند درصدی محاسبه می‌شود؟

مهریه
لست سکند

دیرکرد در پرداخت مهریه، می‌تواند مشمول خسارت تأخیر تأدیه شود. برای محاسبه این میزان خسارت طبق قانون به شاخص تورم استناد می‌شود.

به گزارش کاماپرس، با توجه به اینکه بخشی از جامعه درگیر موضوع پرداخت مهریه هستند، محاکم قضایی برای محاسبه «خسارت تأخیر تأدیه» باید اطلاع دقیقی نسبت به شاخص تورم سالانه و ماهانه داشته باشند. از این رئیس کل بانک مرکزی در اجرای تکالیف قانونی محول به این بانک، این شاخص را به صورت منظم اعلام می‌کند

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی نیز روز گذشته طی یک نامه رسمی خطاب به رئیس قوه قضاییه، آخرین نرخ تورم را اعلام کرد. متن نامۀ رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به رئیس قوۀ قضائیه و جداول اعلام شده به این شرح است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رئیسی
رئیس محترم قوه قضائیه

با سلام و احترام،
نظر به اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۴ آئین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مصوب ۱۳/‌۲/‌۱۳۷۷ مکلف شده است شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را به طور سالانه جهت محاسبه میزان مهریه به وجه رایج، حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال در اختیار قوه قضائیه قرار دهد و نیز بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص خسارت تأخیر تأدیه چک و همچنین ماده ۵۲۲ قانون، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به اعلام نرخ تورم به «مراجع قضائی و دادگاه ها» می‌باشد، لذا به پیوست ۲ برگ جدول (شامل اعداد شاخص سالانه جهت محاسبه میزان مهریه به وجه رایج و اعداد شاخص ماهانه جهت محاسبه تأخیر تأدیه) مربوط به سال ۱۳۹۸ و سال‌های قبل، بر اساس سال پایه (۱۰۰=۱۳۹۵) جهت ملاحظه و ارائه به دستگاه‌های تابعه ارسال می‌گردد.

راز آسمان پایتخت

اردیبهشت سال گذشته، ایرنا به نقل از قائم مقام ستاد دیه تعداد زندانیان مهریه را دو هزار و 852 نفر اعلام کرد. مدیرعامل ستاد دیه نیز آذرماه سال گذشته اعلام کرد: براساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی، حبس یا بازداشت بدهکاران مالی ازجمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع شد، مگر در صورتی که زوجه ملائت مالی محکوم‌علیه و امتناع وی از پرداخت محکوم‌به را اثبات کند.

سیداسدالله جولایی تاکید کرد: عدم امکان وصول تمام یا بخشی از مهریه به تشخیص دادگاه می‌تواند از مصادیق تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی باشد که در این مورد هم متقابلا حقوقی برای بانوان لحاظ شده است که بر اساس آن ارائه دادخواست طلاق برای بانوان تسهیل شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز