مبلغ فطریه امسال چقدر است؟

لست سکند

روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می کنیم و در آستانه عید سعید فطر قرار داریم، با توجه به اینکه یکی از واجبات در اسلام، پرداخت زکات فطره است این سوال مطرح می شود که مبلغ فطریه امسال چقدر است؟
به گزارش کاماپرس، زکات فطره که باید از سوی افراد مکلف به فقرا پرداخت شود برمبنای قوت غالب خانوار تعیین می شود و اگر خانواده ای قوت غالبش گندم باشد زکات فطره هر نفرسه کیلوگرم گندم و اگر برنج باشد، 3 کیلوگرم برنج است.

فطریه 99 ؛ حداقل 10 هزار تومان و حداکثر 50 هزار تومان

البته هر سال هم دفاتر مراجع عظام در این زمینه اطلاعیه هایی را صادر می کنند، براساس اطلاعیه دفاتر آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله جعفر سبحانی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰ هزار تومان است.
نظر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی هم این است که مؤمنان باید مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

درباره رمضان 99 بخوانید:

راز آسمان پایتخت

همچنین در اطلاعیه دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید آمده است که زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰ هزار تومان است.
برطبق اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۱۰ هزارتومان و برنج مبلغ تقریبی ۵۰ هزار تومان است.
بنا بر استعلام از دفتر آیت الله سیستانی در قم ، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می‌تواند بدل از سه کیلو آرد معادل ۱۰ هزار تومان پرداخت کند.
همچنین دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی هم اعلام کرد که میزان زکات فطره به ازای هر نفر بر مبنای گندم 12 هزار تومان و برمبنای برنج، با توجه به یکسان نبودن قیمت آن، به ازای هر فرد، یک کیلو و ۶۰۰ گرم است.
بر اساس استعلام از دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی، این مرجع تقلید قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم از هرکدام ازخوراکی‌هایی که در رساله عملیه به عنوان زکات فطره ذکر شده است همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن برای هر فرد کافی است و طبق تحقیقات انجام شده، میانگین قیمت گندم برای هر فرد (ده هزارتومان) و قیمت برنج برای هر فرد حدود (پنجاه هزار تومان) است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز