ماه رمضان امسال چند ساعت روزه می گیریم؟

لست سکند

ماه رمضان امسال از حدود یک هفته دیگر  آغاز می شود و روزه داران در ایران می توانند از اذان صبح روز شنبه 6 اردیبهشت ماه تا اذان مغرب شنبه 3 خردادماه به مدت 29 روز – با فرش رویت شدن هلال ماه شوال در روز شنبه 3 خرداد –  از فضائل و برکات این ماه مبارک برخوردار شوند.

به گزارش کاماپرس، ماه رمضان امسال به دلیل شیوع کرونا شرایط خاص و متفاوتی دارد و برخی مراجع عظام نیز فتاوایی درباره شرایط روزه گرفتن متناسب با وضعیت خاص ایام شیوع کرونا صادر کرده‌اند.

یکی از پرسش های مطرح برای روزه داران در ایران این است که رمضان امسال به طور متوسط چند ساعت روزه دار خواهند بود و بیشترین و کمترین زمان روزه داری آنها چه روزهایی است؟ نگاهی به اوقات شرعی رمضان 99 بیان گر این نکته است که زمان اذان صبح به افق تهران ٠٤:٤٧:٤١ و زمان اذان مغرب در این روز ساعت ٢٠:٠٥:١٤ خواهد بود.

طولانی ترین و کوتاه ترین روزه داری در رمضان 99

چنان که می دانیم ماه رمضان امسال در روزهای ابتدایی ماه دوم بهار آغاز شده و در اوایل ماه سوم بهار به پایان می‌رسد بنابراین تا پایان این ماه روزها طولانی تر خواهند شد. بر این اساس روز ابتدای رمضان امسال (شنبه 6 اردیبهشت ماه 99) کوتاه ترین زمان روزه داری در این ماه مبارک است و روزه داران تهرانی در این روز 15 ساعت و 18 دقیقه روزه دار خواهند بود.

راز آسمان پایتخت

طبعا، با طولانی شدن تدریجی روزها در روزهای بعد، زمان روزه داری نیز افزایش می یابد به صورتی که در روز پایانی ماه رمضان (شنبه 3 خردادماه 99) زمان اذان صبح ٠٤:١٢:٤٠ و زمان اذان مغرب ٢٠:٢٩:٢٢  خواهد بود. به این ترتیب روزه داران تهرانی روز شنبه 3 خردادماه 99 طولانی ترین روز رمضان را با 16 ساعت و 18 دقیقه روزه داری، تجربه خواهند کرد.

شایان ذکر است زمان دقیق اوقات شرعی در پهنه شمال تا جنوب ایران بسته به موقعیت جغرافیایی هر منطقه اندکی متفاوت بوده و اوقات شرعی ذکر شده در این گزارش به افق تهران است. ضمنا طول روزه داری، برای روزه‌داران در کشورهای مختلف جهان بسته به موقعیت جغرافیایی هر کشور متنوع است و به طور کلی مسلمانان ساکن در نیمکره شمالی جهان روزه‌های طولانی‌تر  و مسلمانان ساکن در نیم کره جنوبی روزه های کوتاه‌تری می‌گیرند.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز