لشکرکشی سایبری چگونه عمل می کند؟

سایبر-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

ماهیت لشکرکشی‌های سایبری به طور مداوم در حال تغییر است؛ به طوری که باعث شده تا تعریف این واژه با دشواری صورت بگیرد. کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی بارها با ترندهای مختلف این فضا روبرو شده‌اند. گاهی موضوعات یا کمپین‌های خاصی در اینترنت پررنگ می‌شوند و به راه می‌افتد که افکار عمومی را جهت‌دهی می‌کنند. واقعیت این است که بر خلاف تصور رایج، این موج‌ها همیشه از طریق کاربران عادی راه‌اندازی و هدایت نمی‌شود. اما چه کسانی پشت پرده این ماجرا هستند؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ فناوری اطلاعات، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، عده‌ای اعتقاد دارند که لشکرکشی سایبری عموماً توسط دولت‌ها ایجاد می‌شود؛ اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این مسئله نگاه کنیم، گروه‌های مختلفی می‌توانند پشت پرده این اتفاقات باشند. آنها می‌توانند با تولید یک پیام خاص و تکرار و بازنشر آن، محتوای مورد نظر خود را ترویج کنند.

غول‌های بزرگ لشکرکشی سایبری

محمد رهبری، سیاست‌پژوه و پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی معتقد است که دولت‌های بزرگی چون آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، کره شمالی و انگلستان از لشکرکشی سایبری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. مثال بارز آن، لشکرکشی سایبری دولت روسیه برای تاثیرگذاری در فرآیند انتخابات آمریکا است. به علاوه، او اذعان می‌کند که بر اساس آمارهایی که توسط مسئولان کشور منتشر می‌شود، دولت ایران هم کارهای این چنینی را انجام می‌دهد.

گستره لشکرکشی سایبری تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

این اصطلاح به هرگونه تلاش برای هک، دسترسی غیرمجاز، تخریب، سرقت، کمپین‌سازی و شبکه‌سازی در فضای مجازی اطلاق می‌شود. البته از آن جایی که جریان‌سازی‌ها و کمپین‌سازی‌ها تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و ترویج یک ایده خاص دارد، تمرکز ما بر روی این حوزه است.

راز آسمان پایتخت

معمولاً دولت‌ها و غول‌های لشکرکشی سایبری از ابزار و امکانات بیشتری برای نفوذ در افکار عمومی برخوردارند. اما گروه‌های غیردولتی زیادی می‌توانند صدای خود را به گوش مردم برسانند. مسئله تحریم برخی از شرکت‌ها و کسب و کارهای داخلی، نمونه بارز حملات سایبری گروه‌های غیردولتی است. در چنین مواقعی، نه تنها صفحات این شرکت‌ها آماج حملات کاربران قرار می‌گیرد، بلکه تحریم محصولات یا خدمات آنها از سوی مردم ممکن است منجر به ورشکسته شدن مجموعه نیز بشود. گاهی در پشت پرده این تحریم‌ها و لشکرکشی‌های سایبری، شرکت یا شرکت‌های رقیب قرار دارند و گاهی هم جناح‌بندی‌های سیاسی منجر به چنین اتفاقاتی می‌شود.

در برخی مواقع، پیامدهای این حملات در فضای واقعی با اعتراض یا اعمال خشونت نیز مواجه می‌شود. بنابراین، نادیده گرفتن لشکرکشی‌های سایبری با این توجیه که پدیده‌ای مجازی و غیرواقعی هستند، اقدام بسیار نسنجیده‌ای محسوب می‌شود.

دیگر پیامدهای لشکرکشی سایبری

حتی اگر این مسئله به فضای فیزیکی و واقعی رسوخ پیدا نکند، بی‌توجهی به آن، آسیب‌های متعددی را به همراه خواهد داشت. دو قطبی‌سازی، یکی از مهم‌ترین پیامدهای لشکرکشی سایبری به شمار می‌رود. حتماً بارها اصطلاح «پروپاگاندا» را شنیده‌اید. این اصطلاح نوعی تبلیغات سیاسی است که اغلب بار ارزشی منفی‌ای دارد. چرا که اطلاعات صحیح و ناصحیح را برای بسیج افکار عمومی در هم می‌آمیزد.

لشکرکشی سایبری هم نوعی پروپاگاندای رایانشی است که بر هنجارهای سیاسی و فرهنگ کاربران تاثیر می‌گذارد. اگر کمی تامل کنید، متوجه می‌شوید که این نوع حملات در مواقع بحرانی یا حساس مانند جنگ و انتخابات سیاسی بسیار پررنگ می‌شوند. این مسئله نشان می‌دهد که هدف اصلی لشکرکشی سایبری در واقع ایجاد تقابل میان دیدگاه‌های مختلف جامعه است. چنین تقابل‌هایی موجب می‌شود تا التهابات روانی به حداکثر میزان خود برسد و اغلب افراد نه با منطق، بلکه بر اساس احساسات و هیجانات خود دست به تصمیم بزنند.

راه حل چیست؟

جامعه مدرن امروز، آکنده از انواع پیام‌ها و اطلاعات است. این مسئله باعث شده تا افراد برای شناخت بیشتر، کمی خسّت بورزند تا بتوانند انرژی شناختی خودشان را حفظ کنند. ترویج تفکر انتقادی، افزایش آگاهی و اطلاعات باعث می‌شود تا بتوانیم در بزنگاه‌های حساس با تامل بیشتری دست به اقدام بزنیم. به علاوه، تساهل بیشتر در برابر خطاهای دیگران و افزایش بردباری در برابر کمبودهای خود، راه موثری است تا به راحتی در دام تله‌های سایبری قرار نگیریم.

Infographic-Cyber-Army-v03 (2) (2)

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “لشکرکشی سایبری چگونه عمل می کند؟

  1. Emadmohamadi گفته:

    واقعا حمله های سایبری خیلی خطرناک میتونه تمام زیرساخت های یک نهاد رو نابود کنه به ثانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز