قدرتمندترین کشورهای جهان در سال 2023/ ایران در رتبه چندم قرار دارد؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

در جدیدترین فهرست قدرتمندترین کشورهای جهان، ایالات متحده همچنان صدر نشین است. اما با توجه به تنش‌های اخیرا جایگاه برخی کشورها دستخوش تغییر شد. این تحقیق که شامل مطالعه افکار بیش از ۱۷ هزار نفر درباره ۸۷ کشور جهان بود، تأثیر عوامل سیاسی، اقتصادی و نظامی را بر ذهن پاسخ‌دهندگان بررسی می‌کند.

کاماپرس در این مطلب به نقل از مجله فوربس به معرفی قدرتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ می‌پردازد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

ایالات متحده

ایالات متحده با تولید ناخالص داخلی برابر ۲۵.۵ تریلیون دلار اغلب قدرت غالب جهانی نامیده می‌شود. این کشور همچنین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت و گاز جهان و قدرتمندترین کشور در زمینه فناوری شناخته شده و علاوه بر صادرات قابل توجه، بانفوذترین صنعت رسانه جهان را دارد. با وجود قرار گرفتن در جایگاه اول، شهروندان آمریکایی هنوز هم از مسائلی مانند سیاست‌های قطبی، ازدیاد مرگ و میر با سلاح گرم و تنش‌های نژادی رنج می‌برند.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

چین

مطالعات نشان می‌دهند اغلب مردم، چین را به‌عنوان دومین قدرت بزرگ دنیا در نظر می‌گیرند. دلیل این موضوع پیشرفت سریع اقتصاد و صنایع این کشور از سال ۱۹۷۸ است. البته رشد سریع باعث ایجاد مشکلاتی نظیر نابرابری، آلودگی و تنش با کشورهای بزرگ مانند ایالات متحده شده است. چین همچنین با بهره‌مندی از تسلیحات هسته‌ای و عضویت در سازمان‌های بزرگی مانند شورای امنیت ملل متحد، جایگاه خود را بالا برده است.

روسیه

با وجود حمله به اوکراین و شکست‌های شرم‌آور، هنوز بسیاری از مردم این کشور را سومین قدرت بزرگ جهان درنظر می‌گیرند. این موضوع ارتباط مستقیمی با اندازه وسیع و باورنکردنی این کشور دارد، به علاوه علم و اقتصاد روسیه به لطف اکتشافات فضایی، نفت و گاز طبیعی، کشاورزی، ماهیگیری، ساخت سلاح و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این کشور همچنین در سازمان‌های مهمی مانند جی۲۰، سازمان تجارت جهانی و شورای امنیت سازمان ملل عضویت دارد.

آلمان

اتحادهای بین‌المللی و نفوذ اقتصادی قوی، بار دیگر آلمان را در رتبه چهارم قرار داد. این کشور به‌عنوان پرجمعیت ترین کشور اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را داشته و همچنین یکی از بزرگترین واردکنندگان و صادرکنندگان جهان به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که برخی از چهره‌های برجسته علوم طبیعی، اجتماعی و هنر و همچنین نیروی کار ماهر در برتری این کشور بی‌تاثیر نبوده‌اند.

 

انگلستان

به لطف گذشته پرافتخار، بریتانیا نفوذ اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی بین المللی خود را حفظ کرده و اغلب به‌عنوان یک مرکز مالی و علمی بین‌المللی بزرگ توصیف می‌شود. این کشور همچنین بخشی از سازمان تجارت جهانی، ناتو، بانک جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و نقش مهمی در صحنه جهانی ایفا می‌کند.

در ادامه کشورهای دیگری که در این لیست قرار گرفته‌اند آمده است. کشورمان ایران، از نظر مردم جهان هجدهمین قدرت بزرگ دنیا شناخته می‌شود.

۶. کره جنوبی

۷. فرانسه

۸. ژاپن

۹. عربستان سعودی

۱۰. امارات متحده عربی

۱۱. اسرائیل

۱۲. هند

۱۳. کانادا

۱۴. اوکراین

۱۵. ترکیه

۱۶. ایتالیا

۱۷. استرالیا

۱۸. ایران

۱۹. برزیل

۲۰. اسپانیا

۲۱. سوئیس

۲۲. قطر

۲۳. سوئد

۲۴. سنگاپور

۲۵. هلند

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز