سودجویی کاسبان کرونا از بازار سیاه آمپول رمدیسیور

رمدیسیور
تورهای مسافرتی لحظه آخر

پیک پنجم کرونا موجب جهش شدید تقاضا برای داروی رمدیسیور شده و این آمپول در هیچ داروخانه‌ای پیدا نمی شود. در عوض مراکز درمان خصوصی به وفور رمدیسیور در اختیار دارند و با این دارو کاسبی می کنند.

به گزارش کاماپرس، هر پیک جدید کرونا به معنای افزایش شدید مبتلایان به این بیماری است و علاوه بر کمبود تخت بیمارستانی، دارویی که برای درمان این بیماری تجویز می شود نیز با کمیابی و نایابی مواجه می شود.

صحبت از آمپولی به نام رمدیسیور است که بیماران کرونایی اگر آن را در مراحل اولیه ابتلا تزریق کنند می تواند در بهبودی آنها موثر باشد. البته سازمان بهداشت جهانی این موضوع را تایید نمی کند اما پزشکان ایرانی بنا به آمارها و تجاربی که در دوران کرونا به دست آورده اند می گویند این دارو در درمان کرونا موثر است.

تزریق گران قیمت به بهانه های مختلف

روزنامه همشهری در گزارشی به قلم مریم سرخوش معضل کمیاب شدن رمدیسیور را مورد بررسی قرار داده و نوشته است؛  تزریق رمدسیویر کاسبی جدیدی برای مراکز اعزام تیم‌های خصوصی درمان شده است. به‌طوری‌که پایین‌ترین نرخ اعلام شده از سوی این مراکز، از 300هزار تومان شروع و به یک‌میلیون تومان می‌رسد، آن‌هم به شرطی که نخستین دوز در بیمارستان تزریق شده باشد و بیمار مشکلی برای دریافت این دارو پیدا نکرده باشد. اپراتور یکی از این مراکز خصوصی به همشهری می‌گوید که هر بار تزریق این دارو حدود یک‌ساعت زمان می‌برد. این دارو پرریسک است و باید پرستار تا پایان زمان تزریق بالای سر بیمار بماند. به همین دلیل هزینه‌ها بالاست. نکته اما اینجاست که برخی از این مراکز با اینکه مرکز فروش دارو نیستند با این حال داروی رمدسیویر را در اختیار دارند و درصورتی‌که بیمار موفق به تهیه آن نشده باشد هر دوز را بین یک‌میلیون تا 20میلیون تومان با توجه به شرایط دسترسی به بیمار  می‌فروشند. 20میلیون تومان برای نوع آمریکایی این داروست.

راز آسمان پایتخت

یکی از پرستارانی که این دارو را برای بیماران کرونایی بستری در خانه‌ تزریق می‌کند، به همشهری می‌گوید: «رمدسیویر ایرانی و آمریکایی داریم و با توجه به بودجه بیمار برایش تزریق می‌کنیم. 3دوز تزریق رمدسیویر، حدود 4میلیون‌و500هزار تومان می‌شود. رمدسیویر پودری هندی هم داریم که هر دوزش 4میلیون‌و500هزار تومان است.» او می‌گوید پرستاری که برای این خدمات به خانه‌ها می‌رود سوپروایزر یکی از بیمارستان‌هاست و دارو را خودش تهیه می‌کند: «در بازار داروی ایرانی را کمتر از یک‌میلیون‌و‌پانصد‌هزار تومان به شما نمی‌دهند. داروی ما تقلبی نیست و به‌صرفه‌تر است.»

باز هم تکذیب!

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم؛ با اینکه بیماران سرگردان برای تهیه رمدسیویر تمام داروخانه‌های شهر را زیر پا می‌گذارند و در نهایت این دارو را به زحمت با چندین برابر قیمت تهیه می‌کنند اما عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-19 کمبود دارو در مراکز درمانی را تأیید نمی‌کند و به همشهری می‌گوید: «به‌هیچ‌وجه کمبود رمدسیویر در کشور را تأیید نمی‌کنم و اگر در جایی عنوان می‌شود که این دارو موجود نیست قطعا خود همان مرکز درمانی نسبت به خرید دارو اقدام نکرده، آنهم به‌دلیل مسائل اقتصادی و کمبود بودجه.» به‌گفته او، هم‌اکنون روزانه 400 تا 500 دوز رمدسیویر سرپایی تزریق می‌شود و خرید این میزان دارو که هر دوز آن 750هزار تومان است مشکلات اقتصادی عمده‌ای برای مراکز درمانی به‌وجود می‌آورد، چرا که در بحث دریافت هزینه‌ها از بیمه تأخیر وجود دارد. با اینکه حالا جمعیت زیادی این دارو را از بازار آزاد تهیه می‌کنند اما عابدینی می‌گوید که بسیاری از این داروها در بازار آزاد ممکن است تقلبی باشد. مردم در تماس با سامانه190 می‌توانند از نام داروخانه‌های عرضه‌کننده رمدسیویر مطلع شوند و نسبت به خرید این دارو اقدام کنند. نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران هم می‌گوید که موجود نبودن رمدسیویر تخلف است و مردم می‌توانند این تخلف‌ها را به سامانه 190 و 6070 اطلاع دهند. به‌گفته او، این دارو در تمام داروخانه‌های منتخب از جمله 22بهمن تجریش، هلال‌احمر، 13آبان، ‌۲۹فروردین و شهید کاظمی موجود است.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز