سهام ETF؛ آیا مردم استقبال کردند؟

لست سکند

نخستین دوره واگذاری سهام شرکتهای دولتی به پایان رسید. اما استقبال مردم از این دوره چندان قابل توجه نبوده است.

به گزارش کاماپرس، 14 اردیبهشت ماه سال جاری بود که نخستین دوره واگذاری سهام شرکت های دولتی از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آغاز و آخرین مهلت فروش این صندوق ها در پایان روز 31 اردیبهشت ماه اعلام شد.

با وجود اینکه در اطلاعیه اخیر وزارت اقتصاد از مشارکت 3میلیون نفری مردم در پذیره‌نویسی تعریف و تمجید شده اما مروری بر گفته‌های برخی از مسولین از بدنه دولت هم نشان می‌دهد که انتظارها از مشارکت مردم بیشتر از این حرفها بوده است. نمونه اش صحبتهای عباس معمارنژاد معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد که در برنامه 30 اردیبهشت ماه 1399گفتگوی ویژه خبری گفت؛ امیدوار است به هدف ۸ میلیون استقبال از این صندوق‌ها برسد. اما در نهایت سه میلیون و چهار صد و هشتاد ویک هزار نفر در این صندوق مشارکت کردند. اما چرا این صندوق با استقبال مردم رو به رو نشد؟ و چه پیشنهاداتی می توان برای رونق فروش سایر صندوق های دولت داشت؟

سازوکار مولدسازی را نداریم

در همین رابطه علی سعوندی اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که آیا ایده فروش دارایی‌های دولت، ایده موفقیت‌آمیزی بوده است به اقتصادآنلاین گفته است؛ وزارت اقتصاد معتقد است باید از محل فروش سهام اقدام به تامین کسری بودجه کند که بخشی از این سیاست درست و بخش دیگر آن امکان پذیر نیست.

به گفته او این کار در ایران امکان پذیر نیست زیرا کشورهایی که اقدام به مولدسازی می‌کنند دستگاه عریض و طویلی برای این کار دارند اما ما این ساز و کار را نداریم و باید آن را ایجاد کنیم تا بتوانیم در آینده از محل مولد سازی درآمد داشته باشیم.

راز آسمان پایتخت

 دولت نتوانست افکار عمومی را قانع کند

این کارشناس در توضیح دلیل عدم استقبال مردم از EFT آنطور که انتظار میرفت گفته که دلیل را باید در ناتوانی دولت در قانع کردن افکارعمومی جستجو کرد. سعوندی در این رابطه گفته است: مردم با این روش آشنا نبودند و دولت هم نتوانست افکار عمومی را قانع کند و سیاست شکست خورد. ای‌کاش همین سهام‌های بانکی، بیمه‌ای و پتروشیمی زمانی که تقاضای زیادی وجود داشت عرضه می‌شد. توصیه من این است که به سمت عملیات بازار باز برویم. من به سیاستگذاران پیشنهاد می‌کنم که به سمت انتشار گسترده اوراق بروند و در کوتاه مدت از این محل، بودجه عمرانی را تامین کنند.

پایان پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز