زیر پوست پیونگ یانگ چه می گذرد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

علیه توسعه، عنوان کتابی است که به تغییر مناسبات اقتصادی کره شمالی در سال‌های اخیر و تحول سبک زندگی مردم برای گذار از اقتصاد کمونیستی اقتدارگرا به عصر شبه سرمایه‌داری می‌پردازد.

به گزارش کاما پرس این کتاب مسائل جامعه‌شناختی مانند تغییر سبک مد و پوشش زنان و مردان و نحوه جدید گذراندن اوقات فراغت توسط جامعه بسته کره شمالی را بررسی می‌کند.

به راستی زیر پوست پیونگ یانگ چه می‌گذشت وقتی تمام راه‌ها برای ورود هرگونه اطلاعات از دنیای ناشناخته بیرون مرزها به داخل کشور تحت سلطه کیم ایل سونگ، کیم جونگ ایل و کیم جونگ اون، بسته بود؟

کتاب

این کتاب در برخی بخش‌ها، به بیان مبارزات نرمی می‌پردازد که در طی آن بعضی از افراد جامعه در کره شمالی تلاش کردند تا از هر راهی به مردم نشان دهند که جهان تنها به وسعت کشورشان نیست و خارج از مرزها مردمانی هستند که معنای زندگی آزاد را کنار یکدیگر آموخته‌اند.

راز آسمان پایتخت

نویسندگان این کتاب یعنی “دنیل تودور و جیمز پی یرسون” راوی صحنه‌هایی هستند تا به خواننده نشان دهند که چگونه یک گسست عظیم بین جامعه و حاکمیت می‌تواند سیاست، اقتصاد و فرهنگ را تحت تاثیر قرار دهد.

تودور و پی‌یرسون نشان می‌دهند مردمانی که امروز حتی نمیتوانند آزادانه یک برنامه تلویزیونی از پسرعموهای جنوبی‌شان را در قاب تلویزیون‌های خانگی‌شان ببینند، چگونه آهنگ‌های پاپ مشهور کره جنوبی را از برند و در پستوها برای هم موسیقی‌هایی را زمزمه می‌کنند که به صورت غیرقانونی روی فلش دیسک‌ها یا دی.وی.دی‌‌ها از همسایگان‌شان به دستشان رسیده است.

نگارندگان این کتاب، تمرکز بر روی رهبر کره شمالی یعنی کیم جونگ اون و فعالیت‌های تسلیحاتی او را که حالا هر از گاهی در صدر اخبار رسانه‌های دنیا جای می‌گیرد را مانع مشاهده و بررسی تغییرات داخلی این کشور و مردم آن می‌دانند.

به عقیده نویسندگان این کتاب، تغییرات مناسبات بازار در کشور کره شمالی احتمالا به دهه نود میلادی برمی‌گردد؛ جایی که قحطی آغاز شد و حاکمان این کشور که سال‌ها اقتصاد دولتی را به مردم دیکته کرده بودند، نتوانستند از پس تامین منابع برای عبور از این بحران برآیند، پس آن‌جا بود که مردم یک قانون را به قوانین حک شده در ذهن‌شان افزودند: “قوانین را دنبال نکن!”.

این شروعی بود برای گذاری بی سر و صدا از کمونیسم اقتدارگرا به عصر شبه سرمایه‌داری و این گذار یک دلیل ساده دارد: دولت دیگر نمی‌تواند از طریق ساز و کارهای گذشته به مردم خدماتی ارائه کند و حتی وابستگی حاکمیت به بازارهای خصوصی و غیررسمی نیز روز به روز در حال افزایش است.

نگارش مطالب این کتاب از این جهت حائز اهمیت و ارزش است که دسترسی به اطلاعاتی مفید برای نگارش مطالبی دقیق و مستند از داخل کشور کره شمالی به شدت محدود است و ” تودور و پی‌یرسون” با دستیابی به برخی از این منابع نگاهی علمی و در عین حال جذاب به کشور مرموز کره شمالی داشته‌اند.

کتاب “علیه توسعه” نوشته “دنیل تودور و جیمز پی‌یرسون” و ترجمه “محمدحسین باقی” است که به همت “اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران” در “انتشارات امین الضرب” با تیراژ “500 نسخه” و با قیمت “80 هزار تومان” در بهار سال آتی (1399) منتشر و به بازار عرضه خواهد شد.

شما هم‌اکنون می‌توانید این کتاب جذاب را از اینجا دانلود و مطالعه کنید.

ایده سبز
اوج آرام
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “زیر پوست پیونگ یانگ چه می گذرد؟

  1. سعید گفته:

    دو تا خارجی وقتی در باره یک کشور مینویسن یعنی اطلاعات شون از روی حدس و گمان یا داده های مخالفان حکومت که واقعیات را بزرگنمایی میکنند نوشته شده پس نمی تونه زیاد مستند باشه! شمایی هم که نیومده داری تبلیغشو میکنی آدم شکش بیشتر میشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز