ریزش سریع دلار به نفع بازار است؟

ریزش سریع دلار در دو سه روز گذشته واکنشهای زیادی به همراه داشته است. اما این کاهش سریع قیمت دلار به نفع بازار است یا ممکن است زمینه ساز مشکلات دیگری شود؟
به گزارش کاماپرس، قیمت دلار ۲۵ مهرماه عدد ۳۲ هزار تومان را به نام خود ثبت کرد ، اما حالا و در لحظه تنظیم این خبر حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان است.شاید ارزان شدن دلار و ریزش سریعی که دارد به نظر خیلی ها خوشحال کننده و خبر خیلی خوبی باشد، اما ریزش سریع هم می تواند تبعاتی در پی داشته باشد.

به عقیده کارشناسان اقتصادی وقتی نوسانات ارزی با سرعت زیاد و در مدت کم رخ می دهد، بازگشت به قیمتهای قبلی هم ممکن است همانقدر سریع پیش بیاید.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

کارخانه ها و ضرر مالی

مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی، معتقد است همان طور که افزایش شدید دلار می‌تواند لطمه بزند کاهش شدید آن هم می‌تواند آسیب‌زا باشد.او در این باره می گوید:« کاهش دلار و رسیدن آن به مبلغ زیر 20 هزار تومان به نوع دیگری می‌تواند به اقتصاد لطمه بزند.

راز آسمان پایتخت

مثلا کارخانه‌هایی که مواد اولیه‌شان را با قیمت بالاتری خریده‌اند و درصورت کاهش شدید قیمت ارز دیگر توجیه اقتصادی برای تولید پیدا نمی کنند.»

زیان سنگین سفته بازان

احمد مجتهد، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نیز معتقد است با کاهش سریع دلار در وهله اول سفته‌بازان بیش از همه زیان می‌بینند. او می گوید:« تولیداتی مثل پتروشیمی و فلزات هم آسیب می بینند. چرا که صادرات آن‌ها به دلار است و دلار ثابت است اما در نهایت قرار است این دلار به ریال تبدیل شود بنابراین نرخ ارز برای آن‌ها مهم است.

صادرکنندگان با کاهش نرخ ارز متصرر می‌شوند ضمنا سهام آنان نیز با ریزش مواجه می‌شود. این ریزش آینده صادرات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

نوسانات شدید و بیماری اقتصادی

علی دینی ترکمانی، تحلیگر اقتصادی، سرعت و شدت نوسانات ارزی در اثر اخبار را بیماری اقتصاد ایران می‌داند. او به تجارت نیوز می گوید:« باید پرسید که آیا اقتصادهای دیگر هم به انتخابات آمریکا چنین واکنشی نشان داده‌اند یا نه؟ قطعا نه. اقتصاد ما شدیدا تحت تاثیر اتفاقات سیاسی بخصوص رابطه ایران و آمریکا است. نه در افغانستان، نه در عراق، نه در ترکیه، نه در عربستان و نه در هیچ جای دیگر انتخابات آمریکا تاثیری بر ارزش پولشان نداشته است.

کاهشی که در بازار ما اتفاق افتاده نشان می‌دهد استقلال عملی چندانی در داخل برای کنترل بازارها و پیشبرد تحولات اقتصادی وجود ندارد و همه چیز به خارج بستگی دارد. این کاهش ناگهانی خبر می‌دهد که اقتصاد ما در موقعیت خطرناکی قرار دارد و این بیماری اقتصاد ما تا زمانی که رابطه ما با دنیا حل و فصل نشود بهبود پیدا نمی‌کند.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز