منتظر ارزانی کالاها با کاهش نرخ دلار باشیم ؟

بعد از کاهش قیمت دلار ، قیمت خیلی از کالاها هم افزایش یافت. حالا با سقوط قیمت دلار آیا باید منتظر ارزانی کالاها باشیم؟
به گزارش کاماپرس، اوج گیری قیمت دلار در دو سه ماه گذشته باعث گرانی خیلی از کالاها شد. از لوازم خانگی ، قیمت گوشی موبایل و لپ تاپ گرفته تا قیمت روغن و لاستیک و حتی گوشت و مرغ.

حالا کاهش قیمت دلار چه تاثیری روی بقیه کالاهایی دارد که  همگام با دلار اوج گرفتند و بالا رفتند؟ آیا همزمان با کاهش قیمت دلار باید منتظر ارزانی بقیه کالاها هم باشیم؟
البته فعالان اقتصادی با افت قیمت ارز به آینده خوشبین هستند و می‌گویند اگر ثبات قیمت ارز اتفاق بیفتد، تولیدکنندگان برای کاهش قیمت نهایی کالاها پیشقدم می شوند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

ریزش دلار باعث کاهش سریع قیمت کالاها نمی شود

محسن ضرابی، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها امکان تغییر دارد. او می گوید: «با وجود کاهش قیمت دلار، هنوز به نرخ واقعی آن نرسیده‌ایم، زمانی که قیمت دلار به قیمت واقعی و منطقی خود برسد و البته ثبات داشته باشد به طور قطع قیمت کالاها نیز کاهش خواهد یافت؛ این تصور که ریزش دلار باعث کاهش یکباره قیمت نهایی کالاها می‌شود، اشتباه است.

آریاک سفر

زمانی قیمت کالاها کاهش خواهد یافت که ریزش قیمت دلار با ثبات همراه باشد. اگر فعالان اقتصادی بتوانند ۶ ماه آینده خود را برنامه‌ریزی کنند و همچنین کمترین تنش در سیاستگذاری‌ها را شاهد باشیم، کاهش قیمت کالاها اتفاق خواهد افتاد و این مسأله دور از ذهن نخواهد بود.»

به غیر از دلار مشکلات دیگری هم هست

محمود نجفی عرب، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه کاهش قیمت ارز می‌تواند کاهش قیمت کالاها را در بر داشته باشد ،‌می گوید: «کاهش قیمت دلار طبیعتاً بر قیمت تمام کالاها اثر می‌گذارد و باعث افت قیمت‌ها می‌شود اما این موضوع تنها علت رشد قیمت‌ها نیست و عواملی متعددی در این حوزه اثرگذار است.

مثلا قیمت گوشت و مرغ که طی روزهای اخیر افزایش پیدا کرده، کمترین ارتباط را با قیمت ارز دارد؛ از آنجا که تأمین نهاده‌ها (خوراک دام و طیور) با تأخیر صورت گرفت مرغداران و دامداری‌ها مجبور به بازنگری قیمت‌ها شدند، بدین جهت اگر دستگاه‌های مسئول با فوریت نسبت به تأمین نهاده‌ها اقدام می‌کردند قیمت گوشت و مرغ تغییر پیدا نمی‌کرد.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز